Avem un nou update major de la google – ca deobicei lansat in luna decembrie si, ca de obicei cu impact MASIV asupra rezultatelor din Google.
De data asta insa, lucrurile sunt mult mai clare decat deobicei, pentru ca s-a comunicat exact ce urmareste update-ul asta:
Google lanseaza un algoritm de inteligenta artificiala numit SpamBrain pentru a reduce importanta link-urilor obtinute artificial, numite link-uri tip spam.
Pana acum, vedem repozitionari masive in prima pagina, in special in nisele competitive unde exista bugete mari de SEO.
Cine a pierdut, cine a castigat, ce urmeaza si daca e de bine sau nu… in continuare in articol ↓

December 2022 link spam update – ce face
Pe scurt, ce face noul update de la Google?
DOUA lucruri importante:
-
- urmareste sa elimine influenta link-urilor tip spam/cumparate/artificiale (folosind inteligenta artificiala)
- urmareste sa elimine influenta site-urilor care vand/au astfel de link-uri (la fel, folosind inteligenta artificiala)
- mai ales punctul 2 este important. O sa va spun imediat de ce.
In cazul in care vreti sa vedeti comunicatul oficial al google – il puteti vedea aici: https://developers.google.com/search/blog/2022/12/december-22-link-spam-update
Acum, cateva precizari generale foarte importante:
Se vehiculeaza foarte mult cuvantul “penalizare”. Google penalizeaza link-urile sau site-urie.
Google floseste cuvantul asta cu un inteles specific. Cel mai bun cuvant pentru a descrie ce face de fapt google este “ignorare”.
Gogole nu iti da un cartonas rosu, nu iti scade nota la purtare. Daca ai link-uri identificate de AI ca fiind spam, pur si simplu va IGNORA acele link-uri; Da, traficul tau va scadea pentru ca e ca si cum ti s-au sters niste link-uri care iti dadeau valoare, nu pentru ca exista undeva un scor cu minus care ti s-a dat. Nu ti s-a dat nimic. Ti s-a luat.
Daca un site e identificat ca fiind spam, majoritatea sau toate link-urile oferite de acel site vor fi ignorate.
Fac precizarea pentru ca multi considera ca odata ce ai fost “penalizat” trebuie sa repari acel lucru.
Nu, nu trebuie sa repari, pentru ca nu e nimic stricat. Pur si simplu trebuie sa refaci MAI BINE ce s-a sters.
Asta a “dansul” cu Google..
Un alt aspect important: suma ponderii criteriilor va fi intotdeauna 100%
Sunt muuuulte criterii care determina scorul primei pagini.
Daca elimini anumite criterii – oricare ar fi – celelalte criterii vor fi mai importante.
Suma e intotdeauna 100%.
Ce inseamna efectiv?
Daca eliminam majoritatea link-urilor de slaba calitate, principalele criterii care vor castiga sunt:
-
- link-urile naturale
- autoritata site-ului data de altceva decat link-urile
- relevanta site-ului (on page)
- geolocatia in anumite nise (acolo unde geotargetarea este relelvanta)
Ce vad in rezultate si ce impact va fi de acum incolo
Intai, pot confirma – impactul este major. As zice ca impactul e mare in zonele unde existau bugete mari pe SEO.
CINE A PIERDUT?
Evident, firmele care au cumparat la greu link-uri.
Stiu cateva site-uri ale unor firme de SEO concurente, care stiu ca aveau bugete foarte mari de promovare si erau foarte foarte bine reprezentati prin prisma numarului de link-uri din presa.
Au fost loviti dramatic, de la primele pozitii in pagina 1, la paginile 3-4.
Stiu ca in cazul lor, principalul contributor la scor era portofoliul de link-uri din multe site-uri de presa din Ro. Si la fel este in multe alte domenii. SEO este doar o nisa unde cat de cat am pretentia ca stiu destul de bine cine, ce face si la ce este bun.
CINE A CASTIGAT?
Au castigat firmele cu cifra de afaceri mare si notorietate mare. Asta pentru ca numarul de cautari ale firmei si numarul de accesari ale site-ului reprezinta un criteriu important.
Au castigat cei care au investit in optimizarea pentru factori locali, in domeniile in care localizarea geografica este importanta.
Au castigat cei care au investit in optimizarea la nivel de pagina si fie au scor de relevanta mare, fie au multe pagini bine facute si acopera multe cautari specifice pe un anumit topic.
Dintre toti, as zice ca cel mai mult au castigat cei cu notorietate mare, care in general se coreleaza mult cu cifra de afaceri.
Care va fi impactul pe termen lung si cum se schimba SEO de acum incolo
Pe termen lung, impactul va fi clar unul pozitiv pentru ca va forta cresterea calitatii promovarii.
Sa cumperi o gramada de articole destul de slab calitative, pe care sa le imprastii pe site-uri care nu prea sunt citite, nu e chiar cel mai calitativ lucru care se poate face in promovare.
Pe termen scurt / mediu impactul SEMNIFICATIV va fi in pretul serviciilor SEO care livreaza rezultate.
De ce?
Pentru ca intr-o proportie covarsitoare, SEO inseamna doua lucruri:
-
- optimizezi pagina de destinatie – seo on-site – asta nu se schimba
- obtii link-uri spre acea pagina. – aici link-urile ieftine vor functiona mult mai putin sau deloc.
Daca nu va mai merge (sau va merge mult mai putin) cu link-uri ieftine, ce ramane?
Ramane ceea ce Google intotdeauna a recomandat, dar care nu e usor de facut: Sa faci ceva remarcabil care sa fie “newsworthy”
Adica, sa faci ceva care cu adevarat sa capteze interesul publicului, al ziarelor si/sau al site-urilor de specialitate.
In plus, creste importanta parteneriatelor pe care le poti face cu site-uri din zone adiacente.
DAR: sa faci parteneriate, sa faci materiale cu adevarat calitative si remarcabile este mult mai greu si mai scump decat sa cumperi niste articole la pret minim si sa le arunci cu link spre tine pe niste site-uri cu publicare gratuita/ieftina.
Deci, o mare parte din munca de SEO , care va produce rezultate, va migra spre un fel de PR digital in care faci niste stiri care crezi ca sunt de interes, dupa care incerci sa le impingi spre presa.
Din pacate, aici firmele medii/mici au cel mai mult de pierdut.
O stire de la o firma mare/cunoscuta este mult mai interesanta pentru presa decat o stire despre o firma pe care nu o stie nimeni.
-
- Gandeste-te la un comunicat privind cele mai vandute produse de craciun. Daca ai fi presa si ai avea de ales intre un comunicat de la Emag sau de la un site de electrocasnice de care nu ai auzit, pe care o sa il publici?
Firmele mici/necunoscute au nevoie de mult mai multa imaginatie pentru a fi “newsworthy”.
Un alt loc de unde pot veni link-uri calitative sunt parteneriatele cu firme din sectoare economice complementare.
Am mai scris intr-un articol mai vechi – unul din cele mai bune parteneriate pe care l-am vazut a fost cel intre o firma care organiza tabere la munte si un magazin de echipament de schi. Genul acesta de colaborari vor fi mai valoroase. Si nu cred ca e ceva rau.
Diversitatea link-urilor va fi mai importanta decat numarul lor.
Da, este clar ca multe site-uri care ofera link-uri vor fi penalizate (cititi ignorate).
TOTUSI, nu este o problema reala daca ai link-uri de la acele site-uri. Nu te afecteaza negativ cu ceva.
Ce se poate face e sa intensifici munca in directia asta.
Cum spun americanii, double down on it.
Ai cumparat link-uri de la 5 site-uri si nu mai functioneaza pentru ca unele din ele, sau toate, au fost ignorate?
Ok.. data viitoare cumperi de la 50 de site-uri. Da .. sigur unele din ele vor fi zero. Nu stii care. Dar nu toate. Alea penalizate nu fac nimic, alea ne-penalizate fac ceva.
Nu mai pescuiesti cu undita … treci la dinamita.
Daca boom-ul e suficient de mare, ceva ceva tot prinzi, chiar daca e mai putin peste in balta.
Impactul:
Si in cazul asta, costul pentru SEO va creste. Nu mai cumperi 5 link-uri, cumperi 50 ca sa obtii acelasi efect.
Da, probabil costul per link va scadea , pentru ca si calitatea oferita va scadea, dar, nu il vad sa scada foarte mult, pentru ca sunt niste costuri minime destul de greu de scazut: costul cu redactarea, costul cu postarea, costul cu gestionarea proiectului in sine, etc…
In plus, directia asta e fix opusul a ce vrea Google. Sunt 100% convins ca spam-ul nu va fi eliminat complet. Cred ca realist nici Google nu isi propune asta. Ce isi propune insa e ca ponderea articolelor si link-urilor de calitate slaba sa scada semnificativ. Si cred ca va reusi.
In ultima instanta, daca pretul pentru a face ceva cu adevarat calumea si newsworthy este rezonabil comparativ cu a cumpara 1000 de articole copy/paste si a le posta pe 1000 site-uri fara cititori, atunci cine ar alege sa faca ceva de slaba calitate?
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓