Ai investit in promovare pe Google (SEO) si ai avut rezultate bune in trecut, insa dupa ceva timp traficul si pozitia au scazut vizibil?
Daca te-ai lovit de asa ceva, atunci articolul este pentru tine.
Citeste in continuare ›
Unul din cele mai importante lucruri de care Google tine cont, este unicitatea textului.
Ceea e perfect logic daca e sa te gandesti:
Autorul original al unui text ar trebui sa primeasca toate beneficiile ca urmare a redactarii acelui text.
Cel sau cei care doar copiaza ar trebui sa nu primeasca nici un avantaj.
Perfect logic pana acum.
Intrebarea e: cum determina Google cine este autorul original al unui text?
Si, daca acel text apare pe mai multe pagini, care este pagina care detine textul “original” si care sunt paginile care detin copi?
Unul din cele mai importante criterii in functie de care Google determina care e autorul original al textului este data primei aparitii. Adica, locul unde a fost prima oara gasit acel text, este probabil si proprietarul textului.
In marea, marea majoritate a cazurilor, regula asta functioneaza bine.
Exista insa o mare problema – care apare de 1-2 ori pe an.
Broad Core Update.
Ce e broad core update? – pe scurt un update major al algoritmului Google.
Google are (simplificand) doua tipuri de update-uri:
- mici si foarte dese
- Astea sunt doar ajustari punctuale ale algoritmului si pot fi si zeci pe an
- Mari si rare – atunci cand se schimba major algoritmul Google
- Acestea sunt denumite “broad core” si sunt de regula de 1-2 ori pe an.
Problema de care vorbesc apare uneori in cadrul acestor update-uri majore Broad.
Atunci cand Google schimba ceva major, de regula robotul re-indexeaza intreg continutul din baza de date pentru a implemeta modificarea facuta (acel core update).
Nu intotdeauna DAR, cand se face aceasta re-indexare generala, de multe ori Google “zapaceste” atribuirea continutului original.
Si nu, nu e un feature, e un bug.
Concret, ce se intampla?
Practic, un text – sa zicem un articol, poate fi re-indexat de google in sensul in care i se schimba autorul original.
Sunt doua cazuri:
- FIE intreg articolul (textul) este atribuit altei entitati
- FIE parti (paragrafe) din articol sunt distribuite altor entitati
Acum, poate va ganditi – cine sunt acele alte entitati si de ce ar crede google ca ei sunt sursa?
Si ce de i-ar afecta in special pe cei care au avut rezultate bune in SEO?
Ei bine, o realitate mai putin promovata in lumea SEO e ca redactorii de MULTE ori dau rasol la proiecte si aleg sa o ia pe scurtatura.
Adica, in loc sa scrie texte bine facute si unice pe anumite cuvinte cheie, pur si simplu cauta in google expresiile pe care trebuie sa scrie si copiaza toata pagina altcuiva. Uneori mai depun efortul sa modifice cateva cuvinte, sa nu fie chiar pe fata, alteori nici macar atat.
Firmele mari de seo au in general proceduri ca toate textele sa fie verificate cu soft-uri anti plagiat (plagium, copyscape, etc…) insa … si procedurile astea sunt implementate de oameni.. Iar firmele mai mici / freelanceri, de multe ori chiar ei copiaza … daca clientul final nu verifica.. altcineva nu are cine.
Realitatea e ca o mare parte din continutul SEO produs – nu doar in Romania – este continut “imprumutat” ca sa nu zic altfel.
In 99% din cazuri , asta nu e o problema decat pentru clientul final – pentru ca textele lui nu vor ranka.
INSA, in 1% din cazuri – atunci cand apare problema cu update-urile broad, problema poate aparea si pentru entitatea pe site-ul caruia e textul original.
Uneori Google se “zapaceste” si considera ca sursa originala, e unul din cei care au copiat textul.
Ce se intampla in cazul asta?
Autorul textului original este depunctat iar pagina lui dispare din Google sau scade drastic in poziitii. Cel care a copiat castiga o mare parte din trafic.
Este o problema care se intampla mult mai des decat credeti.
Din fericire e usor de diagnosticat.
Faceti urmatorul experiment.
– Luati o pagina unde aveti text care ar trebui sa fie unic si al vostru. Preferabil pagina sa fi avut trafic si sa fi fost in prima pagina din Google pe cuvinte cheie relevante.
– Copiati primul paragraf din pagina si dati search in Google la acel paragraf.
CINE apare pe prima pozitie? Sunt cateva cazuri:
1 – pe pozitia 1 – apare fix pagina din care ai copiat acel paragraf. In acest caz, excelent, tu esti proprietarul textului in viziunea Google.
2 – pe pozitia 1 NU apare pagina din care ai copiat textul insa apare alta pagina din site-ul tau. Este posibil ca pagina din care ai copiat textul sa apara pe pozitia 2 sau 3.
Cazul asta e mai putin grav – Google intelege ca site-ul tau e proprietarul, insa a gresit pagina. Se intampla cand continutul e preluat automat de alte pagini. De exemplu, primul paragraf al unui articol e preluat automat de categoria din care e acel articol.
Rezolvarea este sa pui la categoria respectiva rel=noindex – adica sa ii spui lui google sa nu indexeze acele categorii. In ultima instanta, acele categorii nu sunt decat un centralizator si textul real si original ar trebui sa fie in articole.
dupa care , mergi si refa cautarea in Google incepand cu paragraful 2
3 – pe pozitia 1 NU este site-ul tau, ci complet altcineva, iar site-ul tau nu apare deloc in pagina 1 din Google.
Cazul asta e cel mai grav. Inseamna ca cineva ti-a copiat tot textul, si google s-a zapacit in ultimul hal si crede ca tu ai copiat 100% si nici nu meriti sa apari pentru ca nu ai deloc text unic.
Cum se rezolva?
- o cale e sa vorbesti cu cel care ti-a “imprumutat” textul si sa vezi daca nu poate schimba/sterge pagina.
- Daca elimina textul, atunci iti vei recastiga in timp locul DACA el a fost singurul care a copiat de la tine. Daca sunt mai multi, atunci probabil ca va trebui sa vorbesti in toate locurile in care textul tau a ajuns.
- Daca nu vrea sa il elimine, teoretic exista si cai legale. Mi se pare mult prea complicat insa si in general nu merita.
- Cea mai buna cale, e in general sa refaci TU textul de pe site. De cele mai multe ori, chiar google recomanda sa refaci textele. Mai ales daca erau vechi, SIGUR poti face ceva mai bun si mai actual, caz in care o sa ai chiar o crestere a rank-ului pe acea pagina. Google premiaza update-urile de continut. Arata ca iti pasa sa ai informatie buna si de actualitate.
In concluzie, daca ai avut o pagina / produs care ranka bine si acum nu mai e deloc in prima pagina, verifica in google paragrafe din acel text. S-ar putea sa ai surprize, mai ales daca ai fost in prima pagina.
Si in final, daca cineva ti-a furat textele, as zice ca nu e cel mai trist caz.
Cel mai trist e atunci cand nimeni nu a copiat nimic de la tine.
Atunci cand cineva copiaza, invariabil gandeste “pentru cautarea asta, asta e cel mai bun text care exista. Il iau”
Daca nimeni nu a copiat nimic niciodata de la tine, inseamna ca niciodata nu ai facut nimic care sa fie cat de cat remarcabil.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓
Bună ziua,
eu nu aș merge neapărat pe ideea de bug. Mai degrabă aceasta este filosofia celor de la Google. Și mi se pare logică, pe ei nu-i interesează cine este autorul unui text, al unei imagini samd. (De ce i-ar interesa, cu ce să-i afecteze?) Ei se ocupă doar cu indexarea, dacă ai probleme de legalitate de drepturi de autor, atunci sa cauti un avocat sau sa apelezi in instanta… cum bine sugera John Mueller acum vreo doi-trei ani, nu mai stiu, undeva pe twitter cred…
Acest articol ofera idei si unghiuri noi de abordare,iar din aceste perspective sunt rezultate foarte bune si relevante. Atunci cand ai nevoie sa te documentezi, acest articol este foarte util. Bravo!