Vrei servicii de publicitate si marketing online Garantate?
Vrei reclama in onlineĀ – pe Facebook , Google, Youtube, sau pe alte site-uri cu Rezultate Garantate?
Perfect!
Te pot ajuta sa-ti salvezi niste bani.
Am sa iti explic in continuare de ce – cel mai probabil e sa cumperi o TEAPA ori sa nu primesti chiar garantiile promise.
“Garantarea” serviciilor de marketing si publicitate – pe intelesul tuturor!
In mare, exista doua categorii de servicii:
ā¢ exista servicii care POT fi garantate
ā¢ exista servicii care NU POT fi garantate
“Nu cred! De ce , daca esti bun, nu poti sa garantezi rezultate?”
Am sa detaliez.
In esenta, sunt servicii unde POTI controla rezonabil toti factorii de care tine implementarea acelui serviciu –Ā DAR – sunt si servicii unde rezonabil NU POTI CONTROLA decat o mica parte din toti factorii care influenteaza rezultatul final.
Cel mai bine e sa va dau cateva exemple ca sa intelegeti.
Exemplu de serviciu care poate fi garantat – mobila:
Realizarea unei piese de mobilier.
Daca trebuie sa iti construiesc un dulap – stabilesc cu tine marimile si tipul dulapului respectiv – eventual fac niste masuratori la fata locului si stiu tot ce imi trebuie ca sa fac dulapul ala.
Cum ar fi – imi trebuie 6 metri patrati de PAL, 20 balamale, 40 suruburi, 4 manere, niste cuie, etc…Ā Ā Asta e tot necesarul de lucru.Ā TOT.
Pot garanta lucrarea?Ā DA.Ā Ce se poate intampla?Ā Sa mi se strice niste placi, sa nu corespunda balamalele … ceva de genu..Ā Ā Ok.Ā Dau un pret cu 20% mai mare si imi iau niste placi de PAL in plus, mai iau niste balamale ,niste suruburi in plus. Daca se strica ceva, am rezerve.
REZONABIL – pot garanta realizarea dulapului.
Alt exemplu de serviciu care poate fi garantat – chiar din zona de publicitate : Realizarea unui panou publicitar.Ā (un panou care sa fie pus pe strada undeva..)
STIU ce presupune sa fac panoul ala.
Imi trebuie x metri patrati de panza sau plastic sau ce material o fi pe care se imprima imaginea, imi trebuie culori pentru imprimanta , imi trebuie imprimanta – pe care o am si ce o mai fi nevoie.
POT garanta serviciul de imprimare.
Ce se poate REZONABIL intampla? Sa se strice ceva in momenul imprimarii.Ā OK.Ā Repar ce s-a stricat, si reiau procesul.Ā Poate am ghinion si iar se strica ceva.Ā Repar si o iau de la capat. Rezonabil insa, in final reusesc sa printez afisul ala. Cineva care lucreaza cu asta stie cam in mod normal de cate ori pot aparea greseli – isi ia o marja de eroare , da un pret mai mare – ofera garantie si isi acopera marja de erori.
Tipul de servicii de mai sus POT fi garantate pentru ca in esenta aproape toate variabilele sunt cunoscute. Stiu cat timp, ce materiale si care e procedura ca sa ofer acele lucruri.
Exista insa si servicii care NU POT fi garantate – pentru ca o mare parte din variabile fie sunt necunoscute – fie nu pot fi controlate.
Exemplu de serviciu si obictive care nu pot fi garantate.
Antrenor de fotball cu obiectiv castigare de campionat.
Rezonabil, credeti si cel mai bun antrenor de fotball din lume poate garanta unei echipe ca va castiga ONEST campionatul?
Credeti ca un antrenor care se respecta o sa garanteze castigarea unui obiectiv?
Exista un numar infinit de factori care pot influenta rezultatul final si pe care nu ii controlezi.
De exemplu:
- Calitatea individuala a jucatorilor. Orice jucator poate avea sezoane bune si sezoane mai putin bune.
- Cat de bine se inteleg si colaboreaza jucatorii
- Accidentari – poate ai un lot ultra super – si ai ghinion ca unii dintre ei sa se accidenteze grav.
- Ce face concurenta – Si alte echipe pot lua jucatori si antrenori buni
- Noroc / ghinion –Ā Sunt echipe de top care pierd inexplicabil meciuri cu echipe muuult inferioare – sau – echipe , teoretic fara nici o sansa – care au castigat campionate si au facut surprize de proportii.
- Multi alti factori…
Din cauza tuturor motivelor de mai sus, nimeni rational nu o sa garanteze pe bune obtinerea unei pozitii.
Exista insa prime de succes – si sunt des folosite.Ā Antrenorul are un salariu de X / luna PLUS una sau mai multe prime in functie de obiectivele atinse.Ā Daca iei campionatu castigi Y. Daca iei si cupa, mai castigi Z.Ā Daca esti in primele locuri castigi doar ….
In acest caz ce e important e ca se ofera SALRIU – care acopera munca zilnica efectiva PLUS prima de succes.
Exemplul de mai sus e cu o echipa de fotball, dar poate fi extins la ORICE tip de competitie sportiva. Indiferent de sport, iti poate garata cineva ca o sa ajungi pe o anumita pozitie pe podium?
Alt exemplu de servicii care nu pot fi garantate
Majoritatea serviciilor medicale.
Ai o boala – crezi ca un doctor onest si respectabil iti va GARANTA ca te vindeca?
Pentru aproape orice boala cunoscuta exista cat de cat statistici. Pentru boala X se aplica tratamentul Y care are o rata de succes de peste 90%.
Peste 90% NU este 100%.Ā La orice boala si la orice tratament exista oameni – in general putini – dar care raspund impredictibil.
- Pot avea alte boli rare care determina raspunsuri neasteptate la tratament
- Pot avea variatii genetice rare care pot creea complicatii
- Pot avea alergii rare la diferite substante
- Etc…
In mod normal, nici un medic si nici o unitate medicala nu iti va garanta contractual ca te vindeca de boala X
Si am ajuns si la subiectul articoluluiĀ – Tip de serviciu care nu poate fi garantat: Serviciile de promovare si publicitateĀ (Online, Offline, la televizor, SEO, Google, Facebook, ORICE)
Crezi ca ORICE agentie de publicitate iti poate garanta – in mod real si onestĀ – rezultate?
- Daca produsul promovat NU e bun?Ā Sau nu e suficient de bun?
- Nu orice poate fi vandut.Ā Exista si produse foarte proaste.
- Daca produsul nu e suficient de ieftin?
- Daca nu e sezonul potrivit?
- de ex. incerci sa vinzi geci de iarna vara…
- Daca vine o criza?
- Vine criza, scad salariile – poti sa mai vinzi case la acelasi preturi ca inainte?
- Daca vin concurentii cu super oferte si bugete de promovare mari?
- Daca apare nu stiu ce lege care iti strica piata
- Starea de urgenta din timpul covid a lovit puternic turismul..
- Daca apare alt produs mai atractiv.
- Iphone (Apple) a “omorat” Nokia
- Lista poate continua oricat…
Toti cei de mai sus sunt factori foarte generali, care pot influenta orice campanie de promovare. Exista insa si factori mult mai specifici – pe online – care influenta rezultatul si care nu pot fi cunoscuti DOAR estimati.
De exemplu:
- Cum arata si cum e perceput site-ul tau.
- Aceeasi campanieĀ – identica – va avea rezultate mai slabe daca ai un site urat/rudimentar decat daca ai un site frunos si bine facut.
- Imi pot da IN MARE seama daca un site ajuta sau incurca, dar , crezi ca poate cineva sa spuna exact – grarantat contractual – daca o campanie merge sau nu pe un site?
- Audienta (publicul) spre care de promovezi.
- Anumite servicii sunt cumparate de tineri, altele de persoane mai in varsta.
- Crezi insa ca e cineva care poate spune EXACT ca o sa vinzi bine la cei intre 20 si 25 ani si prost la cei intre 25 si 30.
- Anumite servicii sunt cumparate de tineri, altele de persoane mai in varsta.
- Necunoscute ale algoritmului.
- La SEO de exemplu (optimizarea pentru Google) – exact cum e gandit Google e cel mai mare secret al companiei. Au implementat atata inteligenta artificiala ca nici ei nu cred ca mai pot spune exact care sunt toate criteriile.
- Pot in mare sa ESTIMEZ ca daca se face X, Y, ZĀ o sa ajungi undeva in primele pozitii si o sa ai cam atata traficĀ -DAR – fara sa stiu exact toti factorii, crezi ca pot garanta contractual ceva?
- Si, chiar daca as stii toti factorii, crezi ca stiu tot ce fac concurentii tai? Sau ce modificari o sa apara in viitor?
- Google este o COMPETITIE. Nu sportiva – dar o competitie. La fel ca la orice competitie (vezi ex. de mai sus) poate cineva sa iti garanteze ceva?
- La SEO de exemplu (optimizarea pentru Google) – exact cum e gandit Google e cel mai mare secret al companiei. Au implementat atata inteligenta artificiala ca nici ei nu cred ca mai pot spune exact care sunt toate criteriile.
- Aceeasi campanieĀ – identica – va avea rezultate mai slabe daca ai un site urat/rudimentar decat daca ai un site frunos si bine facut.
Si aici exemplele pot continua oricat.
“Si totusi – am vazut ca sunt unii care garanteaza. Am vazut ca scrie la ei ca e garantat. Mi-au spus ca se garanteaza…Ā Ei cum fac?”
āŗ Vrei sa afli cum sa-ti faci afacerea mai eficienta?
āŗ Ar fi util pentru tine sa inveti care sunt strategiile de promovare care aduc rezultate?
āŗ Iti doresti sa afli cum sa vinzi mai usor si mai des clientilor tai?
Ā» Te putem ajuta!
Cere o consultanta ā live si gratuita ā prin Skype, Zoom sau Teamviewer Ā»
Te promovezi in mediul online? Ai in derulare campanii publicitare?
Optimizeaza-ti Rata de Conversie
- Vinzi mai mult prin reclamele pe care le platesti
- Economisesti bani
- Ai trafic (pentru care poate platesti) dar nu ai suficiente vanzari?
Da, exista si firme care ofera “Garantii” – cu ghilimelele de rigoare.
Sunt in principal cateva cazuri. Am sa le enumar:
Cazul “Garantiilor” cu steluta ā
adica, cu (asterisc *)
Cei care fac asta nu sunt prosti. Au in contracte si pe site tot felul de paragrafe cu garantii DAR apare pe undeva o steluta –Ā din asta: “*”
Si steluta respectiva te duce undeva spre sfarsitul contractului unde scrie cu un font foarte mic, abia vizibil ceva de genul:
“garantia este oferita in proportie de 9x% din cazuri. In anumite situatii , daca si cu parca, e posibil sa nu se intample… bla bla… disclaimer, limitarea responsabilitatii”
Daca nu obtii rezultatele, si vii la ei sa iti ceri “garantia” iti explica de fapt ca in anumite situatii se poate intampla, pentru ca motive. Contractual SUNT acoperiti, e vina ta ca nu te-ai uitat atent peste ce ai semnat.
Foarte probabil, daca te uiti si in termenii si conditiile de pe site vei gasi si acolo paragrafe cu disclaimere si limitarea responsabilitatilor.Ā Dar citeste cineva atent termenii si condiile de pe site?
Cazul “Apelatul nu poate fi contactat” š“
Asta e cazul cel mai patetic dintre toate. In general nu se intampla la firmele mari / cunoscute. Este in general specific firmelor de buzunar, freealncer.
In general, sumele implicate sunt mici. Contractele sunt in general foarte simpliste si vagi –Ā asta in cazul in care exista contract. In general, e cu: Ai incredere Bo$$ Garantez!!!!
De obicei se promite orice , sumele sunt infime. Super ocazie.
Daca nu obtii rezultatele, si incerci sa iti recuperezi “Garantia” intai esti amanat, ti se raspunde din ce in ce mai greu la telefon sau la email, pana cand nu ti se mai raspunde deloc si nu mai dai de persoana respectiva.
De cele mai multe ori, sumele sunt mici iar recuperarea lor pe cale legala e mai scumpa si costisitoare decat suma in sine.
Cazul “munca nu se returneaza” š ļø
Cazul asta este similar cu primul, dar cu anumite diferente. In general, undeva in contract exista un paragraf care prevede ceva de genul:
“Este exclusa de la retur contravaloarea serviciilor deja implementate” .Ā Pote nu chiar cuvintele astea, dar asta este ideea.
Daca nu obtii rezultatele promise si ceri returnarea banilor primesti un desfasurator – mai mult sau mai putin detaliat – cu ce s-a facut si costul de implementare.
Vei avea “surpriza” sa constati ca pretul serviciilor deja implementate este foarte aproape de pretul total platit. Vei primi inapoi DOAR diferenta – care de multe ori este foarte mica.
Practic, firma isi asigura CONTRACTUAL ca isi acopera costul serviciilor PLUS o marja de profit si iti returneaza o diferenta din profit.
In general, chiar daca se face retur pe o parte din bani SE POATE PASTRA si profit. In general, este foarte greu si scump de calculat de cineva extern firmei EXACT costul serviciilor respective.
Daca primesti un desfasurator in care scrie “serviciul X a costat Y lei” cum poti tu dovedi ca nu a fost asa? Se poate, dar implica efort juridic, care nu se justifica.
Si , chiar daca cumva prin abusrdĀ – calculezi la zecimala costurile firmei, TOT nu iti primesti toti banii inapoi.Ā Costurile firmei nu se returneaza.
Cazul “E doar publicitate” š¢
In cazul asta, promisiunea privind garantia e complet neacoperita in fapt.
Promisiunea apare prin materiale publicitare , sau pe site DAR, dispare complet in contract. Daca ceri expres garantii, scrise in contract se intampla in general urmatorul lucru: ti se spune ca de fapt, rezultatele nu pot fi garantate si ca se pot doar garanta anumite proceduri.
Adica “garantam ca iti facem ABC… dar nu garantam ca o sa aiba si vre-un rezultat”
Anumite lucruri pot fi garantate DAR nu rezultate. Implementarea serviciilor DA. Rezultate – NU.
Pot sa garantez ca iti implementez campania , pot sa iti garantez ca iti fac x reclame, cu y poze, ca o sa aiba nus ce texte, ca o sa targetam cutare zona, si cutare oameni ca ….
In esenta, o descriere a ce se va face.
DA, asta se poate garanta. Si daca nu se poate implementa, in general se pot returna banii – fie total, fie partial.
- Se pot returna in cazurile in care NU S-A FACUT NIMIC pentru ca nu s-a putut.
- Se pot returna partial in cazul in care s-a muncit ceva, dar nu s-a putut duce pana la capat pentru ca …. motive.
Astea sunt in general, cele mai intalnite situatii de “rezultate garantate”.
Care este abordarea noastra?
Eu am “crescut” in piata de capital unde am lucrat peste 10 ani. Bursa de Actiuni, tranzactii financiare.
Acolo nu era doar neprofesional sa garantezi succesul unei investitii dar era si ilegal – piata de capital functioneaza dupa o legislatie specifica. Daca garantezi ceva, efectiv risti sa iti iei amenda.
Si pe buna dreptate – cea mai buna companie din lume, cu cele mai bune rezultate si cei mai buni manageri poate fi afectata brusc de o criza sau un accedent, sau CEVA.
In marketing nu exista legislatie specifica. DAR, exista legea bunului simt.
Rezonabil, nu ar trebui sa garantezi ceva ce nu poti controla decat in mica parte. Altii poate vad altfel lucrurile, dar eu asa sunt setat.
Pe scurt: Nu garantam rezultate, SUB NICI O FORMA nu acceptam contracte sau clauze doar cu plata la rezultate.
Evident ca putem face estimari si prognoze – dar nu le putem garanta contractual.
Se plateste pentru un serviciu. La fel ca la realizarea unui dulap sau a unui panou publicitar.
Ca o paranteza – am o parere in general proasta despre cine accepta contracte DOAR cu plata la rezultate. Ori e disperat dupa bani, ori nu are valoare.
Nu vad de ce si-ar asuma riscuri o firma care are contracte si cunoaste valoarea muncii pe care o presteaza.Ā Poate doar cu o prima de succes foarte mare. Dar, ce client ar accepta o asemenea prima? Plus, pe zona de publicitate in general, evaluarea corecta si obiectiva a riscului este foarte greu – spre imposibil de facut.
Varianta mai detaliata: Nu garantam rezultate, SUB NICI O FORMA nu acceptam contracte sau clauze doar cu plata la rezultate.
Iti putem oferi estimari si predictii privind rezultatele – dar nu le putem garanta 100% si contractual.
Daca insa e un contract cu suma fixa + prima de succes, exista loc de negociere DAR doar in anumite conditii:
- Poate fi rezonabil estimata sansa de succes?
- Daca nu avem o estimare precisa ne oprim aici. Adica, sunt prea multe necunoscute si nu putem evalua riscul, caz in care pur si simplu nu ni-l asumam deloc.
- Daca poate fi estimata o sansa de succes
- Suma fixa trebuie sa acopere INTEGRAL costul de implementare, INCLUSIV suportul si comunicarea – adica partea logistica a proiectului.Ā Discutiile cu clietnul, email, telefoane, informari, etc… TOT reprezinta un cost pentru firma care trebuie acoperit.
- Prima de succes trebuie sa contina profitul standard pentru serviciile prestate PLUS asumarea riscului.Ā Adica, imi platesti profitul normal PLUS faptul ca imi asum un risc cu campania ta (prima de risc).Ā Prima de risc NU e mica. Adica, nu imi asum riscul tau doar pentru profitul normal si 2 lei in plus.
Daca toate sunt indeplinite, putem merge la drum.
Sincer, pana acum nu am gasit persoane care sa inteleaga sau sa accepte modelul de risc management de mai sus, asa ca nici macar nu prea il explic. Varianta simpla e cea mai buna.
Nu garantam rezultate. Daca nu iti convine si vrei neaparat garantii atunci cauta pe altii care ofera “garantii”.
TOTUSI, putem face ceva:Ā TRANSPARENTA
Adica, spunem cat se poate de clar , de la inceput , ce facem, de ce , cum masuram rezultatele si ce asteptari avem.
ā¢ Avem o gramada de materiale gratuite de educatie – vezi centralizatorul de educatie Ā» – exista acolo articole pentru principalele probleme intalnite.
ā¢ Avem canal de Youtube Ā» si o gramada de videoclipuri (webinarii live) in care prezentam cum se administreaza campanii ce se poate face, etc…
ā¢ Avem servicii de consultanta online sau live Ā» – daca doar vrei sa ne testezi cu ceva poti sa o faci la costuri foarte mici.
ā¢ Avem pachete Basic (cu preturi mici) la aproape toate serviciile oferite.Ā Ā La fel – daca vrei sa testezi cu bani putini poti sa o faci.
ā¢ La aproape toate serviciile oferite, plata este pe comenzi lunare (anexe lunare). Nu iti mai convine? Nu te leaga nici un contract. Pleci cand vrei.
ā¢ Avem articole in care detaliem variabilele in functie de care se cacluleaza pretul, sau avem implementate calculatoare de pretĀ – vezi la calculator pret realizare site Ā»
Ideea de baza la noi e transparenta serviciilor.
Un “secret” pentru majoritatea companilor care ofera servicii – nu doar publicitateĀ –Ā Paretto Functioneaza!
CEI mai profitabili clienti sunt cei care inteleg ce se face, de ce se face cam cat costa dar nu vor sa implementeze ei – pentru ca nu stiu, nu au oameni sau nu au timp. Acestia sunt in general cei 20% care aduc 80% din profit.
Cine nu intelege exact ce se face si ce implica munca NU o va aprecia corect. Va vrea in general preturi mici si rezultate “garantate”.Ā Statistic, acestia sunt cei 80% din clienti care aduc 20% din profit.
Radu Ciofu, SEOmark.ro
Intrebari? Nelamuriri? Sugestii? Lasa-le mai jos in comentarii ā
Cred ca un furnizor de servicii de publicitate online care a facut de X zeci de ori acel tip de campanie pentru acea industrie poate garanta fara probleme rezultate, eventual impunand conditii gen buget, imbunatatire site, etc.
In alta oride de idei abordarea “nu garatam niciodata nimic” nu e deloc atragatoare pentru client, atat ca impresie artistica dar mai ales ca nivel de profesionalism. Transmite mesajul ca nu esti sigur pe ceea ce faci, vei bajbai sa gasesti solutii, etc.
Asa se vede din afara, sorry.
Referitor la cineva care a facut X zeci de campanii – cu cat ai mai multa experienta in ceva, cu atat stii cat de multe lucruri pot merge gresit. Principiul nu se schimba cu experienta, doar estimarea poate fi mai buna. Cu cat ai experienta mai mare, cu atat marja de erorare e mai mica si estimarea mai precisa.
Referitor la faptul ca se transmite un mesaj cum ca nu stim ce facem . Rar exista decizii black / white. E un risc asumat. Este o perceptie reala DAR in general in randul celor care nu au avut tangenta deloc cu domeniul si cred ca orice zboara se mananca. Vezi explicatia Paretto din articol ..