Este cumva traficul tau in scadere usoara dar constanta – mai ales dupa 2020? (post pandemie)
Nu esti singurul. Situatia descrisa mai jos este ceva ce intalnesc din ce in ce mai des – mai ales in randul unor companii cu ceva vechime in promovarea online.
Situatia este cel mai bine descrisa de graficul de mai jos.
Daca si traficul tau arata asa, atunci am doua vesti: una buna si una mai putin buna.
Keep reading!
Exemplu Grafic Descendent
Unul din principalele motive de scadere a traficului – uneori in ciuda mentinerii bugetului de marketing
Am lucrat peste 10 ani ca analist in piata de capital. Unul din lucrurile obisnuite pe care le faceam era sa “citesc” grafice. Adica sa le interpretez.
As spune ca este unul din cele mai utile skill-uri pe care le am.
Pentru mine, un grafic similar cu cel de mai sus spune o poveste foarte simpla si clara:
NU TU SCAZI – CEILALTI CRESC MAI RAPID CA TINE
Un exemplu de domeniu in care am intalnit des graficul de mai sus este zona fasion – generic haine, incaltaminte, etc…
Desi bugetele lor de promovare s-au mentinut, sau chiar au crescut usor, traficul si vanzarile sunt pe un trend descendent. Mai ales post pandemie.
De ce?
MULT MAI MULTA CONCURENTA
Realitatea este ca pandemia a accelerat online-ul cu cel putin 5-6 ani.
Mult mai multe companii = mult mai multi bani care se bat pentru cam aceiasi oameni = competitie mult mai mare.
Deci:
Daca graficul de mai sus arata ca si graficul site-ului tau, atunci:
– Vestea Buna e ca nu e ceva in neregula sau gresit la tine
– Vestea Proasta e ca nu esti atat de bun pe cat credeai – si va trebui sa faci ceva pentru ca concurenta te depaseste.
Ramai in urma. E atat de simplu.
Ce e de facut? Cum se poate imbunatati situatia?
“To be good, get better”
Nu e usor sa dau recomandari concrete si universal aplicabile pentru toata lumea. In esenta nu exista sfaturi concrete si universal valabile pentru toata lumea.
Ce pot insa spune sunt principalele directii spre care vad ca se indreapta unii din firmele pe care le vad ca merg bine.
Daca esti firma mica / medie – axeaza-te pe promovare mai nisata, in detrimentul promovarii foarte generale
De exemplu – te promovezi pe cuvinte cheie foarte generale (pantofi dama, fuste dama) sau folosesti audiente foarte generale – Femei 25-45 , Romania etc…
- Cu cat audienta e mai generala cu atat te “bati” cu concurenti mai mari si MAI CUNOSCUTI. In cazul in care oferta ta nu este extraordinar de fantastic de speciala – de ce te-ar alege cineva pe tine, in loc sa cumpere de la o firma mare si cunoscuta – gen Emag, H&M, FasionDays, etc…
- Nu mai fi magazinul general, cu de toate- gaseste-ti nisa unde sa fii cel mai tare.
E vital ca toata verticala de conducere sa prioritizeze pe cat posibil ce aduce profit maxim..
Daca esti firma mare – Eficientizeaza alocarea bugetului
Sunt foarte rare domeniile in care exista o singura firma foarte mare, care vinde de toate, si restul doar jucatori mici.
In cazul asta, fiecare jucator mare are niste puncte tari/puncte slabe.
Adica, vinde bine anumite produse si mai putin bine alte produse.
Evident – eficientizarea bugetului inseamna sa aloci mai mult buget catre zonele care aduc randament mare si mai putin buget spre zonele care aduc randament mai mic.
Pare simplu si logic nu?
Doar ca nu intotdeauna se intampla.
De cele mai multe ori din doua motive:
- Firma care administreaza reclamele nu comunica foarte bine cu departamentul de marketing si exista o necorelare de obiective.
- Departamentul de marketing primeste de la conducere ordine de tipul: trebuie sa promovam si aia pentru ca suntem unici distribuitori, si altalta pentru ca avem contract cu firma X , si cealalata pentru ca avem parteneriat special cu furnizoru si ne da un discount , etc…
- Ce se intampla efectiv e ca din varii considerente, ajung sa fie promovate multe chestii care nu prea merg. Da, pe termen scurt toate trebuie facute, pana cand se face sedinta de evaluare a rezultatelor, unde iese cu cearta.
Este esential ca toata verticala conducerii sa inteleaga si sa prioritizeze in functie de profitabilitate.
TREBUIE sa iti personalizezi afacerea / site-ul – Sa spui o poveste, sa ai ceva branding
In conditiile in care competitia in online a explodat, o reteta a esecului garantat e sa faci acelasi lucru neremarcabil ca alte 100000000 de firme si sa speri ca – cumva – pentru tine e altfel.
Ce spune pagina descrierii companiei tale despre tine?
A ramas la stadiul de “suntem o echipa tanara si entuziasta” si atat?
PERSONALIZAREA VINDE
Fa videoclipuri – fa-ti un canal de YouTube
• Explica – filmandu-te pe tine sau pe un angajat ce faci, cum faci si de ce trebuie facut asa. – Te pozitionezi ca specialist
• Fa mici podcast-uri cu clienti sau specialisti din zona ta in care analizezi diferite probleme din nisa ta si cum se rezolva
• Fa videoclipuri cu studiide caz – ce problema a avut X si cum s-a rezolvat
• Analizeaza concurenta – mai ales aia buni – vezi ce fac
Vezi si alte idei de promovare / branding in articolul asta – 5 idei de branding care nu iti ruineaza bugetul de marketing»
Creste perceptia despre tine
Trebuie sa te “dai mai mare” – sa pari ca esti o firma mai mare, mai puternica, mai profi.
Aici, cel mai important aspect – cred eu – este ca perceptia marimii e data de asociere.
Adica, cu ce alte firme / persoane apari ca fiind asociat.
In care caz firma XYZ pare mai mare?
- Firma XYZ ofera servicii catre ABC
- Firma XYZ ofera servicii catre Emag.ro
Sigur, cineva poate spune – nu e usor sa gasesti clienti mari.
Si da, e adevarat, DAR, poti face ceva:
Contacteaza firme mari, care pot fi clienti pentru tine si fa-le o ofera de nerefuzat – Ofera produse / servicii la un pret imposibil de mic insa precizeaza ca vrei sa faci publica acea colaborare.
Principiul e simplu: iti dau gratuit asta dar , am drept sa public si sa ma laud cu proiectul asta.
Da, nu toata lumea va accepta. Dar, cred ca e imposibil sa nu gasesti pe cineva, care sa aiba nevoie de serviciile tale si sa nu aiba atunci bani, caz in care va accepta.
Dupa ce ai livat ce aveai de livrat, fa un studiu de caz si promoveaza-te cu el peste tot pe unde poti.
Sa te stie toata lumea – “aaa, sunt aia care au lucrat cu X firma mare…”
And Done- Esti mai mare decat erai inainte.
Ultimul, dar nu cel din urma – Incearca surse alternative de trafic
E usor sa te bazezi pe ce ai deja. E foarte confortabil. Dar probabil nu prea mai e profitabil.
Daca te-ai promovat exclusiv pe Google, Facebook – si nu prea mai marge – incearca altceva.
Primul lucru pe care l-as incerca – ca recomandare generala – e Youtube.
Dupa care , Tik-Tok.
Pentru ambele iti trebuie si video.
Vezi si alte idei de promovare / branding in articolul asta – 5 idei de branding care nu iti ruineaza bugetul de marketing»
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓