Se intamplat detul de des sa am tot felul de discutii, cu antreprenori sau directori de marketing.
Sunt doua abordari care apar deranjant de des si carora vreau sa le raspund indirect in articolul asta:
Abordarea 1:
“Pe emag, un client ma costa aproximativ 40 lei. Costul nu e rau, dar comisionul lor e foarte mare si nu prea fac profit. Vreau sa imi fac un site, sa vand separat de ei. La un cost de 40 lei per client o sa fac o gramada de bani daca nu trebuie sa mai dau la emag 20-30% comision din vanzare”
Si surprize-surprize – costul pe site-ul propriu nu e nici pe departe cel de 40 de lei de pe emag, ci mult mai mare.
Abordarea 2:
“Platesc pentru o vanzare mai mult decat incasez din vanzarea aia. Sigur ala care face campania de promovare e incompetent sau ma fura cumva”
Si, iarasi surprize-surprize: poti sa ai cea mai buna campanie de promovare din lume. In costul final al unui client sunt incluse MULT mai multe variabile, si poti sa iesi in pierdere si cu o campanie “perfecta”
De ce apar diferentele astea foarte mari? Si ce se poate face?
Despre asta e vorba in articol.

De ce doua firme din aceeasi industrie pot avea CPA-uri diferite chiar si cu 200%
Ideea articolului mi-a venit ca urmare a ghidului pe care tocmai l-am publicat: Ghid: cat costa un lead in Romania in 2025›
Este un ghid gratuit in care am publicat costurile medii per lead sau client din principalele domenii de activitate din Romania, impartite in 3 scenarii: cost mediu, cost mic (campanie optimizata si/sau brand cunoscut) si cost mare (campanie neoptimizata si/sau brand necunoscut).
O sa vedeti multe cazuri in care costul per lead are diferente foarte mari in cadrul aceluiasi sector. In articolul de fata vreau sa explic de ce se ajunge din pacate des, la diferente asa de mari.
1. Notorietatea brandului – si de ce e “arma secreta” pe care majoritatea firmelor mici/medii o ignora
Daca esti un brand cunoscut, platesti mai putin. Daca esti un no-name, si clientii si Google si Meta si toata lumea te taxeaza.
Exemplu: un lant cunoscut de catering poate scoate lead la 29 RON pe Google Ads. Un competitor mic, care vinde acelasi tip de mancare, dar e necunoscut si cu campanie facuta la repezeala, ajunge la 68 RON.
Aceeasi industrie, acelasi oras, aceiasi oameni.
De ce asa mare Diferenta?
Simplu. Cand lumea aude numele tau si a mai comandat o data sau stie de la un prieten/ruda ca au comandat si a fost ok da click si cumpara fara sa se mai teama ca poate e teapa, poate mancarea e stricata, poate ca nu ii place, poate ca ….
Daca tu esti antreprenor la inceput, accepta realitatea: vei plati mai mult pana cand castigi incredere. Nu cauta miracole in setari complicate. Mai intai, investeste in brand, recenzii, vizibilitate constanta.
Cea mai des intalnita problema la campaniile de branding este ca nu sunt gandite / optimizate sa aduca direct clienti. Sunt campanii gandite sa faca multe afisari – de obicei pe Facebook/Instagram, TikTok, YouuTube sau in presa. Dar, oamenii din mediile astea nu sunt acolo neaparat ca sa cumpere.
Vad reclama ta, dar nu cumpara atunci cand o vad pentru simplul motiv CA NU AU NEOIE ATUNCI DE CE VINZI
Recomandare pentru eficientizare buget:
– Daca ai un buget mai mic, fa o targetare foarte, foarte nisata a audientei. Nu merge pe audiente mari SI
– Intotdeauna extinde campaniile de branding cu remarketing pe terrmen lung.
– Daca ai reclame si ai nevoie de o a 2-a parere, te putem ajuta: Solicita un audit gratuit al reclamelor tale din Meta»
2. Pagina de destinatie – locul unde se pierd banii fara sa-ti dai seama
Am vazut prea multe firme care cred ca problema e in Google Ads, cand de fapt landing page-ul e varza.
Partial si pentru ca, in mintea multor manageri, activitatile sunt impartite cam asa:
– firma sau persoana X : are ca atributie management-ul site-ului
– firma sau persoana Y : are ca atributie administrarea campaniilor
Evident ca pagina de destinatie si campania TREBUIE sa fie foarte bine corelate… dar de regula sunt administrate de entitati diferite, ceea ce face eficientizarea dificila.
Raportul arata clar ca un CPL prost poate fi si de 150% mai mare cand campania nu e optimizata
De ce? Pentru ca nu e vorba doar de CPC (cost per click). E vorba de cat din acele click-uri se transforma in lead-uri.
Daca 100 de oameni ajung pe pagina ta si doar 1 completeaza formularul, costul tau va fi foarte mare. Indiferent cat de bine e facuta campania.
Si imi e frica ca aici AI va avea un impact major.
AI-ul este foarte bun in a structura corect informatia unei pagini, in a oferi lucruri de interes mare pentru o audienta specifica.
Daca sunt folosite strategii de prompt-uri ok, paginile de destinatie realizate cu AI sunt FOARTE BUNE, si performeaza in general mai bine decat pagini facute de persoane care nu sunt bine specializate pe optimizare.
Recomandare pentru eficientizare buget:
– Verifica paginile de destinatie cu AI – noi folosim Chat GPT, dar am testat si cu Gemini si da raspunsuri bune. Nu te focusa doar pe detalii tehnice, ci intreaba Ai-ul daca pagina e buna pentru audienta care vrea produsul sau serviciul care e promovat in acea pagina.
– Daca nu ai persoana care sa se ocupe, avem serviciu dedicat pentru Optimizare pagina de vanzare»
3. Targetarea – diferenta dintre focus si imprastiere
Stiu ca suna bine cand spui „vreau sa targetez tot Bucurestiul, toti oamenii interesati de servicii de contabilitate”. Doar ca asta e in general o strategie pierzatoare.
Cu cat targetezi mai larg si mai vag, cu atat intri la licitatie pe audiente comune, scumpe si necalificate SI cu atat licitezi pentru persoane cu sanse mai mici sa devina clienti. Asta iti umfla CPC-ul si iti strica conversiile.
MIT:
“Folosesc o audienta mare, pentru ca AI/Algoritmul stie sa ii gaseasca pe aia interesati si auto optimizeaza campaniile“
Sa presupunem ca vrei sa vinzi rechizite de scoala pentru copii. Cand crezi ca o sa vinzi mai bine?
– cand folosesti AI sa identifice cele mai potrivite persoane dintr-un grup de oameni de la un spectacol pentru copii?
sau
– cand folosesti AI sa sa identifice cele mai potrivite persoane cand targetezi intreaga populatie a unui oras?
Da, algoritmii Google/Facebook/TikTok sunt optimizati sa identifice persoane relevante, DAR, eficienta finala e data si de audienta de la care pleaca. Daca tu mandatezi algoritmul sa caute acu in caru cu fan, ghici ce: o sa iti gaseasca mult mai putine ace, decat daca mandatezi sa caute acul in trusa de cusut.
Aditional, priveste si din punctul de vedere al platformelor, care obtin profit in functie de cat de mult cheltuiesti acolo. Cand crezi ca vor castiga mai mult platformele? Cand targetezi un grup foarte mare? sau cand targetezi un grup mai restrans?
Un alt exemplu din imobiliare: o agentie targeteaza „oameni interesati de apartamente Bucuresti”. Alta agentie isi segmenteaza campania pe „apartamente 2 camere zona Militari” si are landing page separat doar pentru asta. Ghici cine plateste mai putin pe lead.
Recomandare pentru eficientizare buget:
– Fa targetari inguste, testeaza, ajusteaza. E mai complicat, dar iti salveaza zeci de mii de lei pe an. Nu merge cu o singura audienta generala, pentru de toate. Mergi cu mai multe audiente mai specializate, fa grupuri in jurul a cateva cuvinte cheie mai precise.
– Te putem ajuta gratuit cu un audint al campaniilor de Facebook Ads» sau Google Ads»
Si, nu uita: Am publicat un ghid cu costurile per lead/client in 2025 pentru majoritatea domeniilor, segmentat pe canalul de promovare si gradul de optimizare al campaniei.
Daca nu il ai deja, il poti descarca gratuit de aici»
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓