Traficul din Google ti-a scazut mult in ultima perioada?
Sau, dimpotriva – traficul tau a crescut mult?
In martie a avut loc un update major facut de Google. Daca ai fost influentat, citeste in continuare. Avem si vesti bune si mai putin bune.
Update Google – Martie 2019 – tot ce stim despre el
Sursele de informare
Din pacate, certitudini nu prea avem. Stim sigur ca a avut – si inca are – un impact mare. Multe site-uri raportand variatii foarte mari ale pozitiilor.
Ce stim de la Google
Google a confirmat 4 lucruri:
- Ca a fost – l-a numit March 19 core update
- Ca a fost un update extensiv al nucleului (broad core update – explic in continuare ce inseamna)
- Ca nu a fost un update al AI-ului care se ocupa de interpretarea cautarilor.
- Ca nu a fost un roll-back al unui update precedent.
Din punctul meu destul de putin. Nici un fel de sfat concret despre cum si ce sa faci daca ai fost afectat. Cred ca mai multe informatii putem trage din ce NU ne spune Google decat din ce ne spune.
Ce stim de la SEO-istii de pe internet
Au fost facute o serie de studii si evaluari in multe grupuri si publicatii de SEO (de ex cel de pe searchengineland ) – care prezinta mai multe informatii. Din nefericire, nu ofera recomandari clare si concrete de imbunatatire. Nu pentru ca nu ar vrea ci pentru ca nu au gasit un tipar clar aplicabil acestui update.
In continuare am sa fac un rezumat al celor mai pertinente materiale de pe net + interpretarile mele personale bazate pe evolutia site-urilor la care am acces + cateva supozitii.
Disclaimer: Nu pretint ca sunt detinatorul adevarului absolut si evident ca ma pot insela. In realitate nu am decat supozitii si observatii pe care nu le pot dovedi. Singura sursa originala e Google – care din pacate nu a spus mai nimic concret.
Modificarile algoritmului – ce inseamna BROAD CORE
Este un CORE UPDATE. Ce inseamna asta?
Google foloseste sute sau mii de criterii in analiza site-urilor. Pozitia oricarui site este data de “nota” pe care Google o acorda acelui site iar “nota” este alcatuita din multe multe puncte mici.
Daca vreti, e ca la la un examen grila. Nota finala este data de punctajul tuturor raspunsurilor.
Core-ul Google sunt aceste multe criterii plus ponderarea lor. Nu toate criteriile au aceeasi importanta si nu toate au aceeasi pondere in nota finala.
Core Update inseamna ca Google a actualizat multe din criteriile utilizate in calculul scorului care in final determina pozitia pe google a tuturor site-urilor.
Google face foarte multe modificari a acestor parametrii – sute in fiecare an. Insa de cele mai multe ori se concentreaza doar asupra catorva criterii foarte specifice.
BROAD – inseamna ca nu au umblat la fine tunning-ul catorva criterii ci ca au schimbat major multe din aceste criterii – ori au adaugat unele noi – ori au schimbat masiv modul in care erau ponderate.
Google este AI – mai ales partea de User Experience
In ultimii ani, Google a introdus o serie noua de criterii in functie de care puncteaza site-urile. Aceste criterii sunt generic denumite “User Experience”.
Sunt practic criterii in functie de care Google incearca sa determine daca site-urile rezolva -sau nu- nevoia utilizatorului.
Cu alte cuvinte, Google incearca sa vada daca ai gasit pe site-ul pe care te-a trimis ce cautai.
Este un segment al motorului care a avut cea mai mare crestere procentuala in ultimii ani.
Speculatie Personala:
Tendinta din ultimii a fost ca Google sa se concentreze cel mai mult pe aceasta zona (user experience& satisfaction). Cred ca in viitor tot aceasta zona va creste cel mai mult. Nu spun ca restul vor disparea (link-uri sau analiza semantica) – pentru ca nu vor disparea – dar cred ca importanta lor se va reduce in continuare. Va conta din ce in ce mai putin daca avem cuvantul cheie in meta descriere si mai mult daca textul din pagina e ok si il ajuta pe vizitator.
Cred ca acest update tot pe zona asta s-a concentrat.
› Ai investit in SEO dar rezultatele sunt sub asteptari ?
› Vrei mai mult trafic pentru site-ul tau ?
› Vrei sa fii mai sus in cautarile pe Google ?
› Vrei sa alfi ce implica SEO si optimizarea pentru Google ?
Te putem ajuta - Aplica acum pentru : Consultanta SEO Gratuita›
Curs de Optimizare SEO on si off site
Inveti lucruri practice despre SEO si Google
Inveti cum sa vinzi mai mult cu site-ul tau
Primesti o diploma de participare
Te ajutam sa aplici informatiile invatate
Servicii SEO Profesionale
Tot ce iti trebuie pentru a avea un site care sa atraga vizitatori din Google!
Avem pachete SEO prestabilite – potrivite pentru aproape orice buget sau putem oferi servicii SEO complet customizate, pliate pe nevoile tale.
Implicatii, Speculatii, Efecte si posibile Solutii
Implicatie core update:
Din toate sondajele pe care le-am vazut si din informatiile pe care le-am strans, pot confirma ca DA – are toate caracteristicile unui broad core update.
Partea proasta este ca Google nu facut 2-3 modificari semnificative ci a facut multe modificari. Asta inseamna ca nu exista cateva lucruri pe care le putem face pentru a remedia problema ci trebuie sa imbunatatim la modul general tot site-ul.
Din ce am vazut pana acum, nicaieri nu reisese un tipar clar al modificarilor. Daca ai fost afectat va trebui sa iti cam reanalizezi din radacini site-ul si sa incerci sa il faci mai bun din toate punctele de vedere.
Speculatii: Romania Pare sa fi fost afectata – pe unele zone – puternic negativ
La UNELE cautari – in special pentru pozitii mai indepartate de prima pagina – Google pare sa returneze rezultate de o calitate mult mai slaba decat inainte.
Pot confirma ca pe unele cautari, apar rezultate care nu au ce cauta. In unele cazuri, pentru site-uri care au logica sa apara pe anumite cautari – nu apar paginile dedicate ci apar pagini aparent random din site (/admin sau /user etc…) sau – in alte cazuri apar site-uri de o calitate foarte slaba sau care nu sunt nici macar in limba romana. Nu toate domentiile par a fi afectate in acest fel.
Explicatie posibila:
Cred ca sunt doua motive care actioneaza concomitent:
- Inca exista “deficiente” (bug-uri, setari gresite, spuneti-le cum vreti) in algoritmul nou
- O mare parte din criteriile vechi au fost modificate si algoritmul trebuie sa re-invete care pagini sunt ok pentru anumite cautari.
In ambele cazuri sunt convins ca situatia va reveni de la sine. Intrebarea de 1000 de puncte este in cat timp. Sincer, nu stiu, dar, cred ca va dura ceva. M-as gandi ca undeva in jur de minim 2-3 luni, maxim 4-6.
Speculatie personala:
Cred ca au fost introduse multe noi criterii si mare mare parte din scorul de user experience trebuie re-calculat pentru tot internetul. Va dati seama ca asta nu are cum sa dureze putin.
O comparatie cu care s-ar putea sa fiti familiari – la Adwords, daca setezi niste reclame (ads) dupa o vreme ai niste statistici la acele reclame. Care e rata de click, etc… Daca modifici reclamele, statisticile se sterg si ai nevoie de o perioada de timp sa strangi acele date.
Ce se poate face : o parte din probleme se vor rezolva de la sine in timp. Daca site-ul tau avea un scor mare la user satisfaction, atunci foarte probabil, in timp vei recastiga pozitia.
Speculatie: Site-urile mari, firmele mari au fost favorizate.
Din datele mele pot infirma aceasta speculatie. Nu se sustine.
Am si o ipoteza de ce poate parea asa.
Pozitia pe Google e un scor dat de multi factori. Site-urile MARI – de la firme MARI au scor foarte mare. Acest scor mare nu e dat doar de putini factori. Site-urile mari au multi factori care le fac scorul mare.
Indiferent cum ponderezi factorii, site-urile mari vor avea tot scor mare raportat la site-urile mici. Asta pentru ca scorul e dat de MULTI factori.
Din acest motiv, pe multe nise, primele pagini au si inainte si dupa cam aceiasi jucatori. Posibil in alta ordine, dar, jucatorii mari sunt tot acolo.
Site-urile mici au scor mic si apar in fata in general doar datorita relevantei puternice pe anumite cautari.Altfel spus, site-urile mici obtin scorul de la mai putini factori. Daca ai ghinion/noroc si acei factori sunt afectati de update, atunci poti scadea/creste foarte mult.
Atentie: nu spun ca site-urile mari nu pot fi si ele major afectate. Evident POT fi dar, procentual, sunt mai rezistente decat cele mici la astfel de variatii.
Posibile rezolvari:
Concentreaza-te pe ce NU PREA ai facut pe site-ul tau pana acum. Ideea este sa obtii un scor cat mai mare de la cat mai multe criterii. Daca te-ai axat pe ceva si ai picat, inseamna ca acele criterii pe care ai tras tare au scazut ca pondere, iar la restul de criterii stai rau de tot.
De ex:
Daca ai strans multe link-uri si ai picat, inseamna ca relevanta site-ului tau si foarte probabil continutul sunt foarte foarte slabe. Te tineau sus link-urile – daca importanta lor a scazut, nu ai avut si altceva care sa contrabalanseze efectul. Incearca sa investesti in continut de calitate. Si nu – NU ma refer la blog. Iti trebuie continut specializat si bun pentru paginile de servicii. Vezi acest articol›
Sau, daca ai investit o gramada in continut – si esti convins ca e de calitate – nu articole cumparate la kil cu 30 lei bucata – atunci aloca ceva buget pentru promovarea articolelor respective. Cauta reviste de specialitate pe nisa ta sau – daca nu prea exista – cauta site-urie care cat de cat sunt vizitate de audienta ta si, dupa ce identifici site-urile astea, incearca sa publici acolo articole.
Speculatie: Google a crescut importanta increderii (trust) data de link-uri
Nu pot nici confirma, nici infirma.
Este insa o teorie care are logica si care are legatura cu cresterea calitatii pe care Google incearca sa o promoveze.
De exemplu: Daca ai o boala si cauti un tratament, care sursa ar fi din punctul tau de vedere mai de incredere?
- Un articol publicat intr-o revista tabloid gen cancan sau libertatea cu 100 000 vizualizari si preluari in alte ziare la fel de respectabile
- Un articol publicat intr-o revista medicala de specialitate cu 100 vizualizari fara prea multe preluari
Daca ar fi sa mergem DOAR pe popularitate si autoritate atunci articolul din tabloid ar fi imbatabil. Daca ar fi sa mergem pe common sense, atunci tabloidul nu exista.
Practic, in ultima perioada Google incearca – mai devreme sau mai tarziu va reusi pentru toate nisele – sa determine cat de cat ce sursa e de incredere si ce sursa pompeaza articole fara valoare.
Site-urile de calitate vor cam deveni puncte de referinta si vor avea un scor de incredere mare din partea Google. Fie poti beneficia de asta incercand sa devii TU sursa de incredere, fie, sa ai link-uri de acolo.
Posibile Idei si implicatii:
- Creste calitatea content-ului tau si incearca sa citezi surse.
- Identifica pe nisa ta site-uri cu autoritate mare si incearca sa colaborezi cu ele si sa obtii link-uri de acolo.
- Probabil beneficiul unor link-uri pe site-uri generaliste sau mici va fi mai mic. Nu cred ca vor face rau dar, cred ca valoarea pe care o ofera va fi oarecum ponderata si cu gradul de incredere / relevanta pe care acel site il are raportat la domeniul tau.
Speculatie: Google a introdus criterii care sa favorizeze site-urile de o calitate superioara
Partial si conjunctural confirmat.
E greu de afirmat cum ca Google incearca sa favorizeze calitatea cand, in Romania, dupa prima pagina apar multe site-uri sau pagini care efectiv nu au ce cauta acolo iar calitatea pare clar sa fi scazut.
Esista o iexplicatie!
Cred ca Google a modificat major criteriile folosite in masurarea user satisfaction. Criteriile astea sunt in mare parte controlate si ponderate de AI. Informatia pre-update a trebuit stearsa si in timp se va re-construi cu criteriile noi.
Asta inseamna – daca am dreptate – ca site-urile care chiar ofera satisfactie utilizatorilor s-au comportat in general mai prost sau daca au avut noroc nu au fost puternic afectate in ziua update si in zilele urmatoare, dar, incet-incet vor avea cresteri post-update. Asta pentru ca punctajul pe care il primeau si care le ridica a disparut temporar – pana cand va fi reconstruit de AI Google.
IN MARE – acesta este tiparul pe care l-am vazut. In mare, site-urile la care am acces si care au investit in content (si inca o data NU ma refer la blog) au avut cresteri post-update dar nu imediat dupa.
La data redactarii acestui material a trecut aproape o luna de la update.
Solutie: Investeste in content de calitate si fa-ti pe site pagini mai bune. Te va ajuta 100%. Nu neaparat strict din privinta update-ului acesta ci di privinta faptului ca Google pune accent pe asta. In timp – acum sau in anii viitori, Google va deveni mai eficient in identificarea site-urilor de calitate.
Vezi si webinarul din 21 martie pe aceeasi tema:
Despre update-urile Google – March 2019 core update
Concluzii de final
– Daca ai fost afectat semnificativ si ai un site de calitate si daca site-ul chiar e de calitate, nu doar tu crezi ca este, atunci cred ca sansa e mare sa iti revii fara sa faci mai nimic.
– Situatia inca e volatila si probabil va mia fi cel putin cateva luni. Posibil sa mai existe cateva update-uri la update…
– Google a facut un update in care a targetat MULTI factori, fara un tipar anume. Cea mai eficienta modalitate de a creste este sa imbunatatesti – pe cat posibil – toate aspectele legate de site-ul tau.
– CRED ca una dintre cele mai eficeinte modalitati de promovare / revenire post update este sa te promovezi prin link-uri indexabile in site-uri de specialitate pe nisa ta. Daca ma insel, oricum e o publicitate buna si in general nu costa mult.
Intrebari? Sugestii? Pareri?
Lasa-le mai jos.
Radu Ciofu, SEOmark.ro
› Ai investit in SEO dar rezultatele sunt sub asteptari ?
› Vrei mai mult trafic pentru site-ul tau ?
› Vrei sa fii mai sus in cautarile pe Google ?
› Vrei sa alfi ce implica SEO si optimizarea pentru Google ?
Te putem ajuta - Aplica acum pentru : Consultanta SEO Gratuita›
Curs de Optimizare SEO on si off site
Inveti lucruri practice despre SEO si Google
Inveti cum sa vinzi mai mult cu site-ul tau
Primesti o diploma de participare
Te ajutam sa aplici informatiile invatate
Servicii SEO Profesionale
Tot ce iti trebuie pentru a avea un site care sa atraga vizitatori din Google!
Avem pachete SEO prestabilite – potrivite pentru aproape orice buget sau putem oferi servicii SEO complet customizate, pliate pe nevoile tale.
interesant
siteul meu https://www.haineselect.ro, pe expresia de cuvinte” hanorace barbati ” a fost in top mai bine de jumate de an in top 1 apoi in jur de pozitia 5. iar acum sunt pe 15-19
ceva pareri?
0725 763 311
da. ssl e implementat gresit. daca incerc sa intru de pe firefox imi zice ca site potential nesigur si ca pot fi virusat. Nu cred ca e de virus, dar, ssl sigur e implementat gresit.
1 – probabil google vede ca e gresit ssl, 2 – daca unii vizitatori vad ssl si nu vor sa intre – vede google si asta. fie ca e 1. , fie ca e 2. fie ca sunt amanoua, efectul clar e vizibil si negativ.