Daca te-a interesat vreodata cat de cat optimizarea sau promovarea unui site, sunt convins ca ai auzit termenul asta: promovare seo off-site (sau off-page).
Dar, ce este? Ce inseamna? Cat costa si de ce e important pentru tine?
Raspunsul la toate astea in continuare, in articol.
Ce este optimizarea SEO off-site
Inainte de toate – ce este optimizarea seo off site?
Pe scurt e ca un fel de “assistant marketing brand manager” sau “professional hair stylist specialist” – adica o serie de cuvinte pompoase care spun intr-un mod fancy si complicat ceva de fapt ceva foarte simplu.
Pe romaneste optimizare seo off-site inseamna promovarea site-ului.
Exista insa cateva reguli care e bine sa fie respectate, in sensul ca desi ORICE promovare ajuta, nu orice promovare este eficienta pentru SEO (pentru a obtine un efect notabil in Google).
Am sa va explic in continuare cele mai importante aspecte de care trebuie sa tineti cont daca vreti o campanie ok de promovare dpdv. SEO.
Intai insa – Cele mai importante principii ale promovarii seo ale unui site
Inainte de a vorbi de factori mai “tehnici” e bine sa stim principiile generale pe care le urmareste Google cand calculeaza “scorul de popularitate”.
Si legat de asta – denumirea oficiala a scorului este pagerank. Era public pana in 2014. Este in continuare calculat de Google dar, nu mai e public. Intre timp, o noua denumire a devenit foarte populara pentru acest scor: Autoritate. Voi folosi in continuare acest cuvant (autoritate) insa, el inseamna acelasi lucru: pagerank, notorietate, etc…
1 – primul principiu al optimizarii seo off-site – nu exista sa fii mare si necunoscut
Ganditi-va la Emag – cel mai mare magazin online din Romania.
- In fiecare zi oamenii fac pe google de sute de mii de ori cautari de tipul [produs] + Emag (genti emag, televizoare emag, lapop emag, etc emag… )
- In fiecare zi pe mii de site-uri din Romania apar bannere, articole si in general reclama la diferite produse de la Emag.
- In fiecare zi pe zeci de site-uri apar stiri despre Emag – ce cifra de afaceri are, cat au crescut/scazut vanzarile, in ce investeste, cati oameni angajeaza, unde se mai dezvolta, etc…
Credeti ca ar putea exista un magazin similar, la fel de mare dar in secret complet? Adica fara sa se intample toate cele de mai sus? si sa fie comparabil cu Emag?
Google nu crede ca e posibil.
Google , algoritmic poate “contoriza” toata activitatea online. In esenta Google calculeaza scorul de autoritate (un fel de scor de popularitate) pentru Emag – scor pe care il poate compara cu alt magazin online rezonabil similar. Daca scorul acelui alt magazin nu e suficient de mare, atunci probabilitatea sa aiba trafic din Google mai mare decat Emag e foarte mica.
Google este FOARTE EFICIENT in a determina cat de mare este impactul site-ului (si al afacerii tale) in online. Daca acel impact nu e mare, ORICE ai face, traficul din Google nu va fi foarte mare.
De ce?
Pentru ca STATISTIC informatiile din surse foarte cunoscute sunt mult mai credibile decat informatiile din surse necunoscute.
- E mult mai putin probabil ca un magazin foarte cunoscut sa fuga cu banii clientilor
- E mult mai putin probabil ca un ziar foarte cunoscut sa publice o stire complet falsa. Evident, nu imposibil, doar mai putin probabil. Si daca se intampla, scandalul va fi in general semnificativ mai mare daca o sursa foarte credibila greseste decat daca un site complet necunoscut greseste.
Increderea intotdeauna se castiga greu si se pierde usor. Daca ai investit mult in a-ti construi incredere, foarte probabil vei face tot ce poti sa nu o pierzi. Exact asta recompenseaza Google.
2 – al doilea principiu al optimizarii seo off site – Scorul de “popularitate” se calculeaza pentru FIECARE PAGINA DIN SITE-UL TAU
Nu exista un singur scor. Exista scor-uri individuale pentru fiecare pagina din site-ul tau.
Orice firma ofera in general mai multe servicii / produse. Foarte rar sa existe firma care face un singur lucru.
Orice magazin online vinde mai multe produse. Sigur, poate exista un produs principal, dar foarte rar cand e absolut singurul produs vandut.
IN GENERAL, orice site, orice firma, are mai multe pagini. O pagina pentru serviciul asta, o alta pagina pentru serviciul celalalt, cate o pagina pentru fiecare produs, etc…
Google calculeaza un scor pentru fiecare pagina in parte.
De ce?
Pentru ca doar asa poti sa iti dai seama pe ce anume se concentreaza fiecare firma in parte.
Vodafone vinde si huse de telefoane in magazine. Totusi, cea mai mare notorietate pe internet pentru Vodafone nu va fi pentru huse de telefoane.
Petrom vinde si bomboane in statiile de benzina. Totusi, cea mai mare promovare online pentru petrom NU va fi pe bomboane.
Deci, nu te gandi la site-ul tau ca la un singur lucru. Gandeste-te ca la o colectie de pagini dedicate pentru produsele/serviciile pe care le oferi. Concepe si fa o promovare diferita pentru fiecare pagina in parte.
3 – Google incearca intotdeauna sa masoare impactul real asupra oamenilor
Si e din ce in ce mai eficient.
Cum adica?
In esenta, pe internet exista O GRAMADA de activitate care nu prea e generata de oameni. Exista milioane de roboti care fac trafic fals, care lasa comentarii automate, care fac o gramada de lucruri care de fapt nu sunt facute de oameni reali.
Exista milioane de site-uri cu enorm de mult continut indoielnic care e generat automat si care nu e vazut de mai nimeni. Google incearca – si e din ce in ce mai eficient in a filtra tot balastul asta inutil de pe internet.
Ce inseamna asta Concret ?
Daca faci ceva pe internet si acel ceva NU “atinge” oameni reali, atunci probabil ca iti pierzi timpul si/sau banii.
Concret – cum se face promovarea SEO Off-site
Adica optimizarea SEO off site – ca trebuie sa folosesc cuvantul asta cheie…
DE DEPARTE cel mai important factor care este contorizat de Google cand vorbim de calculul autoritatii sunt link-urile (denumite si hiperlink-uri).
Adica o mentiune a unui site catre alt site, mentiune pe care daca se face click, te duce la acel site.
Vedeti vedeti definitia unui link (wikipedia) aici›
(cuvantul aici› este un link spre o pagina din wikipedia)
Google calculeaza in timp real un fel de harta a tuturor link-urilor din internet (va dati seama ce putere de calcul trebuie pentru asta) si in functie de ele determina cat de populara este/nu este fiecare pagina din internet.
In principiu, cu cat o pagina are mai multe link-uri, cu atat e mai populara si are un scor de autoritate mai mare.
Asta este principiul MULT simplificat.
Insa, nu e nici pe departe totul.
De ce?
Pentru ca internetul are o gramada de balast inutil. Vezi principiul 3 de mai sus.
Exista enorm de multe site-uri, fara trafic, cu continut automatizat, care nu au deloc oameni.
Si exista site-uri care chiar daca au foarte mult trafic, nu prezinta incredere in ochii Google si nu prea sunt luate in calcul.
De exemplu Facebook.
Facebook este un site cu un trafic ENORM, dar, care are un impact foarte mic in SEO.
De ce?
• Pentru ca Facebook Activ limiteaza accesul Google
• Pentru ca ce devine popular pe facebook, de cele mai multe ori nu e relevant sau adevarat
• Pentru ca Facebook este un concurent direct pentru Google (mai mult pentru YouTube, dar Google si YT sunt aceeasi companie). Ce principiu, nu e ok sa iti bazezi activitatea pe datele concurentei…
Deci, punand cap la cap toate cele de mai sus, cum arata o promovare eficienta pentru SEO?
Pai, ar fi cat mai multe link-uri de la site-uri cat mai mari si cunoscute, mai putin facebook/instagram, care sa atraga cat mai multi vizitatori reali catre cat mai multe din paginile site-ului tau.
Intrebare: cum faci sa atragi cat mai multi vizitatori reali?
Raspuns: le oferi informatie interesanta.
Cum te poti asigura ca informatia e interesanta? Intai trebuie sa te asiguri ca este RELEVANTA.
De exemplu:
Ai un site care vinde lapte praf pentru nou nascuti. De unde crezi ca poti atrage mai multi vizitatori?
De la un site mare de mame si copii?
Sau de la un site mare de constructii si materiale de constructii?
Cred ca raspunsul este evident.
Unul din principalele criterii ale promovarii off site eficiente este sa punem reclama noastra acolo unde e o sansa mare sa fie clientii nostri.
Important de retinut:
Pentru orice domeniu, exista site-uri relevante. Exista site-uri mici si exista site-uri mari. Credeti ca un site MARE , cunoscut si relevant va permite oricui sa publice gratuit orice?
EVIDENT CA NU.
Cu cat un site este mai mare, cu atat e mai greu sa publici acolo. De cele mai multe ori, nu e greu in sensul ca tehnic nu poti , ci ca e mai scump. Un site mare, cu multi vizitatori stie ca e mare si nu te va lasa sa publici ieftin ce vrei tu acolo. Cu cat site-ul e mai mare, cu atat pretul reclamei e mai mare.
Orice site are un cost. Unele sunt mai ieftine, altele mai scumpe. Asta nu inseamna neaparat ca cele iefitne sunt proaste, sau cele scumpe sunt bune. Conteaza RAPORTUL PRET/CALITATE nu marimea absoluta. O Dacie este o masina mai slaba decat un Ferarri, dar, daca iei in calcul cat dai pe un Ferarri …
Ati inteles ideea.
Rezumand:
O promovare off-site eficienta, este o promovare care aduce pe site-ul tau cat mai mult trafic REAL si interesat de produsele/serviciile tale si care optimizeaza cat mai bine bugetul tau de promovare.
Dar, definitia de mai sus, e valabila in mare pentru orice modalitate de publicitate … nu? Nu asta inseamna promovare eficienta? sa iti aduca cat mai multi multi oameni interesati si sa se incadreze cat mai bine in bugetul tau?
BA DA.
Optimizarea SEO nu mai este un concept abstract/super tehnic, o metoda super tehnica in afara publicitatii reale.
NU.
Optimizarea SEO este DE FAPT – EFECTIV – Promovarea cat mai eficienta a site-ului tau si cu efecte reale cat mai mari.
O ultima “regula” generala de urmat.
Daca logica promovarii e CLARA si simpla, probabil e o idee buna.
Daca e ceva foarte “tehnic” si nu intelegi despre ce e vorba sau cum functioneaza, mai bine nu.
Cateva intrebari frecvente si mituri despre SEO si promovarea off-site prin link-uri.
Pentru ca exista multa informatie nu foarte precisa…
Q: Mai merita sa ai link pe site-uri foarte slabe gen directoare online, cataloage de afaceri, site-uri de anunturi putin cunoscute sau site-uri necunoscute?
A: Da, dar depinde. In prima pagina din Google NU sunt site-uri perfecte. Nu exista site-uri perfecte. In prima pagina Google sunt 10 cele mai bune pagini pentru cautarea pe care ai facut-o. Daca alea 10 pagini sunt toate slabe si fara nici un link, atunci o pagina un pic mai buna plus cel mai slab link din lume iti va da un scor mai mare decat aia 10. Daca in prima pagina a Google sunt doar site-uri de la firme FOARTE MARI, atunci nu o sa faci nici o branza cu directoarele web.
In esenta – conteaza cat de puternici / slabi sunt competitorii. Tot ce trebuie sa faci e sa fii un pic mai bun decat ei. Atat. Daca ei sunt slabi, tre sa fii un pic mai putin slab.. si esti in prima pagina.
Q: Google spune ca orice link care nu e “natural” e penalizat.
A: Cine crezi ca va fi pe prima pozitie in Google: un site mic si necunoscut, care are cateva link-uri complet naturale facute pur intamplator? Sau site-ul unei firme foarte mari care cumpara de sute de mii de euro publicitate in toate ziarele mari din tara? Cauta in Google cuvinte mai generale si vezi cine apare in primele pagini.
Deci?
Publicitatea ESTE NATURALA. Publicitatea e sufletul comertului. Fara publicitate o mare parte din economie ar muri + cum altfel ar putea aparea si creste noi firme daca nu ar exista publicitate ???
Ce spune de fapt Google e sa nu folosesti metode nenaturale de promovare – adica sa cumperi link-uri la kilogram pe site-uri dubioase care exista pentru un singur scop – sa pacaleasca algoritmul lui Google si sa te duca nemeritat pe primele pozitii.
Daca insa cumperi link-uri reale, pe site-uri cat mai reale, daca atragi trafic real, si oamenii chiar reactioneaza la ce oferi, atunci NU – nu o sa fii penalizat, pentru ca ce faci e un lucru normal si firesc intr-o economie normala.
Nu incerci sa pacalesti pe nimeni. Te promovezi.
Q: Am dat o gramada de bani pe link-uri dar traficul nu a crescut.
A: Link-urile sunt doar jumatate din tot ce inseamna optimizarea unui site. Exista DOUA aspecte: Optimizarea la nivel de site (on-site) si promovarea externa (link-uri, sau promovare off-site). Daca site-ul tau e slab (ca sa nu zic altfel) toate link-urile din lume nu o sa te ajute.
Ca Link-urile cumparate sa fie eficiente, trebuie si ca site-ul tau sa fie bine facut. Este bine facut site-ul tau? Vezi aici ce este optimizarea on-page si cum se face ok›
Aditional, nu orice zboara se mananca. Chiar daca ai dat multi bani pe link-uri nu inseamna neaparat ca sunt valoroase PENTRU TINE. Verifica cat trafic REAL ti-au adus acele link-uri. Daca nu ti-au adus mai nimic, atunci e posibil sa fi aruncat banii pe geam.
Un link in general e valoros daca genereaza si mult trafic. Un link nu e valoros doar pentru ca e scump.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Vezi mai multe despre noi»
Pareri? Sugestii? Intrebari?
Lasa un comentariu mai jos ↓