Ce face Emag sa fie pe primele pozitii in Google la rezultatele organice (neplatite)?
Si ce poti face ca si site-ul tau sa ajunga in primele pozitii?
Afla in continuare »

La marea majoritate a cautarilor de produse din Romania, Emag este in general in primele 3 pozitii, de multe ori chiar pe prima pozitie.
Cum a reusit performanta asta si ce poate face o firma care nu are cifra de afaceri de sute de milioane ca sa ajunga in primele pozitii in Google.
Exista doua clase mari de criterii in Google:
• Autoritate – care simplist spus, e un scor pe care google il acorda unui site in functie de cat de mare e notorietatea acelui site pe internet
• Relevanta – simplificat, inseamna cat de relevanta este o pagina pentru o anumita cautare
Autoritatea unui site (notorietatea lui pe internet) este un criteriu extrem de important in cazul de fata INSA, nu e suficient. Mai sunt si alte site-uri de cu o notorietate similara, pe care Emag le depaseste.
Asa ca o sa incep intai cu criteriul 2 – RELEVANTA
Am facut un experiment:
Am luat la nimereala niste produse si am inceput sa scriu in google acele produse. Dupa ce terminam de scris, nu dadeam enter ci asteptam sugestia google , dupa care scriam urmatorul cuvant sugerat de google si tot asa. Daca Google nu imi mai sugera nimic, scriam o prepozitie (cu, pentru, de , etc…). Daca Google imi sugera inca un cuvant, il scriam. Si tot asa pana cand nu mai primeam nici o sugestie, chiar daca introduceam prepozitii.
Asa am ajuns la urmatoarele 3 cautari:
• foarfeca electrica telescopica pentru gard viu
• cana filtranta cu alcalinizare pe apa calda
• drona cu camera video wireless pentru laptop
Pentru toate cautarile astea, Emag era pe prima pozitie.
Am deschis paginile respective care sunt:
foarfeca electrica telescopica pentru gard viu » https://www.emag.ro/search/foarfeca+electrica+gard+viu
cana filtranta cu alcalinizare pe apa calda » https://www.emag.ro/cana-filtranta-cu-alcalinizare-si-ionizare-alkapitcher-b-albastru-filtreaza-alcalinizeaza-si-ionizeaza-apa-3-5-l-in-apb/pd/DSS7H3BBM/
drona cu camera video wireless pentru laptop » https://www.emag.ro/search/drona+cu+camera+wireless
De ce considera Google ca sunt cele mai relevante din Romania?
Hai sa vedem.
Intai insa un aspect ABSOLUT ESENTIAL.
Ca sa fii primul in Google, nu trebuie sa fii perfect. (nu ca ar exista..) Trebuie doar sa fii mai bun decat ceilalti.
Prima pagina — foarfeca electrica — url: https://www.emag.ro/search/foarfeca+electrica+gard+viu
- Produsele din pagina sunt foarte relevante pentru cautarea mea?
- Da – aproape toate produsele sunt foarfeci de tarat gard viu si, la o mare parte din ei, se precizeaza ca sunt electrici. Totusi nu se mentioneaza daca sunt sau nu telescopici, si din ce vad majoritatea nu sunt.
- Deci, descrieri bune ale produselor, care contin aproape toate cuvintele cheie.
- Este titlul paginii relevant pentru cautarea mea?
- Da – titlul paginii este “Cauți foarfeca electrica gard viu? Alege din oferta eMAG.ro”
- Deci, titlul paginii este foarte relevant la cautarea mea si contine aproape toate cuvintele folosite de mine. Se poate mai bine? da – nu se precizeaza daca sunt telescopici.
- Sunt imaginile optimizate pentru cautarea mea?
- Nu -titlurile imaginilor sunt “emag” “marketplace” , etc… DAR, pozele sunt corecte.
- Ce spuneam, nu trebuie sa fii perfect, doar mai bun decat restul…
Exceptand imaginile, pagina este foarte buna pentru cautarea mea – e o pagina tip categorie (tip lista) foarte bine inteleasa de Goolge, gandita dedicata pentru cautarea mea (foarfeca electrica telescopica pentru gard viu). Mai putin cuvantul telescopic.
Cum a reusit Emag sa faca o pagina aproape perfecta, pentru o cautare complexa (din multe cuvinte)?
Raspunsul este in URL-ul paginii:
https://www.emag.ro/search/foarfeca+electrica+gard+viu
Am evidentiat cuvantul search.
Practic, aceasta pagina este o pagina similara unei categorii, dar, care a fost realizata in functie de cautari pe care le fac utilizatorii in Google.
Sunt doua baze de date de cautari la care poate apela Emag – cautarile in Google – pe care le poate obtine toata lumea si cautarile in emag.
Dupa ce ai o lista completa cu toate aceste cautari, care imi imaginez ca sunt de ordinul a milioane, pur si simplu setezi site-ul sa realizeze CATEGORII INDEXABILE cu toate produsele care corespund acestor cautari.
Cuvantul SEARCH din url, arata ca pagina pe care am ajuns este o pagina indexabila de cautare.
Emag e in primele pozitii pentru ca are literalmente milioane de astfel de pagini, evident facute algoritmic – nu a stat nimeni sa le faca manual pe toate.
Aproape ORICE cauti, exista o pagina dedicata pe emag fie exact pentru cautarea ta, fie ceva foarte relevant. Si repet – nu trebuie sa fii perfect, trebuie doar sa ai o pagina mai relevanta decat restul.
Exista o instructiune pe care o poti face in Google. site:_url-ul unui site_
De exemplu: site:https://www.emag.ro/
Instructiunea arata aproximativ cate pagini are un site indexat in google.
In cazul emag, sunt aproximativ 10.700.000 de pagini indexate in Google. Un alt site in top ecommerce la noi este OLX – in cazul lor sunt aproximativ 8.800.000 pagini indexate in Google.
Din 10 milioane 700 mii de pagini, sunt convins ca peste un milion sunt categorii sau cautari indexate.
Este FOARTE greu sa cauti in Romania un produs cat de cat cunoscut si Emag sa nu aibe o categorie cat de cat rezonabila gata facuta pentru acea cautare.
Important:
Am tot precizat mai sus – categorii indexabile. De ce am subliniat indexabile?
Am luat pozitia 2 – Dedeman, care aparea cu pagina https://www.dedeman.ro/ro/foarfeci-de-tuns-arbusti-si-gard-viu/c/520 (oricum pozitia 2, e foarte bine)
Cum ar fi putut dedeman sa fie pe locul 1?
Vad in filtrele din stanga, cuvantul “gard viu” – hopa.. un cuvant folosit de mine. Era in cautarea mea, vroiam sa fie pentru gard viu.
Bifez filtrul “gard viu” si imi apare urmatorul URL: https://www.dedeman.ro/ro/foarfeci-de-tuns-arbusti-si-gard-viu/c/520?attrs%5Bdestinatie_search%5D%5B0%5D=gard%20viu&page=1
Care e problema?
tot ce este dupa semnul intrebarii, adica: “?attrs%5Bdestinatie_search%5D%5B0%5D=gard%20viu&page=1” NU ESTE INDEXABIL.
semnul intrebarii e un caracter special, folosit pentru generare de cautari in baza de date (querry) si tot ce vine dupa el e IGNORAT DE GOOGLE.
Practic, pagina https://www.dedeman.ro/ro/foarfeci-de-tuns-arbusti-si-gard-viu/c/520?attrs%5Bdestinatie_search%5D%5B0%5D=gard%20viu&page=1 NU ESTE INDEXABILA .
Google nu va retine si nu va indexa pagina, si , chiar daca e mai relevanta pentru cautarea mea, e degeaba mai relevanta pentru ca nu va fi in baza de date a Google.
FOARTE, foarte multe din site-urile din Romania, nu au si nu genereaza categorii indexabile.
Fa un experiment cu site-ul tau – fie cauta ceva in SEARCH, fie bifeaza un filtru si vezi daca url-ul generat este cu semnul intrebarii “?” sau fara.
Daca apare cu semnul intrebarii – bad news. Nu e un url indexabil. Google va ignora acea pagina.
Cum ramane cu celelalte doua cautari?
Cana filtranta si drona cu camera?
Pentru cana filtranta – apare un produs – https://www.emag.ro/cana-filtranta-cu-alcalinizare-alkamax-in-alkm/pd/DV31DGBBM/
Aici nu avem o categorie, insa avem un produs specific care contine majoritatea cuvintelor cheie folosite de mine.
Presupun ca sunt destul de putine cautari pe cani filtrante si emag nu a facut categorii pentru ele.
Presupun ca nu au facut categorii pentru absolut toate cuvintele cheie posibile, ci au limitat numarul la un numar rezonabil de cautari lunare. Probabil ca ce am cautat eu e sub limita lor.
In cazul dronei, avem pagina:
https://www.emag.ro/search/drona+cu+camera
Aici este o situatie identica cu cea de la gardul viu. Pagina este o pagina de categorie, auto-generata din o cautare indexabila.
TOT ce am spus la foarfeca de gard viu se aplica si aici.
Cum putem reproduce rezultate din SEO ale Emag-ului?
E suficient sa faci 1000000000000 de categorii indexabile si ajungi pe prima pozitie in Google?
Din pacate nu..
Mai e ceva.
Tineti minte ca la inceput spuneam ca sunt doua clase de criterii? Relevanta si autoritate?
Categoriile indexabile rezolva criteriul relevanta. Pentru toate cautarile de interes, ai pagini bine facute.
INSA, daca nu esti un site mare, te va limita Autoritatea.
Cum functioneaza practic autoritatea unui site?
Pe scurt, autoritatea e un scor pe care Google il acorda site-urilor si paginilor si reprezinta cam cat de mare e impactul acelui site pe internet.
Evident, impactul Emag pe internet e foarte mare in Romania. E de de parte cel mai mare site de ecommerce.
Cum functioneaza practic autoritatea?
In functie de autoritatea unui site, Google va:
- reduce sau creste traficul total catre acel site
- va indexa mai multe sau mai putine pagini din site
Adica, daca un site nu are autoritatea mare, Google nu va aduce decat putin trafic pe acel site si, nu va indexa toate paginile unui site.
Altfel spus,
Daca ai 10000000000000 de pagini dar ai autoritate aproape zero, Google o sa aduca pe site doar cativa zeci de utilizatori pe luna si o sa indexeze (memoreze) maxim cateva sute de pagini din site.
De ce ?
Pentru ca nimeni nu are resurse nelimitate. Nici macar Google.
Ce rost are sa isi incarce Google serverele cu miliarde si milarde de pagini ale unor site-uri de care nimeni nu a auzit?
Plus, exact asta e rolul autoritatii – sa filtreze balastul de informatie inutila si de calitate slaba de pe internet si sa returneze rezultate din surse rezonabil credibile.
Concluzia?
Pentru eficienta maxima, autoritatea si relevanta trebuie corelate.
Ce trebuie sa faci ca sa fii in prima pagina Google?
- Iti trebuie pagini foarte relevante
- Daca nu esti de marimea Emag nu are rost sa iti faci cu sutele de mii. Pentru inceput, cateva sute sunt suficiente
- Toate categoriile tale, mai ales cele gandite pentru cautari cheie compuse trebuie sa fie indexabile
Mini plan de seo – pasii pe care trebuie sa ii aplici pentru optimizarea unui magazin online
Este exact planul pe care noi il aplicam cand oferim servicii seo pentru site-uri si magazine online
- Fa o lista cu cuvinte cheie de interes maxim. Sa fie cuvinte cheie specifice, si cu volum rezonabil mare, care sa fie foarte profitabile pentru tine.
- Pentru majoritatea firmelor medii din Romania, lista asta e intre 10 si 100
- Pentru fiecare cuvant din lista, fa o categorie BINE OPTIMIZATA on page. (vezi aici un articol despre optimizare seo on-page)
- Nu e un capat de tara sa optimizezi manual 100 de pagini. Fiind un numar atat de mic, se poate face rezonabil usor ceva mai bine decat a facut Emag automatizat pentru milioane de cautari.
- Dupa ce ai facut acele categorii optimizate, promoveaza-le. Obtine link-uri spre ele. Adica, creste-le autoritatea.
- vezi aici un articol despre optimizare seo off-site ›
- Probabil ca nu ai sanse sa faci autoritate mai mare decat Emag. Nici nu e nevoie. Nu trebuie ca tot site-ul tau sa fie mai mare decat Emag. Trebuie ca acele 100 sau cate pagini or fi sa aiba mai multa autoritate decat paginile concurente de la Emag. Si da, emag e mare, dar, NIMENI nu are resurse nelimitate. Fii convins ca marea majoritate a paginilor auto-generate de ei, nu au promovare si nu au link-uri directe spre ele.
- Instaleaza Consola Google (vezi aici un tutorial – https://youtu.be/_kR7sM2g3H8 ) si urmareste fiecare pagina cum incepe sa rankeze pentru cuvintele respective.
- primul lucru e sa te asiguri ca toate paginile se indexeaza si ca incep sa atraga trafic pe cuvintele cheie dorite
- odata la cateva luni, e bine daca mai faci cate un update, mai imbunatatesti ceva
- Dupa cateva luni, enjoy
Aditional, daca daca ai ajuns pana aici, inseamna ca nu te-am plicisit si esti rezistent. Daca vrei si mai multa informatie despre optimziarea unui magazin online, avem un ghid gratuit, inclusiv video » https://seomark.ro/ghid-seo-pentru-magazine-online-ecommerce-seo-opse24/
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓
Radu, multumesc pentru toate articolele de SEO pt ecommerce! Este singura resursa romaneasca din care ma informez strict pentru ecommerce. Daca ar fi sa fac o sugestie, ar fi legata de link-building pt ecomm ai detaliat, adica un studiu de caz concret. Sa spun si de ce: se recomanda sa faci guest-blogging si citesc multe articole pe siteuri de media dar care nu au back-links deloc, adica nici follow nici no-follow. Deci si platesti, si scrii articole si nu te alegi cu niciun link? Bine, lasand la o parte ca nu exista siteuri media cu relevanta pentru e-commerce, ele fiind foarte generaliste, cu de toate pentru toti. Asadar, recunosc ca nu inteleg mai deloc partea de off-page pt ecomm.
Multumesc pentru apreciere.
O sa iau in calcul sa scriu si un material pentru link building. Foarte foarte simplist, trebuie sa obtii link-uri SPRE CATEGORII, nu spre produse, nu spre prima pagina.
Adica , sa obtii link-uri spre categorii specializate, cum ar fi cele mentionate in articol.
Cum se face asta?
Sunt multe modalitati enumar 3 foarte simple:
1 – publici tu anunturi / articole / comunicate pe site-uri de articole si /sau comunicate de presa. Cele mai ok nu sunt gratuite DAR, au in general tarife foarte mici. de regula 1-200 euro si poti publica aproape nelimitat un an.
2 – strangi email-uri de presa, redactezi articole unice si relevante si le trimiti spre publicare , RUGAND sa mentioneze sursa – si dai tu link-ul. Nu poti obliga sa iti preia, nu poti obliga sa iti puna link. Daca insa art sunt ok si daca trimiti la un numar rezonabil mare de site-uri de presa (3-400) atunci statistic este putin probabil sa nu obtii ceva link-uri.
3 – faci parteneriate cu alte magazine online care sunt complementare. De exemplu, daca tu vinzi jucarii, complementar e un site care vinde rechizite, sau haine de copii. Cauti magazine sa aibe blog. Tu pui spre ei, ei spre tine. Inca merge.
Multumesc frumos!