“Nu are rost sa faci SEO – face Google un update si iti strica tot“
“SEO e mort – Google schimba mereu regulile – nu are rost sa te chinui“
In continuare am sa va arat: de ce afirmatiile de mai sus sunt prostii (des intalnite, dar, prostii oricum) , ce e un update google, si cum sa fii afectat foarte putin sau deloc. Aditional, daca ai fost afectat, cum sa iti revii.
Intai, un pic de context: 2019 a fost un an destul de agitat – a fost cel putin un update major al google si 2-3 medii. Update-uri sunt in fiecare an insa, in opinia mea, 2019 a fost mai agitat decat 2018 per ansambu. Nu cred ca in anii urmatori situatia se va calma.
Mai jos e graficul SEOmark.ro – trafic si afisari (impresii) pe ultimele 16 luni – consola google. UNDE SUNT UPDATE-URILE? Se vede vre-un impact major?
Intai – ce e un update Google
si de ce le tot face Google?
Google este in esenta un soft – un program. Foarte complicat, dar, in esenta tot un program. Si ca orice program este constant imbunatatit de dezvoltatori.
De fiecare data cand fie este adaugat ceva nou – fie este modificat ceva vechi – se face printr-un update.
Si – de fiecare data cand Google modifica ceva la algoritm – NORMAL – se produc schimbari in clasamentul site-urilor. Unii au de pierdut, altii au de castigat.
Secund – cum sa NU fi afectat de update-uri
si sa cresti sustenabil pe termen lung!
La nivel fundamental – Google este un algoritm care atribuie scoruri site-urilor. Cu cat un site are punctajul mai mare, cu atat va avea mai mult trafic natural.
Acum, scorul asta este bazat pe sute de criterii, ponderate in sute de feluri. Nu exista un singur factor care sa faca ca un site sa fie in top cautari.
La un update, se pot intampla 2 lucruri:
Cazul 1 – se modifica ponderarea criteriilor (cazul cel mai des)
Sa zicem – de dragul simplificarii – ca sunt doar 6 criterii in functie de care google atribuie scorul site-urilor. La fiecare criteriu – primesti un punctaj daca il bifezi (ca la un test grila)
Vezi graficul de mai jos:
Pe grafic, este afisat procentual, cat din scorul total reprezinta fiecare criteriu.
De exemplu, criteriul 4 (verde) are un procent de 30% din scorul total. Criteriul 2 (rosu) are o pondere de 10% din scorul total.
Daca aduni toate criteriile, scorul total este 100% (logic).
DUPA O VREME Google se gandeste “Nu merge prea bine cu criteriu 4 – e prea mult. Hai sa schimbam. Il facem mai mic.”
Zis si facut. Fac un update, in care criteriul 4 (verde) este diminuat ca importanta in scorul total. Vezi acelasi grafic (mai sus ↑), zona din dreapta.
INTREBARE: cat este acum suma procentuala a tuturor criteriilor?
Daca ai facut calculul, sau ai gandit logic – raspunsul este acelasi – tot 100%.
Indiferent de cum se joaca cu criteriile, suma lor va fi intotdeauna 100%.
INTREBARE: Cum crezi ca variaza scorul site-ului tau daca ai punctat ok la toate criteriile? (daca scorul tau e generat UNIFORM de toate criteriile)
RASPUNS: scorul site-ului tau NU se va schimba!
De ce? Pentru ca ce pierzi de la criteriul 4 – castigi de la restul. In cazul exemplului simplificat, cei 20% redusi de la criteriul 4, se distribuie natural la restul
Alta intrebare (ha..): ce se intampla cu scorul unui site site daca punctajul vine doar de la criteriul 4?
Raspuns: scorul site-ului scade cu 60% – respectiv si traficul probabil ca va scadea cu aproximativ 60%.
Concret – ce se intampla in realitate
Nu exista nici un site care sa puncteze maxim la toate criteriile. In marea majoritate, scorul fiecarui site este dat doar de o serie de criterii. Daca ai ghinion si criteriile care ti-au dat un scor mare sunt depunctate – atunci traficul tau se prabuseste. La fel, daca ai noroc , si criteriile tale sunt crescute, si traficul creste.
De ce e asa? De ce site-urile nu au scor cat mai uniform posibil de la cat mai multe criterii?
Simplu – pentru ca nu e usor, pentru ca necesita timp, bani si efort. Proprietarii site-urilor fie nu stiu ce sa faca, fie – daca vor sa isi optimizeze site-ul nu au suficienti bani sau nu vor sa aloce suficienti bani cat sa optimizeze uniform.
Vina nu e insa doar a proprietarilor de site-uri. Exista si multe firme de “SEO” (cu ghilimelele de rigoare) care fie din nestiinta, fie din dorinta de a face un ban rapid si usor, ofera un pachet incomplet de servicii de optimizare.
De cele mai multe ori, aceste servicii sunt link-uri. Cei care ati cerut oferte de seo de la mai multe firme, stiti ca in general aici se concentreaza majoritatea efortului. Fiecare firma promite ca ofera link-uri mai bune si mai ieftine decat concurenta.
Nu spun ca link-urile sunt rele – dimpotriva – marea, marea majoritate sunt ok, si sunt un criteriu important.
LINK-URILE SUNT INSA UN CRITERIU DIN MULTE ALTELE.
Daca ai doar link-uri, atunci de fiecare data cand Google se axeaza pe altceva, o sa ai fluctuatii mari.
Care sunt cele mai importante criterii?
Am sa raspund simplificat (foarte simplificat)
Sunt 3 mari categorii de criterii:
- autoritate si link-uri
- continut si relevanta
- experienta utilizatorului
Autoritatea – este sa zicem notorietatea site-ului pe internet – cat de popular este, cat de mult alte site-uri il mentioneaza, trimit link-uri spre el, etc… Aici se focuseaza marea majoritate a promovarii seo. Nu e neaparat gresit, dar, e incomplet.
Continutul si Relevanta – sunt date in general de textele de pe site. Ai pe site suficient text cat Google sa inteleaga bine despre ce e vorba in paginile respective? Si textul respectiv este structurat ok si relevant pentru cele mai importante cautari? Aici intra factorii “clasici” de seo cum ar fi titlul, meta descrierea, densitatea, etc….
Experienta utilizatorului – sunt factori in principal introdusi in perioada 2016 – 2017 – si care se axeaza pe cat de satisfacut a fost vizitatorul pe site-ul tau. A gasit ceva ok? a gasit ce cauta? In esenta Google analizeaza cum interactioneaza vizitatorii cu site-ul tau.
Daca punctezi Rezonabil de bine la toate categoriile de criterii de mai sus, traficul tau va fi bun, foarte putin afectat de update-urile facute de Google si in general ascendent.
Cazul 2 – se adauga un criteriu complet nou
Se intampla mai rar, dar cand se intampla, impactul e in general major.
Graficul din stanga e acelasi. Apare insa un nou criteriu – 7 (nou – vezi zona din dreapta)
Ce se intampla cu ponderarea?
Toate criteriile vechi sunt diminuate ca si pondere. Practic, toate criteriile vechi trebuie sa “faca loc” in 100% criteriului nou si ca atare scad ca pondere totala.
Suma tuturor criteriilor intotdeauna ramane 100%.
Si in acest caz, daca site-ul tau e uniform optimizat, traficul nu scade. Daca e un criteriu nou, NIMENI nu e expres optimizat pentru el.
Sigur, unii vor fi din pura intamplare mai bine optimizati decat altii.
De vreme ce e insa ceva nou, in scurt timp comunitatea isi va da seama (si cu ajutorul Google) despre ce e vorba si cei mai rapizi / eficienti se vor apuca de treaba – sa isi puna site-urile la punct si in functie de noul criteriu.
Aici unii poate vor comenta: Alti bani… mereu trebuie sa investesti.
Da, e adevarat. DAR, e valabil pentru orice tine de performanta. In nici un domeniu nu ramai in top daca te culci pe o ureche.
Nici un sportiv de performanta nu ramane in top daca nu se antreneaza mult. Nici o firma nu ramane foarte profitabila daca nu incearca in permanenta sa se adapteze pietii si sa ofere cele mai bune produse posibil. Nu e Google – e spiritul concurential si economia de piata.
Vrei sa fii cel mai bun? Nu esti singur – si altii vor. Daca nu te lupti constant pentru pozitie nu o sa o atingi si nu o sa o mentii.
Aici apare afirmatia “SEO a murit!” sau “Nu are rost sa te chinui pentru ca Google schimba mereu criteriile”
Daca vrei sa fii un foarte bun profesionist in domeniul tau – are rost sa fii tot timpul la curent cu noutatile din domeniul tau?
E ca si cum ai spune – nu are rost sa te faci medic, ca stiinta progreseaza si mereu se schimba chestii. Da.. nu se mai face medicina ca acu 100 de ani. Se face mai bine. Acu 100 de ani se murea pe capete de la o gramada de boli care acu sunt 100% tratabile.
Cand cauti ceva in Google – ORICE – iti apare o lista de site-uri. Acele site-uri sunt sortate in functie de ceva. SEO inseamna sa fii la curent cu ce e acel ceva si sa fii pe cat posibil mai bun decat altii dupa acele criterii.
Da, criteriile se schimba. SEO nu se mai face ca acu 5-6 ani. SEO ala a murit. E altfe de SEO, cum e si altfel de marketing.
TOTUL evolueaza si daca vrei sa fii in top trebuie sa mentii ritmul. Daca nu tu, atunci altul…
Cum sa iti revii dupa un update – daca ai fost afectat – si cum sa iti optimizezi site-ul corect
Raspunsul este acelasi: optimizarea site-ului tau trebuie sa fie cat mai diversificata posibil. Daca un criteriu scade ca importanta, trebuie sa ai altceva care sa compenseze.
Concret, pun mai jos cateva intrebari si solutii utile pentru diagnosticarea si rezolvarea problemelor cel mai des intalnite de noi la site-urile din Romania.
- Stii bine care sunt cuvintele cheie pentru care vrei sa atragi trafic?
- daca nu, sau daca nu esti foarte sigur, trebuie sa iti faci o lista, macar cu cele mai importante cuvinte cheie
- dupa ce ai lista, asigura-te ca pentru fiecare cuvant cheie ai pe site o destinatie (un url) bine facuta. Aceasta este in general o pagina de text pentru site-uri de prezentare si o categorie pentru magazine online.
- Vezi aici mai multe despre optimizarea la nivel de pagina › si aici mai multe despre optimizarea unei categorii la un magazin online ›
- Aditional, daca simti ca nu ai notiunile de baza in SEO, descarca acest ghid de seo ›
- Vezi aici un articol despre studiul cuvintelor cheie : studiu de caz cu cautari ›
- dupa ce ai lista, asigura-te ca pentru fiecare cuvant cheie ai pe site o destinatie (un url) bine facuta. Aceasta este in general o pagina de text pentru site-uri de prezentare si o categorie pentru magazine online.
- daca nu, sau daca nu esti foarte sigur, trebuie sa iti faci o lista, macar cu cele mai importante cuvinte cheie
- Ai pe site continut unic si bogat in text?
- Ai continut unic pe site? redactat de tine, nu copiat de la altii?
- Trimiti acel continut la altii? Cauta paragrafe din site-ul tau si vezi cine apare pe prima pozitie. Daca nu esti tu, ai o problema.
- Este acel continut pe cele mai importante pagini?
- Exista o arhitectura eficienta dpdv. SEO – cele mai importante pagini trebuie sa fie cat mai bine facute. Vezi aici un articol despre cum sa ai un site eficient ›
- Ai actualizat – macar din cand in cand – continutul de pe site?
- paginile site-ului tau sunt aceleasi de ani de zile?
- Ai la fiecare pagina importanta cuvantul cheie in titlu, primul paragraf si in corpul continutului? este clar ca articolul/pagina este in mare despre acel cuvant cheie?
- Vezi cum sa scrii articole bine structurate dpdv seo si pentru utilizatori – link video ›
- Ai continut unic pe site? redactat de tine, nu copiat de la altii?
- Este UTIL continutul de pe site (util pentru utilizatori)?
- raspunde cu adevarat continutul din site nevoilor utilizatorilor? sau e bla bla … scris la cea mai mare repezeala doar ca sa fie acolo un text
- Ce trebuie sa contina o pagina eficienta ›Vezi aici doua materiale despre cum trebuie sa fie structurata o pagina eficienta pentru utilizator si care sunt zonele pe care trebuie sa le contina.
- raspunde cu adevarat continutul din site nevoilor utilizatorilor? sau e bla bla … scris la cea mai mare repezeala doar ca sa fie acolo un text
- Este promovat site-ul tau?
- Ai link-uri din SURSE OK spre site-ul tau?
- Surse ok sunt in principal site-uri, preferabil din Romania si preferabil cat mai mari si cat mai cunoscute.
- Daca ailink-uri multe si doar dar de la site-uri ciudate si care nu prea par a fi site-uri facute real pentru utilizatori , atunci ai o probema.
- Google nu prea mai penalizeaza site-uri (decat in cazuri foarte grave) dar ignora la greu. E posibil ca tonele de link-uri dubioase sa nu iti aduca nimic.
- Nu e o problema daca ai si link-uri mai dubioase. E o problema daca NU ai si link-uri ok.
- Sunt link-urile distribuite relativ uniform spre principalele pagini din site-ul tau? Sau sunt toate duse doar spre o singura pagina (in general prima pagina)
- Ai link-uri din SURSE OK spre site-ul tau?
Cam astea sunt principalele (nu singurele) intrebari pe care trebuie sa ti le pui daca ai fost afectat de un algoritm Google.
Evident nu sunt astea toate problemele care pot aparea. Dar, in experienta mea, in peste 80% din cazuri problema este la unul sau mai multe din intrebarile puse mai sus. Daca la toate capitolele stai bine, si tot merge prost site-ul, atunci e posibil sa fie si ceva tehnic.
Daca vrei o opinie din partea noastra referitor la cat de bine – sau nu – sta site-ul tau Dpdv seo, cere-ne un audit seo gratuit › al site-ului tau.
TOATE auditurile realizate de noi sunt 100% manual facute – adica cineva se uita peste site-ul tau, incearca sa inteleaga care e logica lui si sa iti dea solutiile care trebuie implementate.
Vezi si wbinarul realizat de mine pe aceeasi tema – update-urile din Google
Radu Ciofu, SEOmark.ro.
Intrebari? Nelamuriri? Comentarii?
Lasa-le mai jos ↓
Vezi aici toate articolele din categoria : Articole SEO›
Vezi toata sectiunea de Educatie ›
• Articole despre SEO, Google, Facebook, Blogging, Marketing si multe altele
• Webinarii si inregistrari video educationale despre marketing online
• Ghiduri Gratuite
• Cursuri de Specializare pentru SEO, Google Ads, Facebook Ads, Marketing, etc...