De la inceputul anului acesta (2025) de departe cele mai multe cereri pe care le primim sunt cele legate de promovarea pe Tik Tok.
Post-alegeri notorietatea platformei si cererea pentru ea a explodat. Oarecum normal.
Ce ar trebui sa stii daca vrei sa incepi sa te promovezi si aici ?
Si, cu ce difera fata de Google, Facebook/Instagram, Linkedin, etc…
Despre asta e vorba in articol
De ce e tik tok eficient?
Momentan reach-ul, sau numarul de oameni la care ajunge un videoclip popular este semnificativ mai mare decat la alte platforme. Teoretic, continutul creat acolo, daca e apreciat, va ajunge la mai multi oameni decat pe alte canale de promovare.
Este valabil si pentru postarile fara promovare si pentru postarile promovate platit.
Altfel spus, in momentul de fata, dintre toate canalele de promovare online existente, asigura cea mai mare expunere/vizibilitate.
Vizibilitate mare. Excelent. Deci trebuie sa incep sa ma promovez pe Tik Tok. Nu?
Nu obligatoriu.
Sincer, cred ca e mai usor sa scriu articolul asta daca incep cu dezavantajele. Si dupa aia vedem ce ramane, cui se potriveste si cui nu.
Dezavantaje Tik Tok:
Este OBLIGATORIU sa investesti in video. Constant.
Tik Tok, fata de Facebook sau Google, sau presa, este exclusiv un canal video. Daca nu ai videoclipuri, nu o sa faci nimic.
Si nu, nu ma refer la videoclipuri generate de tool-uri care animeaza o poza si pun o muzica de fundal.
Ma refer la videoclipuri facute de un om , care spune o poveste, spune ceva interesant, face ceva interesant, etc…
Vorba celui mai bun citat de marketing din Romania: “Mana intinsa care nu spune o poveste nu primeste...”
Deci: Va trebui sa ai videoclipuri.
Aici ai doua directii:
1 – ORI le faci tu sau cineva din firma. In cazul asta e OBLIGATORIU ca persoana care face acele videoclipuri sa se priceapa sa le faca ok. Un video in care apare cineva care spune papagaliceste un text invatat pe de rost, nu merge. “Buna ziua. Dorim sa va prezentam astazi un produs de calitate pentru curatat… Bla Bla… ” NU MERGE ASA.
Videoclipurile astea sunt neatractive. Daca faci continut neatractiv, nu ai nici o tractiune in Tik Tok.
Da, poti sa platesti promovare. Pretul per 1000 de afisari e mai mic decat in alte zone.. Dar tot nu o sa faci mare branza.
2 – Daca nu faci tu video, atunci va trebui sa angajezi pe cineva. Un creator de video pe tik tok. Nu e dificil. Sunt multi. Cei mai cunoscuti sunt destul de scumpi, cei mai mici sunt mai ieftini.
Insa, fata de alte modalitati de promovare, apare un extra nivel: iti trebuie continut. Si daca nu il faci tu, trebuie sa il cumperi, ceea ce implica un cost suplimentar.
Cateva aspecte importante referitor la colaborarea cu creatori de continut:
– Ca sa fie eficienta promovarea, trebuie ca audienta creatorului sa fie reprezentativa pentru produsul pe care il vinzi. Degeaba angajezi un creator popular daca oamenii care relationeaza cu el nu sunt clientii tai. Nu atragi pe cine trebuie. Nu o sa vinzi mai nimic si nu o sa iti recuperezi investitia.
– Nu e suficient un singur videoclip si un singur creator. Succesul pe tik tok e un fel de Paretto dus la extrem. Faci 10 videoclipuri, si poate, daca esti bun, 1-2 din ele devin virale si au multe vizualizari. Majoritatea insa vor “muri” in obscuritate. Ca sa ai unu viral, iti trebuie multe, ca nu ai cum sa stii dinainte care o sa prinda si care nu.
Concret, asta inseamna ca vei avea costuri cu video mai mari decat estimezi initial.
– Promovarea platita se face DOAR pentru videoclipurile virale.
Adica, angajezi 3-5 creatori de continut, si fiecare iti fac 5-6-7 video. In total 20-30 video. Sa zicem ca e ok, si 2 devin virale. Promovarea cu bani se face DOAR la alea. Doar alea virale vor avea tractiune si o sa ajunga la multi oameni. Daca bagi bani uniform in toate.. practic o sa bati un cal mort. Rezultate bune obtii doar daca promovezi ce functioneaza bine.
Deci, posteaza video-urile, vezi care merg si doar pe alea care organic merg bine le promovezi cu bani.
– Bugetul catre creatori de continut trebuie sa respecte regula de 1:10
Ce inseamna asta? Inseamna ca din bugetul pe care il ai, aproximativ o parte din zece e folosita sa cumperi videoclipuri, aproximativ 9 din zece se duc pe promovarea platita.
Altfel spus. Ai buget de 1000 euro. 100 euro in folosesti ca sa platesti influenceri si sa iti faca videoclipuri, 900 euro cumperi reclama pentru videoclipurile facute de creatorul respectiv. Altfel nu merge.
Am intalnit zeci de cazuri de persoane care au consumat TOT bugetul de promovare cumparand video de la cea mai scumpa vedeta pe care si-au permis-o. Vedeta respectiva a facut cateva video, a adus cateva click-uri si afisari si ceva interes cateva zile, dupa care pauza. Nimic.
Cateva filmulete de la o vedeta care te recomanda nu te fac faimos. Vedeta doar iti “imprumuta” un pic imaginea si credibilitatea. Dupa care tu trebuie sa de promovezi pe termen lung cu imaginea respectiva. Si asta nu poate sa vina decat de la tine, din bugetul tau.
Asta inseamna ca in realitate iti permiti vedete mult mai mici decat pare la prima vedere.
Obligatoriu sa ai si continut audio ok daca vrei sa transmiti un mesaj
Multi oameni folosesc Tik Tok ca un fel de radio … oarecum.
In timp ce conduc, in timp ce fac ceva care nu necesita concentrare mare, in timp ce merg undeva , in timp ce se uita la altcea, etc…
Daca mesajul tau nu are si un audio clar si simplu de urmarit, atunci probabil continutul tau nu o sa ai tractiune foarte mare.
Nu e suficient sa pui o poza cu un mesaj si o melodie.
Continut perisabil – necesita investitii constante
Adica, doar continutul recent conteaza.
Ca sa fiu sincer, asta e o directie spre care majoritatea social media se indreapta. Totul e mai rapid.
Insa, fata de alte zone video, aici viata continutului e mai scurta.
Compar in principal cu YouTube.
Acolo poti face continut video cu o durata mai mare, mai elaborat si videoclipurile au o durata mai mare.
Tik Tok arde mai intens dar se stinge si mai repede.
Tre sa produci constant si des continut “Fresh”.
E mai usor de facut decat pe Youtube, e suficient sa ai un telefon bun, dar trebuie si mult mai mult.
E un maraton, nu un sprint. Ia in calcul asta.
Geotargetarea lasa de dorit (momentan cel putin)
Sunt multe afaceri din offline care au clienti doar oamenii care locuiesc in apropiere cat de cat.
Pizzerii si livrare de mancare, saloane frumuseste, cosmetice, service-uri auto, de telefoane, de calculatoare, stomatologie, majoritatea cabinetelor medicale, etc etc..
Tik Tok permite momentan doar o geotargetare rudimentara. In sensul ca din platofrma poti alege ca reclama sa se afiseze doar in anumite orase, insa ce am vazut in practica e ca nu functioneaza prea bine. Intra multa lume care nu e din acele orase.
Sigur, poti sa devii foarte popular ca stilist, bucatar, mecanic auto, etc… sunt domenii foarte populare.
DAR, eista un risc mare sa nu vinzi foarte mult daca audienta la care ajungi nu e fizic si aproape de tine.
Nu e un canal foarte eficient pentru produse / servicii foarte nisate.
Tik Tok e in principal un canal destinat promovarii in masa. Ca sa ai succes, trebuie sa promovezi continut care sa rezoneze cu marea masa.
Daca vinzi servicii sau produse foarte nisate gen utilaje CNC cu laser pentru industria metalurgica , atunci nu o sa faci mare branza pe tik tok. MAREA MAJORITATE a oamenilor nu sunt interesati de asa ceva. Nu o sa ai viralitate si nici expunere.
Sigur, cineva poate zica ca poti face ceva funny si interesant despre orice subiect.
DA, e corect , poti. Poti sa faci maneaua CNC cu laser frate.
Da, poate o sa ai viralizare si afisari. DAR, concret o sa ajungi LA ALTA AUDIENTA, nu cea care iti cumpara tie produsele.
O sa ai o gramada de like-uri, comentarii, aprecieri inimioare, ce mai vrei .. dar nu clienti.
DA, poti obtine expunere si ceva notorietate pe Tik Tok chiar daca vinzi chestii f nisate. Insa, ff probabil va fi doar un canal secundar de promovare. In nici un caz principalul.
Risc sistemic mai ridicat ca alte modalitati de promovare
Tik Tok nu e un sprint, e un maraton.
Necesita mai multa investitie decat pare la prima vedere si timp ca sa functioneze.
Insa, aplicatia e in centrul scandalurilor politice si asta reprezinta un risc sistemic pe termen lung.
In SUA e posibil sa fie interzis, sau redus semnificativ, cel putin temporar. Se incearca preluarea aplicatiei de catre cineva din SUA.
In Europa , comisia europeana a deschis investigatii privind alegerile din Romania si nu m-ar mira ca pe termen mediu sa apara noi reglementari DRASTICE privind aceasta platforma, sau chiar mai rau.
Asta e un risc de considerat daca vrei sa investesti masiv in video si promvoare video.
* exista si un factor de ameliorare a acestui risc. Daca tot vrei sa investesti in video, nu te impiedica nimeni sa folosesti acele video si pe restul social media. Poti sa le pui si pe YT, care promoveaza intensiv shorts, pe FB/Instagram, Linkedin, X (Twitter) si ce o mai aparea. Pare ca piata aplicatiilor social media e intr-un nou reviriment, si tot apar retele noi.. sau cresc cele vechi care erau nisate.
Avantajele Tik Tok
Daca ai ajuns pana aici, e simplu. Opusul dezavantajelor.
Doar le listez, cred ca a inteles mai toata lumea despre ce e vorba.
- Expunere mare
- Necesar tehnic mai redus decat alte video. Iti trebuie doar un telefon ok si ceva talent.
- Foarte bun pentru promovarea a tot ce e cu adresabilitate de masa. Daca produsul tau e pentru publicul larg, Tik Tok e ok.
- Reach natural (neplatit) semnificativ mai mare, cel putin momentan
- Cost semnificativ mai al promovarii platite
Recomandare pe final
Cel mai simplu ca sa evaluezi Tik Tok e sa te uiti ce fac si cat de virali sunt/nu sunt concurentii tai.
Cauta pe tik tok firme care fac exact ce faci si tu si vezi ce publica pe tik tok.
Vezi cate afisari au, vezi ce tip de continut promoveaza si vezi cu ce frecventa publica continut.
Daca vezi zeci de mii sau chiar sute de mii de afisari si continut publicat des, atunci GO. Fa-ti rapid canal si incepe sa arunci continut in malaxorul algoritmului. Ceva ceva tot o sa se prinda.
Daca la toti concurentii tai vezi doar cate un videoclip plictisitor odata la cateva luni, cu 2000 de afisari, atunci mai bine faci altceva..
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓