Cum sa faci din Blogging o activitate sustenabila.
Vreau sa prezint ce implica sa faci si sa intretii un blog, cum sa iti alegi nisa si cam ce trebuie sa faci pentru a-l promova si monetiza.

Acest articol este Prima Parte a unei mini serii despre ce inseamna sa fii un blogger profesionist.
› A 2-a parte este despre promovarea unui blog si tehnici de redactare de articole
› A 3-a parte este despre monetizarea unui blog si despre cum trebuie sa abordam vanzarea lui
Daca te intereseaza in general bloging-ul, atunci ai de castigat daca arunci un ochi si peste celelalte doua articole
Vezi si inregistrarea webinarului cu acelasi nume
Ghid – Aproape totul despre crearea de blog personal gratuit
Intai si intai – trebuie sa raspund la intrebarea pusa in titlu – Merita sa iti faci un blog? Este profitabil?
Raspunsul este DA – POTI sa castigi bani din blog. INSA competitia a devenit destul de mare. Chiar si in Romania sunt peste 10 mii de bloguri active, care se lupta intre ele pentru atentia ta.
Si cine stie cate sunt in total si au fost abandonate…
Daca doar scrii ce iti trece prin cap, sansa este FOARTE MARE sa nu atragi suficienti vizitatori, sa nu ai trafic si, in final, sa nu scoti niciun ban.
Sau cel putin NU cat sa merite activitatea.
Ca activitatea de blogging sa fie una profitabila, iti trebuie o strategie compusa din 3 elemente distincte:
• Strategie de alegere a subiectului – adica sa stii CUM sa gasesti idei de bloguri profitabile (nise profitabile).
• Strategie de promovare a blogului – din pacate nu e suficient doar sa scrii – daca doar creezi un blog dupa care produci continut pe banda rulanta, fara nicio strategie pe termen lung si astepti sa iti aduca divinitatea clienti, atunci foarte probabil ca nu o sa reusesti sa castigi bani
• Strategie de monetizare a blogului – in cazul in care reusesti sa creezi un blog popular, cu trafic – trebuie sa si scoti bani din el. Si aici exista cateva strategii de monetizare. Tocmai datorita concurentei, serviciile tip adsense sau afiliere NU mai platesc prea mult. Nu e suficient sa iti definesti cateva zone de bannere pe site, sa pui acolo niste cod. Chiar daca ai un blog popular, nu te astepta sa se deschida o teava cu bani in calulator. Trebuie sa te implici mult si pe partea de vanzare.
Cat se poate castiga efectiv cu un blog?
Concret, cati bani, cat cascaval iese…
Raspunsul depinde evident de nisa in care activezi.
FOARTE APROXIMATIV (si repet: foarte) tinta este undeva in jur de 100 euro per 10 mii de vizitatori. Adica aproximativ 10 eur CPM. (cost per mille).
Atentie insa: Ca sa obtii cifra asta trebuie sa te implici, sa ai un blog activ, sa ai content ok si sa ai o strategie de promovare. Nu te gandi ca imediat ce ai 10 mii de afisari o sa fie coada de advertiseri la usa ta, toti pregatiti sa arunce in tine cu bani…
INCA O PRECIZARE IMPORTANTA: cand am spus de un venit de aproximativ 10 eur / 1000 vizitatori NU ma refer doar la bannere. Strict afisarea de poze publicitare NU se mai plateste prea mult. Trebuie sa fii CREATIV in a-ti monetiza audienta.
Adica:
- Sa oferi articole cu link spre clientii tai
- Sa oferi la pachet si promovare prin email (in newsletter)
- Sa oferi si promovare pe Facebook si alte retele sociale (daca ai, daca nu FB e obligatoriu)
- Sa incluzi in site coduri de tracking astfel incat cei care platesc sa poata capta mai bine audienta (vezi aici descrierea metodei: cum sa vinzi mai mult prin campaniile de remarketing)
- Sa faci review-uri de produse
- Sa girezi anumite produse/servicii
- si altele…
In esenta, trebuie sa fii creativ – nu merge doar sa pui un banner undeva ca sa obtii 10 eur CPM… Degeaba ai creeat un blog de succes daca nu stii sa il si vinzi.
Subiectul realizarii unui blog are 3 parti. Aceasta este partea 1/3
Partea 1 – Cum sa alegem nisa unui blog – adica, cum sa alegem despre ce sa scriem
Intai si intai – cel mai important lucru – e sa te hotarasti CE TIP DE BLOG vei vrea sa ai. Ca si subiecte abordate, blogurile sunt de 2 tipuri:
• BLOGURI PERSONALE – bloguri despre TINE, despre ideile tale, despre perceptia TA asupra lumii – adica un blog unde bati camp.. prezinti cu lux de amanunte viziunea ta despre o lume perfecta si in ce fel universul este gresit construit.
Ca sa ai succes cu un astfel de blog, trebuie ori sa fii deja o vedeta ori sa ai talent REAL de povestitor innascut. Daca ai o vaga impresie ca nu intrii in niciuna din cele 2 categorii, atunci iti mai ramane o varianta:
• BLOG TEMATIC – adica un blog despre o anumita tema. Avantajul MARE al acestei modalitati este ca oamenii cauta deja in Google informatii despre tema respectiva si, daca stii sa iti optimizezi site-ul pentru Google (optimizare SEO), atunci vei avea trafic, fara sa fii supervedeta sau Godina junior.
Recomandare calduroasa pentru crearea primului blog gratuit
Daca esti la inceput – poate chiar la primul blog – recomandarea mea e sa te axezi pe un BLOG TEMATIC. Este MULT mai usor sa il cresti si sa vezi ca incepe sa se miste CEVA – ceea ce te va motiva sa nu il abandonezi.
E mult mai usor sa creezi un blog profitabil acolo unde EXISTA DEJA INTERES decat sa schimbi lumea.
Evident, trebuie sa inveti un pic cum sa optimizezi DPDV SEO un site. Daca te intereseaza acest aspect, urmatorul videoclip de poate ajuta: https://www.youtube.com/watch?v=zbLVnSxcXoM
Aditional, daca vrei sa afli mai multe despre SEO – avem si un Ghid Gratuit de initiere in SEO
Descarca Gratuit Ghidul pentru redactarea titlurilor excelente
› Un Ghid Gratuit in care am pus o formula Verificata pentru redactarea titlurilor PLUS O Lista Bogata de exemple si sugestii
Te poti descurca cu un blog Gratuit? Sau e nevoie sa investesti intr-un domeniu si site dedicat?
Pentru inceput – DA, merge sa creezi si un blog gratuit.
Cele mai utilizate sunt blogspot (blogger – blogul oferit de Google) si WordPress.
Recomandarea mea este sa incepi cu un blog gratuit. Nu te arunca din prima la cumpararea unui domeniu platit. Sunt doua riscuri majore:
- Sa descoperi ca nu ai ales bine nisa in care ai ales blogul si sa vrei sa o schimbi sau sa o abandonezi
- Sa descoperi ca necesarul de timp/efort pentru blog este mai mare decat ai chef/poti sa aloci
In ambele cazuri, daca incepi cu un blog gratuit, NU PIERZI BANI. Doar timp. Ceea ce e regretabil, dar nu tragic.
DACA, insa, descoperi ca exista potential, atunci vei descoperi ca un blog gratuit e limitat si ca ai avantaje in a investi intr-un site si domeniu dedicat.
Insa, investitia o faci doar atunci cand esti 100% convins ca merita sa o faci.
Partea buna e ca se poate “muta” fara nicio problema un blog gratuit pe un site dedicat (platit). In esenta trebuie sa folosesti anumite instructiuni (redirect sau canonical) prin care sa ii spui lui Google ca ai “mutat” site-ul in alta parte.
Nu este NICIO PROBLEMA daca faci asta. Nimeni (evident, nici Google) nu se asteapta ca un site odata creat sa nu mai fie modificat pana la sfarsitul lumii. Asa ca exista modalitati de a face asta fara pierderi.
Recomandare pentru crearea unui blog gratuit pe blogger sau wordpress
Alege MAI MULTE DOMENII cu care sa incepi – daca tot e gratuit, de ce nu?
Bine, nu spun sa incepi cu 1000 de domenii. 3-5 e ok. DAR sa fie din nise diferite. Il pastrezi pe cel/cele care merg cel mai bine.
Regula de Business importanta: Vei fi MULT mai productiv daca te axezi pe ce merge, in comparatie cu ce nu/nu prea merge. Daca ai 5 bloguri, vei fi mult mai profitabil daca investesti tot efortul in cel mai bun blog, decat daca incerci sa le cresti pe toate.
Pana la urma, de ce sa aloci timp/efort acolo unde nu prea exista interes?
Descarca Gratuit Ghidul pentru redactarea titlurilor excelente
› Un Ghid Gratuit in care am pus o formula Verificata pentru redactarea titlurilor PLUS O Lista Bogata de exemple si sugestii
Cum sa gasesti idei de bloguri profitabile?
Pas cu pas, cum afli ce cauta oamenii ca sa ai idei bune de bloguri de nisa
Ok, te-ai decis sa iti faci unu sau mai multe bloguri. Ca sa faci bani cu el (ele) trebuie sa identifici o nisa profitabila pentru blogging. Adica sa gasesti o zona unde poti avea cititori destul de multi astfel incat sa reusesti sa atragi promovare platita pe site.
Ca sa ai trafic mare, trebuie ca nisa respectiva sa aiba MULTE cautari in Google. Daca oamenii nu cauta informatii despre subiectul respectiv, nu are rost sa iti faci blog despre acel subiect.
Pe termen lung, daca nisa e de interes, Google va fi PRINCIPALA SURSA DE TRAFIC PENTRU BLOGUL TAU.
Retine acest aspect – In cazul unui Blog Tematic, succesul in Google este absolut esential. NU SE POATE FARA.
Cum afli cat de mult interes exista pe o nisa
Iti trebuie doua utilitare gratuite: Google Trends si Google Keyword Planner.
Ambele programe sunt 100% gratuite. Pentru Keyword Planner (planificatorul de cuvinte) trebuie sa iti faci un cont de Google Adwords – cont de administrare al reclamei in Google. NU trebuie, insa, sa si platesti ceva. Trebuie doar sa il ai.
Cum se folosesc cele doua programe:
• Google Trends este util pentru a vedea CE este popular in ultima perioada si ce cautare este pe un trend ascendent, sau cel putin stabil.
• Google Keyword Planner se foloseste pentru a masura efectiv numarul de cautari lunare si potentialul de trafic.
Strategia de alegere a subiectelor pentru un blog:
In esenta, sunt doua cazuri:
• Ai o idee despre ce vrei sa scrii – poate ca e meseria in care activezi sau cunosti subiectul – caz in care vrei sa vezi cat de profitabila e nisa.
• Nu stii despre ce sa scrii si cauti subiecte/nise profitabile.
In cazul in care STII despre ce vrei sa scrii, primul pas e sa mergi in keyword planner (vezi aici: https://www.youtube.com/watch?v=ELwbUaKAQQk un tutorial despre cum sa il folosesti ) – introdu cuvantul de la care vrei sa pleci si afla ce si cum se cauta.
Dupa care, cauta in Google Trends, pe termen lung acele cuvinte: Vrei sa vezi ca interesul pentru subiect NU scade. Cel mai bine este daca interesul creste, dar si daca e constant e cat de cat ok.
Daca NU stii ce subiecte sa alegi atunci poti sa te uiti in Google Trends ce a fost de interes in ultima perioada (30-90 zile), dupa care cauti subiectul pe termen lung. E FOARTE important – mai ales in zona asta – sa NU abordezi subiecte care nu tin interesul treaz pe termen lung. De exemplu, un concert al unui cantaret faimos. Poate trezi interesul pe moment, dar nu e o investitie buna pe termen lung. Cum a fost concertul lui Robbie Williams in Bucuresti. Alt exemplu de cautare care NU este ok pentru investitii e Kendama. Interesul a crescut brusc, dupa care s-a prabusit la fel de brusc.
O alta modalitate este sa folosesti KeyWord Planner, dar sa cercetezi cautarile populare in functie de un anumit subiect. Vezi acolo lista de cautari populare grupate pe categorii generale (moda, femei, afaceri, cosmetica, haine, etc…)
Recomandare personala – alegerea cuvintelor in etapa de creare de blog
Personal, caut subiectele in 2 moduri:
- Merg in Google KeyWord Planner, caut un subiect care ma intereseaza › vad care sunt cele mai populare cautari › introduc in google trends acele cautari populare › vad DACA in utlimele 12 luni exista alte cuvinte cheie care au cresteri procentuale mari. In esenta ma intereseaza sa vad cautari secundare cu potential mare. De obicei, pentru cele mai cautate cuvinte EIXSTA deja competitie. Poti obtine rezultate bune mult mai usor daca de duci intr-o nisa care NU e deja ocupata. Daca merge bine blogul, te poti extinde ulterior si catre nisa principala.
- Urmaresc periodic google trends fara niciun cuvant selectat cu perioada de 30 zile (cea mai mica). Pur si simplu, caut subiecte care pot fi de interes. De exemplu in ultima perioada jucaria Squshy are o crestere mare. Totusi, NU e o oportunitate pe termen lung. Va avea perioada ei de glorie, dupa care, la fel ca si Kendama, Spinner, magneti zgomotosi, Power Ball si multe altele, lumea se va plictisi de ea.
- O cautare posibil ok este jucarii antistres. Targetezi NU o jucarie anume, ci o categorie. Exceptand cazul in care umanitatea va deveni nirvana, stresul va ramane o problema a societatii moderne. Si nu cred ca ne indreptam prea curand spre nirvana…
Descarca Gratuit Ghidul pentru redactarea titlurilor excelente
› Un Ghid Gratuit in care am pus o formula Verificata pentru redactarea titlurilor PLUS O Lista Bogata de exemple si sugestii
Acest articol este Prima Parte a unei mini serii despre ce inseamna sa fii un blogger profesionist.
› A 2-a parte este despre promovarea unui blog si tehnici de redactare de articole
› A 3-a parte este despre monetizarea unui blog si despre cum trebuie sa abordam vanzarea lui
Daca te intereseaza in general bloging-ul, atunci ai de castigat daca arunci un ochi si peste celelalte doua articole
E ceva ce NU ai inteles?
Vrei precizari suplimentare legat de ceva din acest articol?
Pune intrebarile in comentarii si noi vom raspunde.
keyword planner nu mai arata numarul de cautari exacte. cu ce se poate inlocui?
DA si NU. KeyWord planner nu mai arata cautarile exacte la conturile care nu au campanii de adwords in derulare. La conturile active arata. TOTUSI, se poate folosi cat de cat keyword planner si asa – intervalele SUNT cat de cat utile. Vezi clar daca o cautare are cateva zeci sau cateva mii de cautari lunare.
Daca se doreste un numar exact se poate: 1.obtine un cont adwords financiar activ de la un prieten 2.https://neilpatel.com/ubersuggest/
in cat timp ajungi sa faci 10 mii de afisari?
Depinde de nisa pe care o alegi si depinde MULT de ce promovare si retentie iti faci.
Pe scurt: sub 6 luni NICI O SANSA fara promovare pe bani si fara metode neortodoxe (si riscante). Daca promovarea e ok si ai continut – e posibil intre 6 luni si un an. INSA, pentru asta iti trebuie promovare, email si o nisa buna. Nisa buna = CEL PUTIN 10 000 cautari cumulate lunar in google.
Am mai urmarit articolele tale, dar cam multe informatii sunt cam depasite. Asta daca ma uit si la comentariile anterioare… Este imposibil sa ajungi la 10 000 intr-un an daca nu investesti bani foarte seriosi in promovarea ta. Si aici vorbim de mii de euro. Nu stiu de cand ai tu blogul, dar eu, pe blog lansat in decembrie 2016, investitii in promovare de 300 euro/luna in medie, astazi am 1200 unici/zi, 500-600 organic/zi.
Pe de alta parte, zici sa nu te lansezi in cumpararea unui domeniu. Mai nou, costa 10 euro/an.
Deci, vrei bani din blog, trebuie sa bagi bani in blog. Si asta indiferent de calitatea si cantitatea continutului.
Acum cativa ani, functiona cu totul diferit. Nu mai e asa.
Articolul tau e depasit pentru 2018.
Economic, spui ca daca muncesti un an la blogul tau, e imposibil sa atingi 10 mii si 100 eur/luna. Adica, munca de redactor/seo-ist/promoter (cam asta presupune) NU are aproape DELOC profitabilitate. Adica toate job-urile mai sus mentionate sunt degeaba – cei care le practica NU aduc DELOC valoare. Toate site-urile independente, toti blog-erii profesionisti, etc… sunt zero.
Stiu, o sa spui ca site-urile au deja notorietate. In cazul in care notorietatea e cea care tine site-urile, CE nevoie mai au de redactori? Ce nevoie mai au firmele de SEO? Daca omul NU e cel care aduce plus valoare, sa ii dam pe toti afara, si sa lucram doar cu studenti in intership. Sau sa facem salariile in presa/content marketing/seo etc… sub 8.3 eur/luna (100/12 luni).
In plus,
Atentie – eu vorbesc de 10 mii AFISARI, nu vizitatori. In medie ar trebui sa ai cam 2 afisari per vizita. Asta inseamna cam 5000 vizitatori pe luna, sau 166 vizitatori / zi. O postare pe grupuri in facebook iti poate aduce usor 20-30-40 vizitatori.
Daca faci 2 postari pe zi ai asigurat cel putin 50 vizitatori. Pe o nisa fara concurenta puternica, poti lua (nu la inceput si cu ceva SEO) cam 2-3% din trafic. Asta FARA sa ajungi pe primele 3 pozitii. Daca in nisa respectiva are un volum de 5-6000 cautari lunare – asta e o nisa MICA – poti lua relativ usor 100-150 pe luna. Daca ataci 20 de nise (1 articol MARE + 2-3 articole mici) poti sa ai relativ usor 2500-3000 vizitatori pe luna, care iti fac aproape jumate din 10 mii
Si asta FARA sa ai succes mare intr-o nisa cu multe cautari si FARA sa ajungi in top 3. In general, distributia succesului e foarte asimetrica. Adica, cea mai mare parte a traficului ti-l vor aduce doar cateva nise – rar vei avea o distributie uniforma. Paretto – cam 80% din trafic ti-l va aduce 20% din pagini. Daca “prinzi” o nisa buna, sau o pozitie de top – poti doar de acolo sa faci 10 mii afisari.
Din ce am vazut de cand ma ocup de SEO – MAJORITATEA site-urilor din RO sunt FOARTE slab optimizate – in special pe partea de on-site. Si da, daca nu ai o strategie, nu e usor. E ca si cum ai spune ca in ro, un salariu de 5 000 euro e imposibil, pentru ca am incercat si nu am reusit… Sunt ZECI de mii de cautari in ro cu peste 1000 cautari lunare. 1000 cautari lunare in adwords keyword tool inseamna cam 3-4000 in realitate pentru ca principalul e cam 30-40% din nisa daca incluzi si long tails (care NU apar in keyword tool)
Promovarea cu bani nu garanteaza succesul. Daca directia nu e buna, oricati bani bagi, tot degeaba e. Banii doar accelereaza. Daca afacerea e buna, cresti mai repede. Daca nu, nu…
in romania nu se castiga 10 eur pe mia de afisari
Sunt oarecum de acord. La fel nici zapada nu se curata singura, la fel nici la inundatii malul nu se strange singur… NIMIC nu “se face” de la sine.
Cunosc persoane care castiga suma asta, doar ca nu se face pur si simplu – persoanele respective FAC sa se faca prin munca si talentul lor.
vorba aia – norocul si-l face omul cu mana lui…
sunt convins ca se poate castiga si mai bine de 100 eur/luna din blogging dupa un an. la ultima editie a gpec (anu asta? cred?) a fost invitat un englez – mathew woodward – care s-a imbogatit din blogging in cativa ani. a ajuns in cativa ani in top 100 blog-uri profitabile din lume.
Da, stiu despre ce e vorba. Mathew s-a facut remarcat in urma cu 4 ani cred, in principal prezentant foarte detaliat unelte de seo black – hat. GSA si cum sa faci link-uri cu el(spam). Parerea mea e ca metodele astea NU prea mai functioneaza si cred ca nu prea mai functionau bine nici atunci. Cred ca in cazul lui, promovarea/imaginea/perceptia despre el e MULT mai mare decat realitatea, dar, pana la urma SI asta inseamna sa fii un marketer bun. Si 100% controversat. Dar mai bine sa fii controversat decat ignorat…
Felicitari pentru articol.
Intrebare!
Mai este valabila inscrierea in directoare web?
Mersi
Multumim pentru aprecieri.
DA, este inca valabila. Cu precizarea ca e bine sa fie directoare din tara respectiva si fara spam. Directoare dubioase din china , rusia sau alte tari care nu au nici o legatura cu audienta ta, nu au cum sa fie pozitive.
Si chiar si directoarele din RO, nu mai sunt prea valoroase. ORICE sursa unde oricine poate pune gratuit un link NU are cum sa fie prea valoroasa. Totusi, daca directorul e ok, e mai bine decat nimic…