Cat e costul promovarii online in Romania
si ce e rezonabil sa astepti de la reclama respectiva
Un articol care te va ajuta sa iti faci o idee despre costurile promovarii in online, despre ce platesti, cat costa si ce primesti.
Inainte de toate – un aspect esential despre promovare si reclama in general: Costul este DIRECT PROPORTIONAL cu numarul si puterea competitorilor. Prin reclama practic iti “cumperi” clienti.
Daca activezi intr-o nisa unde ai competitori multi, mari si cu bani multi, atunci costul “cumpararii” unui client e mare. E mare pentru ca pe acel client se “bat” multi cu bugete mari.
Daca activezi intr-o nisa mica, cu concurenti putini si mici, atunci costul unui client va fi mai mic, pentru ca cererea nu e asa mare.
Preturile promovarii online a unui site in Romania!
Bugete si Beneficii
“Bugete” lunare de promovare mai mici de 100 euro
Cat dai, atata face…
In general, in lumea asta poti cumpara lucruri platind in 2 feluri: cu bani sau cu timp.
Daca bugetul tau e mai mic de 100 euro, e clar ca mai totul trebuie sa cumperi cu timp.
Personal, as merge pe 2 directii:
- Gandeste-te bine care sunt clientii tai si unde sunt (in mediul online ma refer) si cum poti face rost de telefoanele lor.
- Cumpara-ti un abonament de telefon cu minute nelimitate, fa rost de telefoane si SUNA.
Ghidul complet pentru redactarea titlurilor excelente
- Investeste in tine. Gasesti pe net o tona de informatii utile si gratuite.
- Problema la info gratuit e ca in general nu e bine structurat si exista si multe baliverne. Exista si informatii bune, insa trebuie sa ai cat de cat experienta sa poti sa separi graul de neghina. Va trebui sa tragi un pic pana cand vei incepe sa intelegi logica lucrurilor. Dupa ce ai acumulat cat de cat ceva, poti sa cumperi si niste cursuri online sau chiar sa mergi la cursuri reale. Cel mai util lucru al cursurilor este in general ca iti structureaza mai bine informatia si iti fac mai clare multe din notiunile pe care deja le cam stiai.
- Avem si noi cursuri: vezi aici› oferta
- Problema la info gratuit e ca in general nu e bine structurat si exista si multe baliverne. Exista si informatii bune, insa trebuie sa ai cat de cat experienta sa poti sa separi graul de neghina. Va trebui sa tragi un pic pana cand vei incepe sa intelegi logica lucrurilor. Dupa ce ai acumulat cat de cat ceva, poti sa cumperi si niste cursuri online sau chiar sa mergi la cursuri reale. Cel mai util lucru al cursurilor este in general ca iti structureaza mai bine informatia si iti fac mai clare multe din notiunile pe care deja le cam stiai.
Colaborarea cu o agentie de marketing/promovare
La banii astia este exclus. Ma refer la servicii, nu cursuri.
Nu are rost sa colaborezi cu o agentie. Nu are cum sa fie un parteneriat win-win. FOARTE punctual, doar cu freelanceri.
› Vrei sa afli cum sa-ti faci afacerea mai eficienta?
› Ar fi util pentru tine sa inveti care sunt strategiile de promovare care aduc rezultate?
› Iti doresti sa afli cum sa vinzi mai usor si mai des clientilor tai?
» Te putem ajuta!
Cere o consultanta – live si gratuita – prin Skype, Zoom sau Teamviewer »
Te promovezi in mediul online? Ai in derulare campanii publicitare?
Optimizeaza-ti Rata de Conversie
- Vinzi mai mult prin reclamele pe care le platesti
- Economisesti bani
- Ai trafic (pentru care poate platesti) dar nu ai suficiente vanzari?
Bugete lunare de promovare de aproximativ 300 – 600 euro
A-nceput de ieri sa cada. Cite-un fulg, acum a stat…
Nu e mult, insa, e un inceput. Incepe sa se simta un pic promovarea insa, TU va trebui sa fii in continuare motorul reclamei tale.
Aici vad doua situatii:
1 – vinzi produse FOARTE ieftine si pentru toata lumea
Ceva gen huse de telefoane de pana in 50 lei sau bijuterii ieftine, sau ceva de genul asta.
In cazul asta, poti merge pe Facebook sau Instagram sau Olx sau Youtube sau ceva similar. Pentru ca produsele tale sunt ff ieftine, apare ceea ce se cheama cumparare impulsiva.
Omu vede, e ieftin rau, cumpara fara sa se gandeasca. Nu trebuie sa te chinui cu targetare (momentan) lucrurile pot merge cat de cat de la sine. Poti face ceva profit, insa nu foarte mare. Probabil ca un client te va costa cam 10 – 15 ron +/- Asta daca ai produse cat de cat ok.
2 – vinzi produse putin mai scumpe sau care nu sunt pentru toata lumea
In acest caz, este mai putin probabil ca vei vinde din prima. Nu spun imposibil – DAR putin probabil.
Ce ESTE probabil sa se intample e ca vor fi cereri – si asta ar trebui sa fie si focus-ul tau. Sa aduci oameni, care sa ceara oferte si ulterior sa incerci – TU – sa transformi acele cereri in clienti finali.
Datele de contact ale unei persoane potential interesate se cheama “lead”. Un lead IN GENERAL costa – in functie de domeniu, modalitate de promovare, etc.. undeva intre 3-4 ron si 30-40 ron.
Deci aproximativ cateva zeci spre 100 de lead-uri per suta de euro.
Important: lead-urile respective nu se convertesc singure in clienti. Trebuie ca tu sa muncesti la asta. Suna-i pe oamenii respectivi, vezi ce vor, vezi cum poti sa ii ajuti si in final unii iti vor deveni clienti. Evident, daca ai produse bune si te prezinti ok. Vezi aici› un ghid de contactare (vanzari) telefonica.
In general, o rata de conversie de 5% este ok atunci cand vorbim de lead-uri care sunt contactate telefonic.
Asta inseamna ca pretul unui client este undeva intre 40-50 ron si 6-700 ron. In functie de ce vinzi, vezi daca merita sau nu.
La un buget de 500 eur lunar, inseamna undeva intre 3-4 clienti si 30-40 clienti.
Afla aici ce inseamna Administrarea Profesionista a reclamei pe Facebook
Colaborarea cu o agentie de marketing/promovare
Poti incepe sa te gandesti insa, doar punctual, acolo unde ai nevoie de ajutor.
Un aspect important:
Firmele au costuri. Nu doar salariile – ci TOT ce tine de business-ul respectiv. Orice colaborare, orice task pentru un client implica costuri. Faptul ca cineva vorbeste cu tine la telefon ESTE UN COST pentru firma, chiar daca nu face nimic concret ci doar iti explica anumite aspecte.
Aceste costuri trebuie recuperate, motiv pentru care firmele in general nu vor contracte mici SAU cer costuri disproportionat de mari pentru sarcini foarte simple si mici.
Valabil pentru ORICE nu doar marketing online. De exemplu aproape nici un taximetrist nu te va lua daca cursa face doar cativa lei. De asta aproape toate firmele de reparatii au un tarif minim de constatare sau deplasare, etc…
Ideea este ca la un buget mic, costurile “de constatare” sunt procentual mari si de obicei nu se justifica pe termen lung.
Este ok daca platesti o suma mai mare unei companii de marketing/promovare online ca sa iti seteze campania de Google Ads sau Facebook Ads de exemplu. Pe termen lung insa … acel cost va atarna GREU in bugetul reclamei – si in general, ce nu merge bine nu rezista in timp.
Pe scurt,
colaborarea cu o agentie de marketing e bine sa fie doar punctual – doar cand ai nevoie de ceva din cand in cand, sau cand te-ai blocat, sau cand ai o campanie in care ai aruncat timp si tot nu merge sau ….
PUNCTUAL!
Canale de promovare
Nu te amagi. Bugetul tau este MIC. Asta inseamna ca nu iti permiti sa mergi cu el oriunde si oricum. Sunt canale de promovare cu costuri mari ORICE ai face.
Ca sa vezi ceva de banii astia trebuie sa ii directionezi doar catre cele mai eficiente modalitati de promovare existente.
Avem un top al canalelor de promovare online, pe care il tinem actualizat. Vezi aici›
Pe scurt,
Modalitati recomandate de promovare online:
- FACEBOOK – dar TARGETAT – nu catre toata Romania
- YOUTUBE – doar DACA stii + poti + vrei sa iti faci un canal si sa il sustii cu content
- SEO – doar daca nu te lupti pentru cuvinte cheie cu competitie mare sau daca afacerea ta e nisata
- EMAIL – atat outreach (email trimis bulk catre firme) cat si newsletter – daca poti sa il sustii cu content ok, scris de tine (e destul de scump sa externalizezi si nu iti aduce clienti pe termen scurt; email este mai mult retentie).
- OLX, site-uri de anunturi – doar daca se preteaza pentru serviciile tale.
- SITE-URI SPECIALIZATE – doar daca exista astfel de site-uri. Nu in site-uri generaliste.
Nota: bugetul nu iti va ajunge pentru toate canalele de promovare de mai sus. Testeaza-le, vezi care sunt cele mai eficiente si ramai doar cu 1-2. Poti face mai multe daca platesti cu timp. Adica daca ti le administrezi singur.
Bugete lunare pentru promovarea site-ului cuprinse intre 1000 si 3000 euro
“No one can whistle a symphony. It takes a whole orchestra to play it.”
Cam de la sumele astea pot incepe cu adevarat parteneriatele.
Si va trebui sa iti gasesti un partener care sa te ajute.
Un adevar valabil pentru ORICE pe lumea asta: daca e de calitate, cinvea a muncit la el.
La fel e si cu reclama. Daca vrei sa fie buna si profitabila – cineva trebuie sa munceasca la ea.
Cineva trebuie sa plateasca cu timp pentru o campanie buna de reclama. Cu cat bugetul e mai mare, cu atat costa mai mult timp sa fie facuta ok.
Bugetul nu e suficient de mare sa justifice un angajat full time, iar ziua ta nu are decat 24 de ore…
Costul promovarii se cam imparte in 2: costul promovarii efective + costul administrarii promovarii
Canale de promovare si costuri pentru promovarea unui site
- Google Ads
- O modalitate de promovare in general foarte scumpa. Cred (estimez) ca undeva in jur de 30-40% din companii – mai ales cele care activeaza in nise cu jucatori mari, NU reusesc sa se promoveze eficient pe acest canal.
- Cam trebuie insa testat – in cazurile fericite poate aduce clienti directi.
- Un click ieftin e sub 1 ron – majoritatea afacerilor nu vor avea costuri sub 1 ron.
- Mediu este undeva intre 1 si 4 ron
- Mare peste 5 ron / click
- O rata de conversie ok este de cam 1%. Inmultiti sumele de mai sus cu 100 si aia este estimarea de cost/client. Unii isi permit acel cost, unii au campani foarte bune si reusesc sa obina profit, multi nu. Costul este mare pentru ca e sustinut de MUTI care platesc acele costuri.
- De multe ori, rata de conversie scade mult sub 1%, caz in care campania nu da rezultate
- O intrebare des intalnita este “da cine e asa de !@#$% incat sa dea sumele alea imense pentru un client?” – 3 categori: Unii care nu stiu ce fac si nu realizeaza ca arunca cu banii (cam 30%) ; altii care au bugete MARI si pentru care adwords e o felie mica si/sau care au firme foarte foarte cunoscute si care au rata de conversie mare datorita notorietatii. (cam 50%) (nu te gandi ca Emag de ex., are aceeasi rata de conversie ca firma ta necunoscuta) ; altii care gandesc profitul pe termen lung: “Ma costa 200 lei un client caruia ii vand de 100 ron DAR, stiu ca e o sansa mare ca ala sa mai cumpere si in viitor ceva, asa ca imi scot banii pe termen lung.” (cam 20%)
- O rata de conversie ok este de cam 1%. Inmultiti sumele de mai sus cu 100 si aia este estimarea de cost/client. Unii isi permit acel cost, unii au campani foarte bune si reusesc sa obina profit, multi nu. Costul este mare pentru ca e sustinut de MUTI care platesc acele costuri.
- Cam trebuie insa testat – in cazurile fericite poate aduce clienti directi.
- O modalitate de promovare in general foarte scumpa. Cred (estimez) ca undeva in jur de 30-40% din companii – mai ales cele care activeaza in nise cu jucatori mari, NU reusesc sa se promoveze eficient pe acest canal.
- Facebook Ads
- Acelasi lucru ca mai sus, cu cateva modifcari:
- Pentru produse de masa, Facebook este semnificativ mai ieftin decat Google Ads. Din punctul asta de vedere, DACA ai produse de masa, FB ads ar trebui sa fie optiunea #1
- Costurile cam cu orice pe Facebook sunt IN GENERAL cam cu 3-6 ori mai mici decat pe Google. La orice – la click, la client, la lead, la orice. E drept si calitatea e in general un pic mai slaba, insa, nu mult mai slaba.
- La momentul actual, intre Facebook si G Ads, aleg fara nici un dubiu Fb.
- Costurile cam cu orice pe Facebook sunt IN GENERAL cam cu 3-6 ori mai mici decat pe Google. La orice – la click, la client, la lead, la orice. E drept si calitatea e in general un pic mai slaba, insa, nu mult mai slaba.
- Chiar si daca nu ai produse de masa, Facebook este MULT mai bun in a obtine lead-uri (date de contact, vezi mai sus). Caz in care cu munca, tot iesi la un cost mult mai bun decat Google.
- Pentru produse de masa, Facebook este semnificativ mai ieftin decat Google Ads. Din punctul asta de vedere, DACA ai produse de masa, FB ads ar trebui sa fie optiunea #1
- Acelasi lucru ca mai sus, cu cateva modifcari:
- SEO – Adica optimizare pentru Google astfel incat sa ai trafic natural pe site (neplatit)
- Nu este deloc ieftin si nici usor. As zice ca e cea mai dificila modalitate de promovare din cele de pana acum, insa – calitatea traficului organic este DE DEPARTE CEA MAI BUNA dintre toate.
- Ti s-a intamplat sa cauti ceva in Google dar sa nu dai click pe reclame? Ca au platit sa fie acolo… nu sunt acolo pe bune. Parca ai incredere mai mare intr-o firma care e in primele pozitii pe Google natural nu platit … nu?
- Costurile cu SEO:
- Principala variabila care determina costul serviciilor seo este puterea concurentilor tai. Atunci cand tu cresti, practic “impingi” in jos cu o pozitie pe toti cei pe care ii depasesti. Cu cat cei pe care vrei sa ii dai mai jos sunt mai mari, cu atat costul serviciilor seo va fi mai mare. Pana la urma, sunt doar 10 pozitii in prima pagina.
- Pentru concurenta MICA – costurile sunt undeva in jur de 150-300 eur/luna
- Pentru concurenta MEDIE – costurile sunt undeva in jur de 500-1000 eur/luna
- Pentru concurenta MARE – costurile sunt 2000+ euro per luna, putand ajunge si la multe mii de euro (gandeste-te la bugetul bancilor, emag, altex, elefant, etc…)
- Principala variabila care determina costul serviciilor seo este puterea concurentilor tai. Atunci cand tu cresti, practic “impingi” in jos cu o pozitie pe toti cei pe care ii depasesti. Cu cat cei pe care vrei sa ii dai mai jos sunt mai mari, cu atat costul serviciilor seo va fi mai mare. Pana la urma, sunt doar 10 pozitii in prima pagina.
- Nu este deloc ieftin si nici usor. As zice ca e cea mai dificila modalitate de promovare din cele de pana acum, insa – calitatea traficului organic este DE DEPARTE CEA MAI BUNA dintre toate.
- YouTube
- aici sunt 3 variante:
- YouTube Ads (prin Google Ads) – este o varianta similara ca si costuri cu Facebook dar mai putin eficienta.
- Poate functiona ok (la bugetele de 1000-3000 eur) doar daca vinzi produse care stii ca sunt populare in randul canalelor mari. De exemplu: sa vinzi tastaturi & mousi de Gaming facand publicitate pe canale de Gaming.
- Parteneriate cu vloggeri – Poate fi o modalitate foarte eficienta DACA ai produse care se preteaza. Adica, daca exista canale cu audienta mare si ai caror abonati “consuma” produsele tale. De ex: sa promovezi un model de drona pe un canal de IT & Gadgets printr-un clip de unboxing.
- Sa iti faci TU canal de Youtube.
- Varianta asta vinde mai putin direct (din prima) insa, iti creste mult autoritatea in randul celor care te viziteaza. In timp, incredere mai mare = vanzari mai multe DAR, nu e o relatie direct si usor masurabila.
- Varianta cu canalul propriu de YT este cea mai ieftina, insa trebuie sa poti sa o sustii. Foarte greu si ineficient sa o sa externalizezi.
- Varianta asta vinde mai putin direct (din prima) insa, iti creste mult autoritatea in randul celor care te viziteaza. In timp, incredere mai mare = vanzari mai multe DAR, nu e o relatie direct si usor masurabila.
- Site-uri de specialitate
- Exista? Daca da, atunci trebuie sa iei in calcul modalitatea asta de promovare.
- Si aici cat dai, atata face. Un banner mic, intr-un colt de site va fi foarte ieftin, dar, nu iti aduce mare lucru. In general, ca sa atragi audienta unui site trebuie sa fii semnificativ mai vizibil decat cu un banner in al 15-lea ecran stanga jos.
- In general, pentru un site maricel si ok, un mix de promovare constand prin : bannere + articole (mai multe) + newsletter catre abonati + poate chiar si pop-up – e undeva in jur de 4-600 euro cu variatii mari.
- NU recomand in etapa asta si la bugetul asta (cateva mii euro) site-uri foarte mari. Site-urile foarte mari sunt generaliste. Acolo nu te duci ca sa atragi clienti ci ca sa te faci cunoscut la o masa mare de oameni.
- In general, pentru un site maricel si ok, un mix de promovare constand prin : bannere + articole (mai multe) + newsletter catre abonati + poate chiar si pop-up – e undeva in jur de 4-600 euro cu variatii mari.
Care sunt preturile pe zona aceasta de buget
Agentia / colaboratorul extern
In mod normal costul total al unei agentii de promovare / partener extern ar trebui sa se incadreze in 10-20% din bugetul total al promovarii. Adica, undeva intre 200 si 600 euro lunar.
Ce ar trebui sa primesti de banii astia?
CLIENTI
Suma este suficient de mare incat sa produca efectiv clienti reali la un cost masurabil.
Costul unui client depinde de nisa in care activezi, de tipul reclamei, de eficienta campaniei, etc…
Ideea e ca ai cat de cat un buget pentru care poti emite pretentii.
Ce este esential in etapa asta este sa incepi sa masori raportul COST / CLEINT.
Adica, cat te costa un client din fiecare campanie / reclama pe care o faci. Dupa care, in functie de acest cost de achizitie al clientului ar trebui sa iti eficientizezi promovarea. Sau, partenerul cu care lucrezi sa iti faca asta automat.
Inca ceva:
Exista doua tipuri de promovari: Reclama efectiva – unde aduci clienti noi si Retentie – sau fidelizarea pe termen lung a clientilor existenti.
A 2-a modalitate este cea care iti va creste afacerea pe termen lung, insa in general nu e usor masurabila in comenzi concrete. Are avantajul insa ca e ieftina. Ia in calcul sa aloci 10-15 % din buget si pentru retentie.
Inca un aspect – optimizarea site-ului
Orice reclama e compusa din 3 elemente: audienta (cui afisezi reclama) + mesaj (ce reclama oferi) + destinatie (unde il trimiti pe omul respectiv)
Ca reclama sa fie eficienta, toate cele 3 trebuie sa fie eficiente. Degeaba ai o audienta buna si un mesaj excelent, daca site-ul tau e prost gandit si nu vinde.
Nu are rost sa investesti in optimizarea site-ului daca ai bugete de 200 euro. Dar, daca ai bugete de 2000 euro, incepe sa devina un aspect care trebuie luat in calcul.
Costuri:
la nivelul asta in jur de 3-500 euro. Nu sunt insa costuri recurente lunar. Doar din cand in cand.
Bugete lunare pentru promovarea site-ului cuprinse intre 5000 si 10.000 euro
“Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.”
Cuvintele de ordine sunt Strategie de promovare | Gestionare risc + diversificare
De ce strategie? Pentru ca si o campanie foarte buna fara o strategie buna poate fi o campanie proasta.
Sa zicem ca esti o firma de servicii. Poti – cu echipa curenta – sa gestionezi undeva intre 10 si 30 de clienti pe luna. (nr complet random). Ce faci daca ai o campanie foarte buna pe facebook – si primesti intr-o luna 2000 de lead-uri , care – iti pot aduce intre 70-100 de clienti (daca le aloci un volum mare de munca din timpul echipei de vanzari). Poti face fata cu brio? Poti mentine standardul calitatii?
Sau extrema cealalta.
Ai avut in ultimul an cateva campanii bune de promovare. Insa – fie ca piata s-a suprasaturat, fie ca au aparut concurenti noi, fie ca a aparut o lege noua, fie ca a fost un update la Facebook, Google, etc… campania care pana ieri mergea bine, azi nu mai produce. Ce faci? ai marfa pe stoc, ai echipa mare, ai cu ce dar nu ai cui…
De asta iti trebui sa ai o strategie ok pe termen lung si sa DIVERSIFICI promovarea, oricat de bine ar merge la un moment dat.
Viteza cu care promovarea online se schimba este imensa in prezent. Facebook nu prea exista acum 5-6 ani. Peste 5-6 ani sunt convins ca va fi o modalitate de promovare destul de scumpa si mai putin eficienta.
Ce inseamna toate astea?
Inseamna costuri MAI MARI in afara promovarii directe platite catre canalele de promovare.
In etapa precedenta, mergea sa faci 2 campanii de promovare pentru care sa platesti 10-15% din bugetul promovarii si cam atat.
In etapa asta NU mai merge. NU te poti diversifica pe mai multe canale de promovare cu campanii mai complexe si sa ai aceleasi costuri.
Este esential sa ai si campanii de retentie si de branding. Poti, dar pe termen lung nu e eficient sa bagi 100% din buget pe campanii de vanzari care sa atraga doar clienti noi.
Mai jos impart costurile in 3: performance – atragere de clienti noi | retentie – mentinerea activa a clientilor existenti | branding – cresterea notorietatii si imaginii tale
Costuri, preturi si strategii campanii performance (clienti noi) – 60/70% din buget
Aici costurile sunt oarecum similare cu cele descrise la punctul anterior, cu cateva precizari.
- Majoritatea campaniilor nu se pot scala liniar.
- Adica – am facut o campanie cu 1000 euro si am un cost / client de 20 eur. Daca majorez bugetul la 10 000 euro in 95% din cazuri costul / client nu va mai fi tot de 20 eur ci va fi mai mare.
- Implicatia directa este ca ai nevoie de mai multe campanii – cu audiente diferite, cu abordari diferite, etc…
- O campanie pe Facebook pentru un buget de 10 000 euro necesita vizibil mai multa munca decat o campanie pe Facebook de 1000 euro – asta daca nu vrei ca eficienta campaniei sa se duca in balarii.
- In mare – procentual tot cam 10-20% din buget va trebui sa aloci pentru administrare
- Implicatia directa este ca ai nevoie de mai multe campanii – cu audiente diferite, cu abordari diferite, etc…
- Adica – am facut o campanie cu 1000 euro si am un cost / client de 20 eur. Daca majorez bugetul la 10 000 euro in 95% din cazuri costul / client nu va mai fi tot de 20 eur ci va fi mai mare.
- Recomandat sa nu aloci tot bugetul unui singur canal – decat daca gasesti ceva sa mearga extraordinar de bine.
- Pentru zona asta avem un articol cu recomandari pt bugete mari. Vezi acest› articol
Costuri, preturi si strategii retentie – 10/20% din buget
Se zice ca daca vrei sa ai o afacere de succes, in 5 ani, cam 50% din comenzi trebuie sa vina de la clienti existenti, care au mai cumparat ceva de la tine.
Adevarul este ca DACA ai produse/servicii ok, e mult mai ieftin si usor sa mentii activ un client decat sa atragi unul nou. Trebuie sa muncesti insa si pentru asta – rar se intampla de la sine.
Ce inseamna retentie?
- Newsletter – email.
- Nu ma refer la liste de produse, ci email-uri ok, care sa fie interesante si care sa merite timpul celui care le primeste.
- Vezi aici› un articol despre email marketing
- Nu ma refer la liste de produse, ci email-uri ok, care sa fie interesante si care sa merite timpul celui care le primeste.
- Remarketing.
- Facebook + social media
- Postari regulate – preferabil care sa genereze dezbateri/engagement, sa devina pe cat posibil viral. Nu vrei sa postezi doar produse – in general nu trezesc interes.
- Blog / sectiune articole
- Content pentru toate canalele de mai sus.
- E-mail, facebook, etc… sunt doar modalitati de a trimite. Ca sa functioneze retentia, trebuie sa ai si CE sa trimiti. Ar fi momentul sa te gandesti sa investesti si in continut (content marketing.
Scopul principal al retentiei nu este sa vinzi direct. Nu poti forta pe cineva sa cumpere ceva daca nu vrea. Clientii cumpara cand vor ei, nu cand vrei tu. Scopul principal este ca atunci cand fostii tai clienti vor ceva din sefera de produse/servicii oferite TU sa fii primul la care apeleaza.
Branding + promovare + autoritate – 10/20% din buget
Daca ai avea o problema medicala la cine ai prefera sa apelezi? La un doctor de care nu ai auzit, sau la un doctor care e si profesor universitar, are lucrari publicate si e recunoscut international?
Dar daca ar trebui sa platesti pentru serviciile lor si al doilea ar fi mai scump, dar nu mult mai scump?
Asta inseamna branding si autoritate.
Acum, masoara autoritatea si calculeaza precis extra profitul pe care ti-l aduce.
Firmele cu bugete mici si medii in general nu investesc decat in ce aduce profit imediat si vizibil. Si nu e gresit. Nu au bani multi si nu ii pot directiona spre modalitati greu de quantificat.
Vezi si Cursul General de Marketing Online
Branding-ul si autoritatea intaresc campaniile de promovare existente, insa nu foarte mult.
La un buget de 1000 euro, e absurd sa investesti alti 1000 eur in branding.
La un buget de 10 000 eur devine o optiune viabila sa investesti 1000 eur in branding. Daca mareste rata de conversie cu mai multe de 10% esti in profit.
La bugete de peste 30-40 000 eur e gresit sa nu investesti in branding.
Cateva exemple de branding si costuri aferente
- Organizare de evenimente tematice sau participare ca speaker la evenimente de profil.
- Preferabil, vrei sa ramai cu inregistrari ale participarii la aceste evenimente pentru a le folosi pe site/Facebook/Youtube, etc…
- in general costurile sunt intre 300 si 2000 eur
- Preferabil, vrei sa ramai cu inregistrari ale participarii la aceste evenimente pentru a le folosi pe site/Facebook/Youtube, etc…
- Participare la emisiuni radio / TV
- Depinde de emisiuni, de canalul tv, nr aparitii, etc…
- de la 1-200 de euro pana la mai multe sute de euro.
- Depinde de emisiuni, de canalul tv, nr aparitii, etc…
- Asociere cu persoane foarte cunoscute pe nisa ta.
- Organizezi un webinar, o filmare, o dezbatere, etc… si inviti o persoana cunoscuta.
- Depinde de persoana si de cat de cunoscuta este.
- de la 1-200 euro la mii de euro pentru vedete in voga.
- Redactare de carti de specialitate
- Ia timp. Costul depinde de tiraj
- incepand de la 5-600 euro…
- Ia timp. Costul depinde de tiraj
In incheiere…
E putin spus ca subiectul pretului de promovare a unui site in Romania e unul foarte vast.
Tot ce mi-am propus pentru acest articol e sa creionez cat de cat niste idei principale si cat mai general aplicabile.
E o vorba – nici un plan nu rezista la primul contact cu inamicul – valabil si in marketing. Fiecare site, fiecare afacere are particularitatile sale si trebuie tratat ca atare.
Radu Ciofu, SEOmark.ro
Intrebari? Sugestii? Comentarii?
Lasa-le mai jos ↓