Modalitati de promovare online – top 2022
Top realizat in functie de eficienta promovarii
“Daca as avea sase ore pentru a taia un pom, primele patru le-as petrece ascutind toporul.”― Abraham Lincoln
Inainte de toate, principalele lucruri pe care le vad anul asta
Nu mai e o noutate pentru nimeni ca in pandemie toata lumea a “descoperit” online-ul si promovarea online. In sfarsit s-a inteles ca daca nu esti online, nu existi.
Efectul il simte insa toata lumea. Cererea de reclama s-a dublat (in anumite domenii s-a triplat sau chiar mai mult).
Ce inseamna asta? Preturi duble sau triple la reclama, pentru aceleasi rezultate. Pur si simplu competitia a explodat.
Care sunt, la modul general, efectele pentru promovarea online?
- O specializare a promovarii online. Nu mai exista canal bun la toate. Fiecare canal de promovare online merge bine la ceva si mai putin bine la altceva + nu iti mai permiti sa faci reclama acolo unde nu e foarte eficient
- Interes in crestere pentru canale noi – Competitia pe “clasicele” Google si Facebook a adus preturi foarte mari. Acum e sansa canalelor alternative.
- O diferentiere foarte mare intre firme cunoscute si firme necunoscute. Brand-ul vinde. Fie ca e al tau, fie ca e al produsului. Daca vrei sa vinzi, ori vii cu un produs complet original si viabil, ori vinzi un brand consacrat.
Mentiuni »
canale de promovare online, care nu au intrat in top dar pot fi ok
Promovarea online prin afilierea si site-urile de afiliere
Trebuie sa precizez ca in cazul afilierii, nu vorbesc din cunostinte proprii – pentru ca nu am implementat campanii de genul asta. Tot ce stiu e din surse indirecte.
Si aici piata s-a mai maturizat si s-a scumpit.
Nu prea functioneaza decat produse – si alea in principal cunoscute si de la brand-uri mari. Cei care vand reclama, au inteles ca daca promoveaza brand-uri / produse putin cunoscute, sansa sa vanda e foarte mica si pentru ca sunt platiti la conversie (la vanzare) aleg doar pe cine plateste foarte bine sau doar pe cei cu care au cat de cat siguranta ca vor vinde.
Din experienta mea (limitata, recunosct) firmele mici / putin cunoscute care au incercat aceasta modalitate de promovare onlne, nu au avut succes.
Pentru firmele mari, cunoscute, din ce aud, functioneaza bine. 2performant e listata la bursa si, din ce vad, cifra de afaceri este in crestere vizibila 2021 fata de 2020, la fel si primul trimestru din 2022 fata de primul trimestru 2021.
Daca firmele cumpara promovare mai mult, probabil o fac pentru ca functioneaza.
Promovare online prin Site-uri de anunturi (OLX, Publi24, LaJumate.ro, etc…)
Pe anumite nise, primele rezultate in Google sunt de la site-uri de anunturi. Imobiliare, job-uri, vanzari/cumparari, etc…
Functioneaza? DA, dar sunt si probleme.
Avantajele si dezavantajele promovarii online prin site-uri de anunturi:
- In general cost mic, insa, OLX s-a scumpit si nu prea mai da rezultate daca nu platesti multe anunturi. S-a aglomerat peste tot…
- NU functioneaza pentru toate nisele. Ca o regula generala – fa cautarea pentru produsele tale in Google. Daca Olx sau alte site-uri de produse sunt in prima pagina, atunci functioneaza. Daca nu.. pas
- Calitate in general slaba a publicului adus. Din pacate, asta e adevarul. Promovarea online pe site-uri de anunturi aduce oameni mai modesti.. ca sa zic asa. Daca business-ul tau nu acopera si zona asta, atunci da skip
- Functioneaza destul de bine pentru firme mici si preturi mici
Promovare online prin Spotify
Concurenta este buna peste tot. Pe video, YouTube a fost cam un monopol. Inca domina piata, dar, vin puternic din urma alte firme.
Spotify este una din firmele astea. Spotify vrea sa devina una din cele mai importante platforme de podcasturi din lume.
DACA investesti in video si daca afacerea ta se preteaza pentru podcast-uri, atunci e bine sa fii si aici. Canalul este clar in crestere rapida si in Romania.
Promovare online Reddit
Reddit este cel mai mare forum din lume si cel mai accesat site din SUA.
Exista subredit-uri si in Romania (sub-forumuri) insa, impactul e destul de limitat.
La noi Facebook si grupurile de Facebook au omorat forumurile in anii precedenti.
Din fericire, lucrurile se schimba.
De ce?
Datorita presiunilor legislative si datorita scandalurilor Facebook, a devenit un mediu in care libera exprimare (free speech) e destul de puternic limitata.
Foarte multi au avut experience cu postari banate pentru ca se mentiona ceva despre covid, iar mai recent, ucraina si razboiul din est.
Multa lume vrea mai multa libertate de exprimare.
Si aici intervine Reddit.
Functioneaza?
Da, insa din ce vad, nu ca si canal de vanzare directa.
Este mai curand un canal de expunere, de conversatii si unde iti expui produsul/serviciul comunitatii.
Cel mai bine functioneaza ca si canal de discutii/formum unde spui o problema, propui o solutie si incerci sa generezi o dezbatere in comunitate.
Locul 9 »
Promovare Online prin Linkedin
Promovarea online pe Linkedin a fost in anii trecuti in zona mentiuni. Azi e un canal care trebuie abordat separat.
Linkedin este in continuare un canal de promovare foarte scump. A fost si a ramas.
De ce a crescut ca eficienta? Parerea mea e ca nu Linkedin a crescut, ceilalti au scazut ca eficienta.
PRIN COMPARATIE – avand in vedere ca preturile pe Facebook , Google s-au dublat-triplat, Linkedin a devenit mai eficient.
Pentru cine este promovarea pe Linkedin?
Linkedin nu e pentru orice. Linkedin este PREPONDERENT un canal de promovare pentru servicii B2B + recrutare personal si parteneri de business.
Atat.
Doar servicii B2B.
Daca vinzi ceva catre publicul larg, promovarea online pe Linkedin nu te ajuta si nu merita sa investesti.
Asta este motivul pentru care Linkedin nu e mai sus in topul nostru.
Este o unealta buna, dar foarte specializata.
Locul 8»
Promovare Online prin Ziare + reviste + blog-uri din Romania
Este o modalitate de promovare care a functionat si, cred, care va functiona atata vreme cat vor fi si site-uri de continut.
Un aspect IMPORTANT este ca aici gama de preturi si oferte este foarte foarte diversa. Si, daca esti dispus sa cauti si sa negociezi, se pot obtine preturi foarte bune. La fel de usor se pot obtine sa campanii care sa nu aduca rezultate. Aici experienta si cunostintele, chiar conteaza. Enorm.
Sunt in principal doua abordari ale promovarii online in mass media din Romania. (Evident ultra generalizez)
- Abordarea firmelor mari, care vor expunere mare si care in general au bugete mari si care in general lucreaza cu agentii si ziare mari
- Strict ca expunere – adica daca vrei sa stie toata tara de oferta ta – functioneaza.
- Abordarea pentru firme mici – in esenta trebuie facuta o lista de site-uri medii, care sa aiba audienta foarte potrivita pentru ce vrei tu sa vinzi, si sa negociezi preturi bune cu ei.
- In general, aici se merge foarte mult pe agentii de marketing online pentru simplul motiv ca au putere de negociere mult mai mare. E mult mai usor sa cumperi ceva la un pret bun daca achizitionezi en-gross decat daca cumperi la bucata.
Este pe locul 7 pentru ca, daca nu stii ce faci – sau daca nu colaborezi cu cineva care stie ce face – probabilitatea e mare sa arunci cu banii pe fereastra.
Un plus pentru promovarea online prin intermediul presei online, il pot reprezenta si parteneriatele.
In aproape orice domeniu activezi, nu cred ca nu exista cineva, care are un blog, un site de continut de specialitate, un forum, CEVA, care sa fie legat de domeniul tau, care nu e concurent si cu care poti face un parteneriat.
Asta e util mai ales in cazul firmelor mici/medii sau care sunt active pe domenii nisate.
Principalul beneficiu in general sunt schimburile de link-uri, utile pentru SEO (backlinks).
De exemplu, noi am facut parteneriate cu cei de la gokid.ro , pe care i-am rugat sa puna un link spre topul nostru si cu care am lucrat cand avem nevoie de promovare pe zona parinti/scolari, evenimente pentru copii.
Locul 7 »
Promovare Online prin Google Ads (fost adwords)
Sunt convins ca daca vad topul asta colegi de breasla din alte agentii de promovare online o sa-mi sara in cap.
Pana la urma, Google Ads este una dintre cele mai populare modalitati de promovare online din Romania, plus ca nu platesti decat pentru cei care cauta ce vrei tu sa vinzi … nu?
Da, 100% adevarat. Exista insa un proverb romanesc:
“la pomu laudat nu te duci cu sacu”
Google Ads ESTE O LICITATIE.
La orice licitatie, daca vin foarte multi care liciteaza, pretul se duce in sus rau de tot.
Si, o reclama care e foarte scumpa, nu prea mai e eficienta.
Fata de preturile pre-pandemie, costul mediu pe click in google a crescut de CEL PUTIN 2-3 ori.
Stiu nise de activitate unde pretul a crescut de 5-6-7 ori, ajungand la sume care mi se par ridicole pentru romania – 30-40 lei per click.
Exista insa unii care dau banii aia.. altfel nu ar fi preturile alea.
EXISTA strategii care pot reduce costul per click. vezi video»
Insa, acum, fata de alti ani, Google ads e mult mai putin profitabil. Si de asta e destul de jos in clasamentu nostru de promovare online.
Locul 6»
Promovarea Online prin Tik-Tok
Promovarea online pe Tik-Tok. New kid on the block.
Am testat promovarea prin canalul asta.
La momentul de fata (2022) are si avantaje si dezavantaje.
Avantajul foarte mare – e ieftin.
E in medie de 2-4 ori mai ieftin decat Facebook/Instagram.
Daca vrei expunere mare – si la un pret relativ ieftin – go go go.
Exista insa si dezavantaje:
- Momentan, nu se poate targeta mai in amanunt de intreaga Romanie. Nu poti sa targetezi la nivel de oras de exemplu.
- Lipsa geo-targetarii este principalul motiv pentru care tik tok nu e mai sus. Sunt multe firme care au doar interes local.
- Audienta preponderent tanara
- Vinzi imbracaminte cool, accesorii, cosmetice, etc… Perfect – promovarea prin TikTok e ok
- DAR, daca vrei sa vinzi produse mai scumpe, sau servicii sau ceva mai complex atunci nu prea ai sanse sa vinzi prin TikTok. Posibil sa functioneze ca expunere, insa, poate da… poate nu…
- Iarasi, daca afacerea ta se axeaza pe promovare online B2B – TikTok nu e pentru tine
Locul 5»
Promovarea online prin listarea in marketplace-uri sau comparatoare pret (Emag, price.ro, etc…)
Din discutiile cu clientii nostrii, care sunt listati in marketplace-uri (in principal Emag) sau pe comparatoare de pret, extrag cateva idei principale care se repeta mai tot timpul:
- DA, functioneaza si aduc vanzari, uneori chiar semnificative
- Este o bataie accerba a celui mai mic pret – chiar si cu cativa lei
- Comisionul per vanzare e destul de mare si, combinat cu nevoia de a tine preturi sub ceilalti, duc la o marja de profit ridicol de mica
- Toata lumea spera sa creasca macar ca volum, , in cativa ani sa mute traficul si vanzarile pe site-ul propriu si sa plece de pe marketplace/comparator
Deci:
e o modalitate eficienta de a aduce vanzari? DA
e o modalitate eficienta de a face profit? Da, dar mult mai putin
Care e tendinta aici:
Exista o strategie cu marketplace-urile si e cam urmatoarea (are legatura cu modalitatile de promovare online de pe locul 2 si 3)
- Din ce in ce mai multi, listeaza produsele dar comisionul marketplace-uui il adauga pur si simplu fata de pretul de pe site-ul lor.
- Da, multi clienti s-au prins ca daca cauta in google, sansa e mare sa gaseasca fix acelasi produs la un pret mai mic cu 10-15%
DECI:
- Lupta a devenit mai curand cum poti fi gasit in google usor cu produsele tale
- Cum setezi retentia astfel incat sa castigi PE TERMEN LUNG de la clientii adusi din marketplace.
- in general, e foarte greu sa mai castigi efectiv ceva la prima vanzare adusa din marketplace. “Batalia” e acum pe termen lung.
Locul 4»
Promovarea Online – FACEBOOK / INSTAGRAM
Cea mai mare scadere din topul nostru in ultimii ani,
Inainte de pandemie, Facebook / Instagram era pe pozitia 1.
easy come, easy go
Si Facebook e victima propriului succes. Dupa pandemie, cererea de reclama a crescut enorm.
Plus o gramada mare de probleme legislative si reglementari.
Toate au dus intr-o singura directie – eficienta promovarii pe Facebook a picat drastic.
La fel si pozitia in clasamentul nostru.
Acum, ca sa fiu fair, inca se pot face reclame eficiente pe Facebook. Insa, nu prea mai merge sa promovezi orice.
Cred ca cel mai mult a pierdut promovarea B2B.
Costul per lead a crescut de 5-6-7 ori.
Merge in continuare ca platforma pentru B2C – chestii ieftine pentru publicul larg.
Locul 3»
promovarea online prin optimizarea site-ului (SEO)
Traficul natural din Google (SEO) este principala modalitate de promovare a agentiei noastre.
Daca noi – ca agentie – alegem sa ne promovam in principal prin modalitatea asta, cred eu ca ar trebui sa spuna multe despre eficienta canalului.
In esenta, post pandemie, toata lumea s-a bulucit pe canalele care sunt cel mai usor de administrat si de inteles.
E simplu sa te promovezi in Facebook. Dai boost post si bagi cardu.
Ghici ce – promovarea online e o competitie. O “bataie” pe clienti. Cu cat sunt mai multi care se bat pentru clienti, cu atat revin mai putini clienti per cap de advertisier.
Reguli economice de scoala generala.
SEO insa nu e asa de simplu de facut. Nici de inteles.
Da, se stie ca trebuie sa ai niste cuvinte cheie, ca trebuie sa strangi link-uri, sa ai continut bun.
In mare toata lumea stie. In practica, tot romanu se pricepe la politica, fotball si seo. Stim…
Atata vreme cat criteriile exacte nu sunt publice (si nici nu vor fi) nu e asa usor sa fii eficient aici.
Si, pentru ca exista o bariera la intrare, competitia pe canalul asta de promovare nu a crescut la fel de mult ca Facebook/Google platit.
Da, preturile au crescut, dar mult mai putin ca in alte parti.
Si, raportat la alte canale de promovare, eficienta a crescut.
Insa, lumea SEO nu e un paradis.
- Costurile au fost maricele si sunt in continuare maricele in suma absoluta.
- NU e un canal de promovare online pe termen scurt. SEO a ramas si este o investitie pe termen lung. Din start asta descurajeaza pe multi care vor sa devina milionari pana joia viitoare.
- Rezultatele sunt imposibil de prezis exact. Se poate face o estimare – insa nu e cert. Pentru cei care vor sa stie exact “cat bag si cat scot” metoda asta nu e atractiva deloc…
Locul 2»
promovarea online prin retentie – Email / push Notifications / remarketing
In anii precedenti, modalitatea asta de promovare online era undeva in jurul pozitiei 5-6.
Acum e pe locul 2.
De ce?
Pentru ca este singura modalitate de promovare online unde costurile nu au crescut si care poate creste semnificativ profitul in online al unei companii.
Retentia este acum campul de lupta al companiilor mari, care fac promovare la nivel profesionist.
De ce?
Pentru ca ORICE ai face, costul de achizitie al unui client nou a crescut. Si nu o sa scada.
Exceptand apocalipsa, lumea va deveni mai mult online, nu mai putin.
Deci, costurile reclamelor vor continua sa creasca. Costul de achizitie al unui client nou, va continua sa creasca.
Ce NU creste, sau creste foarte putin, este costul retentiei.
Email, notificari, etc…
In esenta, este MULT mai ieftin sa vinzi din nou unui client existent, care te stie si care a mai lucrat cu tine, decat sa cumperi un client complet nou care nu stie cine esti.
Conceptul se cheama “lifetime value of client”.
Avem un articol pe tema asta – merita citit aici»
Retentia este si va fi in viitorul previzibil cheia profitabilitatii in online.
Ca eficienta per ora de munca ar merita sa fie pe locul 1.
Nu este pe prima pozitie pentru un singur motiv: ca sa faci retentie la un clinent, iti trebuie cel putin un canal primar care sa iti aduca acel client.
Retentia este o modalitate de promovare tip suport. Foarte eficienta, dar, nu aduce clienti noi. Creste valoarea celor existenti.
Youtube si video marketing – Modalitatea #1 de promovare online
Si anul asta, YouTube este castigatorul topului nostru de promovare online.
Se poate folosi si pentru vanzari directe insa, punctul forte este expunere si castigare de autoritate.
De ce e YT pe locul 1?
- Costuri mai mici
- Da, si promovarea pe YT s-a scumpit. Ce nu s-a scumpit anul asta. Insa, raportat la alte canale de promovare online (Google Ads de ex) costurile nu au crescut la fel de mult
- Promovarea online prin video (video marketing) incepe sa devina aproape obligatorie – se spunea ca daca nu ai un site, nu existi. Nu ai pagina de Facebook, nu existi. Canalul de YouTube e next
- Potrivit si pentru jucatorii mici, si pentru jucatorii mari
- Cine e mic si nu are bugete mari cam trebuie sa isi faca un canal de tutoriale, prezentari, etc… si sa castige la capitolul incredere si autoritate
- Cine e mare si are bugete pe masura, poate investi in reclama platita sau poate merge cu parteneriate cu vloggeri cunoscuti. Indiferent, poate obtine expunere si engagement la un cost excelent fata de alte modalitati de promovare online
Si multe altele …
Sunt convins ca exista MULTE alte modalitati eficiente si putin explorate de promovare online. Pana la urma, daca ar fi foarte cunoscute, nu ar mai fi foarte eficiente; toata lumea le-ar folosi.
Esti de acord cu topul nostru?
Daca nu, de ce?
Retine – nu e un top de popularitate, sau cota de piata ci de eficienta.
Radu Ciofu, SEOmark.ro.
Nu am inteles nimic concret. Din sute de site-uri , nu este niciunul in stare sa vina cu ceva nou.
Foarte interesant. Ar fi util si daca ne poti spune ceva despre promovarea prin listarea in emag sau amazon.
Destul de clar si la obiect. Util.
https://www.globalcode.ro/blog/3-metode-eficiente-de-promovare-in-mediul-online
Si asta e un articol interesant
Aceste medii de difuzare existau si inainte de 2018, doar ca FaceBook si Google Ads au facut schimbari majore in acest an. Cred ca meritau amintite modificarile. De exemplu, sa luam si cazul TVA. A exista si inainte de 2018 dar in acest an s-au schimbat multe. Succes cu articolele in continuare!
Buna ziua,
Am 2 modele de manusi de protectie din piele de bovina pe care le import si as vrea sa le prmovez on-line in lumea echipamentelor de protectie.
Mentionez ca nu am pagina web si pentru moment nu vreau asa ceva, vreau doar sa.mi promovez acest produs in mediul on-line.
Se poate?
Faceti si asa ceva?
Buna ziua.
Se poate promova online – prin Facebook , YouTube, OLX, Publi, Lajumate + alte site-uri de anunturi – email spre alte companii, etc…
Interesant si cat se poate de obiectiv.