Acum aproximativ o luna, in Romania a fost lansat un nou update “core” de la Google.
Adica un update major al algoritmului care nu tinteste ceva specific ci este o modificare mai generala.
Ce au modificat cei de la Google?
Cine castiga si cine pierde?
Despre asta e vorba in articol.

Google Core Update Iulie (August) 2025
Intai, cateva mici precizari
– E update din Iunie? sau August? care e faza?
Denumirea oficiala a update-ului este “June 2025 core update”
Insa, Google foloseste mai multe clustere pe intreg globul, pe care nu le updateaza simultan. Intai incep cu America, si aproximativ cam la o luna dupa, ajung si in Romania.
Data exacta pe care au inceput in SUA modificarile a fost 30 iunie. Deci, practic e mai curand un iulie update. Oficial l-au terminat in 17 iulie.
In Romania au inceput in jur de 15-20 august si pare ca au terminat prin 6-7 septembrie.
– Cum testezi? cum iti dai seama ce au modificat?
Sincer nu e foarte greu sa iti faci o parere in mare.
In Consola Google (Google Search Console – utilitar gratuit oferit de Google pentru monitorizarea traficului natural din Google al unui site) poti folosi o facilitate – Afisare grafice comparative pe 2 intervale de timp.
Adica, vezi pe grafic cand e modificarea mare – atunci are impact maxim update-ul – si iei un numar de zile (preferabil minim 20-30) dupa acel interval si compari cu intervalul de timp similar precedent update-ului.
Dupa care vezi comparativ:
– ce cautari au cresteri de trafic si/sau afisari + catre ce pagini duc acele cautari
– ce cautari au pierderi de trafic si/sau afisari + catre ce pagini duc acele cautari
– cauti in google, incognito sau private mode exact cuvintele respective si vezi cine e in prima pagina google si cu ce pagini se prezinta acolo.
Daca faci asta pentru mai multe site-uri si top cuvinte cheie castigatoare si pierzatoare, reusesti (de cele mai multe ori) sa iti faci o imagine de ansamblu a ce au facut in mare.
Evident ca e o privire mai din avion, dar iti faci in mare o idee a ce au modificat.
– Autoritate vs relevanta
Exista in mare 2 clase principale de criterii la care umbla.
Autoritatea e in mare un scor de marime pe care il da Google paginilor si site-urilor. Cu cat ai mai multa, cu atat e mai bine, ai trafic mai mult.
Relevanta este un algoritm pe care il aplica la fiecare pagina de pe internet, cu scopul de: 1- a intelege despre ce e vorba in pagina aia si 2: care dintre paginile care sunt relevante pentru un cuvant cheie e mai buna decat altele si merita sa fie mai sus in cautari.
Pozitia efectiva din prima pagina Google e o combinatie intre cele doua criterii.
Concret, ce a modificat Google in al doilea update core din 2025
Concret, sunt 2 modificari importante:
1 – cresterea corelatiei dintre cautarea pe care o faci si rezultatele afisate (adica modificare semnificativa in zona relevantei)
2 – cresterea prezentei raspunsurilor generate de AI, care apar pe prima pozitie
Am sa le iau pe rand
1 – Google a crescut SEMNIFICATIV corelatia dintre subiectul paginii si cautarea pe care o faci.Google a umblat semnificativ la relevanta, si pare ca mult mai putin la autoritate.
Va dau cateva exemple ca sa intelegeti mai bine.
– In cazul seomark.ro – pagina noastra de servicii seo – https://seomark.ro/servicii-seo-opse24/ ranka si pe cautari care aveau legatura cu “agentie seo” si pe cautari care contineau “servicii seo”.
Inainte de update, Google considera ca in mare, intentia utilizatorului era sa gaseasca pe cineva cu care sa lucreze pe seo.
Dupa update, Google a rafinat mult intentia utilizatorului si a despartit cele doua cuvinte principale.
Cine cauta “agentie seo” este probabil o firma mai mare, care are probabil bugete mai mari si vrea un proiect pe termen mai lung, care sa contina si un plan de optimizare si in esenta o colaborare pe termen mai lung.
Cine cauta “servicii seo” este probabil o firma mai mica, sau un business local, care vrea ceva mai mic, o “zugraveala” de mica amploare, sa nu il coste mult, sa ii aduca un pic mai mult trafic si asta e. De regula nu e o persoana/firma care se lupta pentru cuvinte cheie foarte competitive si , de multe ori promovarea online nu e principalul canal prin care primeste clienti.
– Alt exemplu: un client cu care lucram acum, cu un site de mobila pe comanda. (care rankeaza in prima pagina pe cautarea “mobila la comanda“).
Inainte de update, din varii motive, ranka pe pagina 2 dupa cautarea “fabrica de mobila bucuresti“. Acum, am fost la ei la locatie, ii cunosc in real life. Nu sunt o fabrica in adevaratul sens al cuvantului. Sunt o firma micuta, cu cativa angajati si au un atelier unde fac mobila.
Nu sunt o fabrica adevarata, cu hale si depozite cu materie prima, linii de productie, etc, etc… Cuvantul “fabrica” sau “fabricam” nici macar nu e prezent pe prima pagina. Si, nimic altceva de pe site nu sugereaza ca ar fi o fabrica in adevaratul sens al cuvantului. In mod real, nu aveau de ce sa rankeze pe acel cuvant. Dar totusi, inainte de update erau pe pagina 2.
Post update, nu mai sunt in top 100 pe fabrica de mobila. Si e ok, pentru ca real era o asociere gresita, chiar daca are cumva legatura…
2 – Google a crescut numarul cazurilor in care pe prima pozitie apare un raspuns generat de AI.
Asta nu e o surpriza, Google intentioneaza sa mearga din ce in ce mai mult pe AI.
Google are in teste in America o noua interfata – AI MODE – care va inlocui mai devreme sau mai tarziu actuala prima pagina Google, si care, din ce imi dau seama, va fi un fel de combinatie intre fereastra full AI a chat GPT si Google actual cu link-urile. Zona de AI insa, va fi mult mai mare decat e acum si va ocupa cam toata prima pagina. Plus reclama evident.
Link-urile naturale, care acum sunt in prima pagina Google vor fi probabil undeva semnificativ mai jos si va trebui sa faci scroll ca sa ajungi la ele.
Ce mi-a atras atentia insa este discrepanta mare la multe cautari, intre felul in care raspunde AI si ce link-uri afiseaza in prima pagina motorul “clasic” de search.
Va dau un exemplu: cautarea “creare site web”.
La SEOmark avem si servicii de web design si realizare site-uri ( https://seomark.ro/creare-site-wbst01/ ) si de multe ori am targetat cautarea asta, interpretand-o ca o cautare tranzactionala. In sensul ca cine cauta “creare site web” are nevoie de un site si cauta pe cineva sa ii creeze site-ul.
Prima pagina “clasica” e plina de reclame de la firme care realizeaza site-uri si in prima pagina sunt natural firme care ofera servicii de creare site.
AI insa nu interpreteaza tranzactional cautarea. Va dau mai jos prima parte a raspunsului generat de AI.
” Pentru a crea un site web, poți folosi platforme cu unelte automate și șabloane (cum ar fi Hostinger, Canva, SITE123), care îți permit să personalizezi designul, sau poți apela la o agenție de dezvoltare web pentru un site complet personalizat, care implică o analiză amănunțită a obiectivelor, strategie, design, dezvoltare și lansare.”
AI interpreteaza cautarea “creare site web” intai in sens INFORMATIONAL, si secundar tranzactional.
Adica, as avea nevoie de un site insa ma intereseaza mai curand INFORMATII despre cum l-as putea construi eu si ce unelte as putea folosi. Plus, recomandarea platformelor Canva si Hostinger, iarasi duce mai curand spre zona de micro-site-uri si soloprenori.
Concret, mai ales pe cautarile un pic mai interpretabile, apar diferente vizibile intre rezultatul generat de AI si rezultatele generate de Google “clasic”
Ce putem face si cum arata viitorul apropiat
Ponderea (greutatea) criteriilor de relevanta a crescut si nu cred ca va scadea, posibil chiar sa creasca in viitor.
De ce? Pentru ca aum, fata de anii precedenti, Google ARE competitie serioasa si nu mai e un monopol pe cautare. Din ce in ce mai multi oameni folosesc GPT (sau alt AI) pentru cautari.
Raspunsurile oferite de AI nu sunt generice ci FOARTE FOARTE precise si cu context bogat. E clar ca asta e viitorul. Si Google nu il va putea ignora, de frica sa nu devina irelevant.
Ce inseamna asta?
– Va trebui sa avem mult mai multe pagini si mai detaliate
– Va trebui sa revizuim si sa aprofundam studiul cuvintelor cheie si ce vor cu adevarat cei care cauta (inca) in Google. Din fericire, aici LLM-urile ajuta mult pentru ca sunt foarte eficiente in a descrie exact tipologia clientilor si intentia din spatele cautarilor.
Presupunand “cantitatea” de efort de promovare e identica, cred ca pe viitor, pe multe nise, va fi mai eficient sa ai multe pagini, fiecare putin promovata, decat putine pagini dar mai mult promovate.
Viitorul pare al microsegmentarii.
Altfel spus, pe termen scurt-mediu e un moment bun sa investim si sa imbunatatim semnificativ partea de on-site.
Pentru proiecte mai mari, am gandit serviciul acesta: https://seomark.ro/redactare-articole-seo-qz11-opse24/
Autoritatea si promovarea off-site NU VA DISPAREA.
Situatia de acum incepe sa semene cu anul 2013-2014, cand tot asa, accentul era foarte mult pus pe relevanta.
Ce s-a intamplat atunci? “Pescuitul cu dinamita”. Adica, “experti seo” au inceput sa optimizeze site-uri creand pagini auto-generate pentru sute/mii de cuvinte cheie.
Adica, obtineau lista completa cu cautari pe un domeniu, faceau o pagina generica pe care o multiplicau de 1000000000000 de ori schimband doar titlul si poate cateva cuvinte in primul paragraf.
Tactica a mers cat de cat o perioada, insa Google s-a adaptat rapid. A extins conceptul de autoritate pentru a-l aplica la nivelul fiecarei pagini.
Degeaba aveai 100000000000 de pagini daca autoritatea lor era zero. Evident ca puteai sa promovezi acele pagini si sa le faci mai bune si sa aiba autoritate. DAR, nimeni nu are resurse sa promoveze si sa faca ok sute de mii de pagini la un singur site.
Istoria se va repeta din nou.
Pe termen scurt, e posibil ca cei care fac content spam sa castige. O perioada. Dupa care se va taia din nou macaroana asta si vor avea de castigat paginile care fac ceva real si ok si care se si promoveaza.
De remarcat ca nu doar google are probleme cu content spam. Si alte LLM-uri au. Mai ales pe interogari mai complexe, sau pe nise mai putin populare, veti vedea ca multe din sursele recomandate de GPT sunt site-uri de calitate indoielnica.
Cred ca in timp GPT va investi in a deveni un motor de cautare mai sigur, si va implementa ceva similar autoritatii din Google.
In cazul in care te intereseaza optimizarea site-ului tau dar nu stii de unde sa incepi, sau vrei o parere, avem un serviciu gratuit – Audit SEO›
Testeaza-l, e gratuit.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓