“La pomul laudat nu te duci cu sacul…”
Pentru cine nu cunoaste, am lucrat peste 10 ani in piata de capital. Unul dintre fenomenele FOARTE cunoscute si foarte studiate acolo este asa zisa “bula speculativa” – adica o tendinta a preturilor ca din cand in cand sa creasca MULT mai mult decat o valoare sustenabila si corecta pe termen mai lung. Invariabil, orice bula speculativa se sparge mai devreme sau mai tarziu – preturile cad, multi pierd sume foarte mari de bani, dupa care procesul se reia.
Asta s-a intamplat in 2007-2008.
Bulele speculative NU se manifesta insa doar la scara mondiala si macroeconomica. Pot aparea si in domenii specifice si pot avea dimensiuni mult mai mici.
Un alt aspect al bulelor speculative e ca pe langa preturi, au si o componenta puternica sociala si psihologica. Pana la urma, fenomenul nu ar aparea daca nu ar implica multi oameni…
Impresii personale de acest Black Friday
Intai, un pic de context
De obicei, nu imi place sa generalizez. Mai ales cand e vorba de critici. Sunt convins ca au fost si oferte OK zilele acestea. Insa, ce descriu mai jos e experienta PERSONALA a ce a devenit Black Friday in Romania (blackFRAIERday) si ce cred ca se va intampla in viitor.
Foarte probabil, vanzarile totale in acest an le vor depasi pe cele de anul trecut INSA trebuie retinut un aspect important. Anul acesta in Romania este un MEGA BOOM in consum. Conform ultimelor date (preliminare e drept) T3 2017 e cu 8% peste T3 2016 – iar cea mai mare parte a cresterii vine din consum. E normal ca orice in vanzarile cu amanuntul sa fie mare anul acesta.
Resemnare personala
Spun resemnare, pentru ca am fost dezamagit de Black Friday in urma cu 4 ani. De atunci nu am mai cumparat nimic pentru ca nu am gasit nimic sa merite cu adevarat cumparat.
Personal, sunt (sau cel putin ma consider) cat de cat la curent cu anumite produse din zona IT/Gaming. Urmaresc la modul general cateva periferice, monitoare, jocuri, note-book-uri si alte cateva categorii din aceasta zona de produse.
Ce am constatat concret in acest BlackFRAIERday:
- Cateva dintre jocurile “la reducere” erau mai ieftine pe site-ul producatorului decat in magazinele cu mega reduceri…
- Am gasit si un joc cu 30% reducere – super reducere, nu alta – doar ca acel joc e GRATUIT pe steam de cel putin 8 luni – in prima parte a anului, producatorul a trecut pe model free2play si jocul NU mai este comercializat in versiune cu plata. A fost anii trecuti, acum nu. La noi se pare ca inca nu a ajuns vestea…
- Una dintre tastaturile urmarite de mine – are super reducere 15% costa aprox 330 si “cica” a costat 390 ron. Urmaresc acel produs de aproape 6 luni. Toata vara a fost 310-315 ron (la mai multe magazine), din septembrie a crescut pretul la aprox 340 ron si s-a mentinut constant pana in prezent. Tot ce a aparut e o eticheta cu “reducere” de la 390 ron – pret care nu a fost nicaieri in ultimele 6-7 luni.
- Inca o data s-a adeverit regula nescrisa din IT – cele mai mari reduceri sunt vara, pentru ca atunci cererea e de departe cea mai mica. (cel putin pe zona IT, cred ca si electrocasnice)
- O cunostinta urmarea de 1-2 luni un laptop de 3 200 ron. Spera ca poate gaseste la el o reducere. A gasit: acu costa 3 300 redus de la nus cat… Inarmat cu istoricul a chestionat personalul din magazin. Dupa ce au ridicat din umeri, au recunoscut ca pretul mare era pretul la care a intrat prima oara acel notebook in retea, in urma cu aprox 2 ani…
- Notebook-urile din marea majoritate a magazinelor NU au preturi in general sub 800 ron. Ma refer la notebook-uri complete, nu tablete cu tastaturi. DOAR anul acesta de multe ori am vazut prin hypermarket-uri notebook-uri la diferite promotii cu preturi incepand si de la 700 ron. Evident configuratii minimale, dar notebook-uri functionale – Hdd, 15 inch, procesor acceptabil, 4 Gb, etc…
- In alta ordine de idei – NU mi se pare sustenabil sa trebuiasca sa te trezesti de la 4-5 dimineata ca sa dai in disperare refresh (sau sa folosesti script-uri?) in speranta ca POATE reusesti sa comanzi unul din cele cateva sute? zeci? cine stie cate produse care chiar au reduceri vizibile si nu imaginare si care dispar in 20 de secunde…
- Si in alta ordine de idei – daca multe dintre etichetele de reduceri puse sunt inselatoare, cat de multa incredere poti avea atunci cand acelasi magazin afirma ca au fost xyz produse cu super reducere?
Ai nevoie de un site nou?
Sau, vrei sa vezi ce poti imbunatati la site-ul existent?
Avem un ghid gratuit pentru asta – “Caracteristicile unui Site Eficient“
Descarca-l!
Orice bula speculativa se sparge si revine la sustenabil
Lacomia, naivitatea si efectul de turma vor ramane mereu. Amploarea isterica a fenomenului e insa o bula. Cel putin dupa sentimentul persoanelor din jurul meu, bula e fie la sfarsit, fie pe sfarsite.
Sunt convins ca anul acesta volumul si sumele implicate vor fi mai mari decat in anii precedenti. INSA nu uitati: anul acesta e un an de super Boom in consumul cu amanuntul – retail.
Este primul an in care consiliul concurentei a spus ca va monitoriza preturile si “ofertele” magazinelor. Tare sunt curios ce concluzii vor gasi.
Ma hazardez sa fac si doua predictii pentru urmatorii 4 ani:
- Fenomenul va avea cel putin 1 an de regresie, probabil 2. Nu va disparea, dar sumele implicate vor fi mai mici, pentru ca si asteptarile oamenilor vor fi mai mici.
- Singurul lucru care a lipsit cu adevarat in ultimii ani a fost onestitatea. Adica marketing, reclame si reduceri pe bune. In ultima instanta. “increderea” e si ea o marfa care a lipsit cu desavarsire. Ca atare, pretul ei va creste. Si sunt convins ca vor aparea magazine care vor profita de lipsa de incredere in fenomen si se vor pozitiona onest si corect – vor avea reduceri reale si transparente – care probabil nu vor fi extraordinare, dar vor fi. Si sunt convins ca vor avea de castigat pe termen lun, chiar daca nu foarte mult.
- Exista clar si un segment, din ce in ce mai mare, al oamenilor care nu cred ca orice zboara se mananca. Sunt o tinta buna, dar nu usor de exploatat. Si nu cu “adevaruri relative“. Insa unde exista o oportunitate va exista si cineva care o va exploata.
Te intereseaza Marketing-ul Online? SEO? Adwords? Facebook Ads?
Stiai ca in fiecare Joi, la ora 19:00 avem mini cursuri gratuite?
Te poti inregistra pentru ele aici›
Si le poti vedea inregistrate pe Canalul Nostru de Youtube
Intrebari? Comentarii? Opinii?
Comenteaza mai jos ↓
Radu Ciofu,
SEOmark.ro
Foarte realist articolul.