Multi-site SEO vs Google Ads – care e mai profitabil?
Sa iti promovezi afacerea prin reclama “clasica” platita pe Google?
sau sa iti faci mai multe site-uri si sa ai un trafic natural mai mare (SEO)?
Ambele modalitati au avantaje si dezavantaje – care modalitate e potrivita si pentru cine – vezi in continuare.
SEO prin mai multe site-uri vs Google Ads

SEO prin mai multe site-uri vs Google Ads
Intai, pe scurt, care e logica pentru fiecare modalitate de promovare:
Google Ads:
Modalitate oarecum standard de promovare – identifici niste cautari (cuvinte cheie) si platesti la Google ca site-ul tau sa apara in primele pozitii atunci cand oamenii cauta in Google acele cuvinte.
SEO pe mai mutle site-uri
Identifici mai multe cuvinte cheie, pot fi chiar cele pe care le folosesti in Google Ads, insa in loc sa platesti la Google pentru a te pune pe bani in primele pozitii, iti faci pentru fiecare din ele cate un site separat.
Ca fapt amuzat, avem in agentie clienti adepti ai ambelor metode.
Evident, marea majoritate merg pe promovare clasica prin Google Ads – reclame.
Cativa insa, au intrat all – in pe cealalta modalitate – au multe site-uri. Si cand spun multe, ma refer la undeva intre 10 si 20 de site-uri.
Destul de ciudat, foarte putini sunt in zona de mijloc – cu 3-4 site-uri.
Care modalitate e mai eficienta?
Daca ne uitam la nivel macro, piata de publicitate pe Google din Romania este peste 100 milioane euro anual.
Pentru mine e clar ca sumele investite in site-uri noi nu se apropie nici pe departe de suma asta, deci, jucatorii mari clar merg mai mult pe varianta reclamei platite.
Insa, marea majoritate a companiilor nu sunt mega corporatii. Dimpotriva – majoritatea companiilor sunt mici-mijlocii si nu au bugete de multe mii de euro pentru Google Ads.
Ca sa intelegem pentru cine si care varianta e mai potrivita, e mult mai usor daca va spun care sunt avantajele SEO multi site. Dupa care o sa fie clar ce merge si pentru cine.
Avantajele SEO Multi-Site – sau seo prin mai multe site-uri
Prima intrebare pe care cred ca si-o pune toata lumea este : de ce mai multe site-uri?
De ce nu unu si bun?
Raspunsul este datorita modului cum e gandit alogoritmul Google.
Google in prezent este gandit sa puncteze site-urile la 3 mari categorii: Notorietate , Relevanta si Satisfactia Utilizatorului.
Adica, Google te puncteaza in functie de cat de mare esti, cat de specific prezinti un anumit subiect si cat de multumit e utilizatorul care intra pe site-ul tau.
Bun, pana aici clar.
Exista insa o problema.
Ca sa vada cat de satisfacut e utilziatorul, Google trebuie sa aduca efectiv ceva oameni pe site – un minim necesar sa zic asa. In esenta, Google iti da un mic “boost” la inceput, cat site-ul e foarte mic, ca sa vada cat de apreciat esti de utilizatori.
Efectul asta poate fi inteles foarte usor cu graficul urmator:
Eficienta SEO in timp

Pe masura ce site-ul creste, SEO devine tot mai putin eficient si mai scump – in esenta ajungi sa te lupti cu jucatori din ce in ce mai mari, ceea ce necesita butge / efort mai mare.
DAR, daca in loc sa investesti mult intr-un singur site, flosesti acelasi efort, ca sa iti faci 20 de site-uri atunci beneficiezi la maxim de boost-ul pe care Google il ofera site-urilor noi/mici.
Deci – avand multe site-uri mai mici , primesti trafic destul de mult raportat la un efort destul de mic
DEZAVANTAJELE SEO Multi-Site – sau seo prin mai multe site-uri
Pai, daca e asa avantajos, de ce nu are toata lumea cate 30 de site-uri?
Pentru ca exista si dezavantaje foarte clare.
1 – Nu e o tactica eficienta pentru cuvinte cheie foarte competitive.
Nu o sa depasesti Emag sau Altex pe cuvantul cheie “masini de spalat” doar pentru ca ti-ai facut tu un site.
Deci, din start, trebuie sa te axezi doar pe cautari foarte specifice , fara concurenta (long tails). Cautarile astea din pacate nu au volum mare, deci, nu poti sa atragi un trafic mare pentru ele.
¡ Avem un articol in care vorbim despre cum se poate face SEO profitabil atunci cand te lupti cu gigantii – Servicii SEO ieftine – este posibil? »
2 – Este o tactica cu scalare limitata
Ok, iti faci niste site-uri. Bun, ai trafic pe ele.. cum le scalezi? Practic, nu prea ai cum.
Ca sa scalezi, iti trebuie sa faci branding, sa stabilesti conexiuni pe termen lung, promovare pe mai multe canale si, in esenta, mai multe resurse.
Singurul rationament al acelor site-uri este sa atraga fara investitie un pic de trafic din Google. Din secunda in care vrei sa le cresti, necesita resurse ca orice alt site, si nu mai sunt eficiente.
Deci , potential de crestere aproape zero. Am zis aproape pentru ca rezonabil poti creste 1-2 site-uri.. hai poate 3 , dar mai mult, devine prea ineficient.
3 – Branding / notorietate limitata
Posibilitate de branding foarte limitata.
Acu sincer, site-urile astea sunt in general gandite doar pentru cautari specifice. Branding inseamna investitie pe termen lung in imagine. Cum poti sa iti faci imagine pentru 20 de site-uri gandite pentru chestii foarte foarte specifice?
Clar, nu poti.
Scalabilitate SEO multi site
Concret, rezonabil cam cat de mult te poti intinde cu strategia de SEO multi site?
Exista un aspect important – Boost-ul de care vorbeam ca e acordat de Google, este procentual din nisa, nu in valoare absoluta.
Atfel spus,
Google nu zice “pentru ca esti site nou, ia si tu 30 de click-uri pe zi”
Google zice “pentru ca esti site nou, ia si tu 0.0x % din cautarile pentru care esti relevant”
Adica, daca iti faci un site de nisa pe zona de horoscop, probabil ca o sa ai undeva in jur de 2-400 de cautari zilnice. (horoscop se cauta destul de mult in Google).
Daca iti faci un site de nisa pe termocuple industriale, sa zici multumesc daca ai 10 click-uri pe luna.
Dupa care, totul e matematica, si nici macar una dificila.
- Cat platesc la Google Ads pentru un click?
- Cat m-ar costa acel trafic pentru cca 2 ani.
- Ce trafic estimez ca am de la un site de nisa in 2 ani?
- Cat m-ar costa sa fac un site?
- Cat m-ar costa sa fac 10? sau 20?
- Cat m-ar costa sa fac un site?
Dupa care pui in balanta, si vezi unde ai sanse mai mari de profit.
Important legat de SEO multi-site si scalabilitate
Ce NU trebuie sa faci, este sa ai mai multe copii ale aceluiasi site.
Nu, daca faci asta, arunci banii aiurea.
Ce trebuie sa faci daca alegi modalitatea asta este sa faci site-uri PENTRU CAUTARI DIFERITE – in esenta pentru cautari specializate – long-tails.
Avem un articol aici dedicat ce sa faci daca vrei un site (sau mai multe) pentru cautari specifice – Mai merita sa iti faci un site cu un cuvant cheie in domeniu »
Deci, site-urile mici si multe trebuie neaparat sa fie pentru cautari separate, nu acelasi lucru. Evident, asta daca vrei sa vezi ceva profit..
Avantajele Google Ads
Poti targeta ORICE expresie/cautare. Poti targeta inclusiv cuvintele cheie cele mai profitabile/scumpe.
Pai si nu e scump? Ca sa iti apra reclama pe cele mai profitabile cuvinte nu inseamna ca te lupti cu jucatorii mari?
Ba da – DAR, daca si tu esti un jucator mare, nu iti permiti sa nu fii acolo.
Daca esti o companie mare, cu cifra de afaceri de multe milioane de euro – ce o sa faci – o sa investesti in site-uri mici ca sa aduci cateva sute de clickuri in plus pe niste cautari foarte specializate?
Sau aloci 10 000 euro pe luna din bugetul de marketing sa fii in Google pe cele mai importante cuvinte cheie din nisa ta.
Cred ca e clar, nu?
Deci – Concluzii – Ce e mai profitabil?
Reclama in Google Ads sau SEO pe mai Multe Site-uri?
Spuneam ca avem mai multi clienti care aplica tactica asta cu mai multe site-uri.
Le merge? – Da, clar, insa:
Sunt firme mici /medii, care in general ofera servicii nerecurente sau cu valoare mai mica.
De exemplu: instalatii sanitare, reparatii electrice, service-uri auto, alte tipuri de servicii auto, cursuri/meditatii, tractari auto, etc…
Hai sa le spunem cumva, servicii la firul ierbii.
Deci,
SEO multi-site este mai bun decat Google Ads pentru:
- Firme mici, maxim medii sau firme la inceput de drum
- Nise de activitate unde sunt cel putin cateva zeci de mii de cautari pe luna in Google
- Servicii/produse mai simple, cu adresabilitate foarte larga si in general cu preturi mai mici.
Google Ads este mai bun decat SEO multi-site pentru:
- Firme mari, sau firme cu bugete mari de promovare
- Firme care vor trafic/expunere foarte mare
- Firme care vor sa investeasca sau au nevoie de branding
- Firme care vor sa se lupte si concureaza cu alte firme foarte mari
- Firme care ofera servicii/produse scumpe si care au nevoie de imagine si credibilitate
- Firme care vor campanii cu rezultat rapid – nu toata lumea vrea sa astepte 6-9 luni pana cand incepe sa se intample ceva
Exemplu de calcul posibil
Nisa competitie medie – cca 30-50 mii cautari pe luna.
Cost mediu per click la Google Ads – 3 ron.
Estimare de trafic per site nou – 30-50 click-uri pe luna (0.001% sau 1/1000 din traficul total)
Cost lunar Google Ads pentru acelasi trafic = 30-50 x 3 = 90-150 lei/luna.
Cost Google Ads 2 ani – 2160- 3600 lei
Cost realizare site basic, pentru 4-5 pagini seo = 1500 -2000 ron / site
Deci, pentru cam acelasi trafic, DUPA 2 ani platesti:
- Costul mediu Google Ads cam 2800 lei
- Costul Mediu SEO cam 1700 lei.
Diferenta estimata – aprox 900 lei.
DACA multiplicam costul cu 10 (10 site-uri) diferenta poate fi de cca 9000 ron , sau cam 2000 eur.
DACA luam in calcul o perioada mai mare de timp, de exemplu 4 ani , atunci diferenta nu va face decat sa creasca semnificativ in favoarea SEO multi-site.
Deci, da, merita ca investitie mai ales pentru firme mici/medii.
Este exemplul de mai sus un calcul exact?
Nu, este un calcul orientativ
Este totodata insa un calcul rezonabil facut plecand de la o realitate pe care o vad.
Cunosti firme care aplica cu succes strategia asta?
DA – avem astfel de clienti iar aproximarile de mai sus sunt facute pe baza performantelor acelor site-uri.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓
am o cunostinta care are vreo 10 magazine de mobila si nu vinde nimic cu nici unu din ele. i a mers doar cu reclama pe facebook google platit si un pic e olx
Merge si cu magazinele online DAR sunt 2 probleme pe care le intalnim as zice in peste 95% din cazuri:
1 – produse cu continut duplicat; Exista furnizori/distribuitori care ofera feed de date cu produse si toata lumea foloseste descrierile de produse de la ei. In cazul asta ai exact aceleasi descrieri ca alte zeci/sute de site-uri iar Google NU RANKEAZA CONTINUT DUPLICAT. Deci, poti sa ai 100000 de site-uri – daca toate au continut duplicat, nu atragi nici un click
2 – “Optimizarea SEO” se face doar la etichetele de produs sau tag-uri. Din pacate asta e seo la nivelul anului 2000. In prima pagina ajung doar cei mai buni. Sunt mii de site-uri care seteaza tag-uri (multe se seteaza si automat) si nu au cum sa fie toti in prima pagina. Realitatea e ca optimizarea SEO pentru magazine online este destul de dificila si complex de facut – avem un tutorial dedicat – https://seomark.ro/ghid-seo-pentru-magazine-online-ecommerce-seo-opse24/
La calculul cu Google ads s-a luat in considerare si costul cu agentia?
Nu, costul cu agentia nu s-a luat in calcul la nici una din variante.
Cred insa ca nu conteaza pentru ca se poate aplica ambelor variante.
Poti apela la o agentie sa iti faca site-urile, la fel de bine cum poti apela la o agentie sa iti faca Google Ads. SAU, ambele pot fi facute in-house, fara costuri cu agentii/