Practici oferite de “Agentiile de SEO” de care sa te feresti
“Nu exista padure fara uscaturi“
Atunci cand lucrezi mult timp intr-o nisa (in cazul meu din 2013) ajungi sa cunosti destul de bine cam cum functioneaza in realitate lucrurile in zona respectiva.
SEOmark este o agentie de marketing online generala insa, cred ca peste jumatate din activitatea agentiei inseamna efectiv servicii de SEO.
Drept urmare au trecut si trec pe la noi multe site-uri care au investit intr-un fel sau altul in SEO – unele cu rezultate bune…altele mai putin bune.
In continuare vreau sa prezint – din experienta proprie – cateva din principalele “servicii de seo” oferite de “agentii” (cu ghlimelele de rigoare) care nu isi justifica banii si fac mai mult rau decat bine.
Agentia de SEO iti ofera DOAR Back-link-uri (sau link-uri)
Asta este o practica foarte des intalnita si, din fericire, usor de detectat si evitat.
Se intampla cam in felul urmator:
Suni la agentia de SEO, iti raspunde cineva, ii spui ce vrei, dupa care imediat incepe sa iti spuna ca iti trebuie back-link-uri si incepe sa arunce in tine cu preturi si oferte.
* Precizare – Ma refer la situatia in care agentia nici nu se uita la ce site ai, cu cine concurezi ci spune ca TOT CE TREBUIE pentru prima pozitie e sa cumperi de la ei cat mai multe link-uri. Nu a mers? cumpara si mai multe link-uri. In cazul in care clientul cere el expres link-uri – atunci evident nu e nici o problema.
DE CE NU E OK?
Marea majoritate – repet – MAREA MAJORITATE a site-urilor din Romania, mai ales cele ale companiilor care nu au un istoric bogat de promovare online NU SUNT BINE CONSTRUITE PENTRU GOOGLE.
Mai simplu spus, principala problema a site-urilor care nu au trafic din Google este ca nu sunt bine facute.
In esenta, Google (SEO) se bazeaza pe 2 piloni principali: Cat de bine facut e site-ul si Cat de promovat e site-ul.
Daca site-ul nu e bine facut, daca Google nu il intelege bine, toata promovarea din lume nu te va ajuta.
E ca si cum ai incerca sa torni benzina intr-o masina fara motor. Nu merge!!
DE CE E ASA ?
Pentru ca e mult mai usor pentru “agentiile de SEO” – au mult mai putin de lucru.
Exista o mare piata de link-uri in media din Romania. Si nu numai. Toate ziarele online vand articole sponsorizate (numite advertoriale) in care poti pune un link spre cineva.
Ca in orice domeniu, daca ai mai multi bani, poti cumpara mai ieftin. Nu e nimic rau in asta. Si noi avem site-uri la care am cumparat en-gros si vindem spre clientii nostrii cu pret de retail.
Nu e ceva tipic agentiilor de SEO – in ORICE domeniu unde exista comert e asa. Peste tot sunt angrosisti (depozite) si retaileri – magazine care vand la bucata.
PROBLEMA e urmatoarea: Sa vinzi cuiva niste link-uri este MULT mai usor decat sa ii optimizezi site-ul. Multe din publicatiile online care vand articole ofera si servicii de redactare text. Adica poti cumpara un articol cu tot cu redactare si cu link.
Caz in care “munca” ta , ca agentie super profesionista (!) de seo se reduce la a lua de la client niste bani, din care transferi o parte mai mica la ziarele online cu care ai contract si pastrezi tu diferenta.
E bine sa faci bani doar mutand niste facturi din stanga in dreapta ??
Ca sa fiu clar inteles: nu este o problmea ca o agentie sa ofere link-uri. Toata lumea o face, inclusiv noi. Problema este atunci cand spui unui client final, care are un site slab rau/neoptimizat ca daca vrea sa ajunga in prima pagina pe Google tot ce trebuie sa faca e sa cumpere cat mai multe link-uri si cat mai scumpe.
E un fel de minciuna prin omisiune.
Clientul vrea trafic din google si vrea sa ajunga in prima pagina. Primeste insa un serviciu incomplet care nu produce efecte oricat de bune ar fi acele link-uri.
Daca site-ul nu e bine facut, daca nu are text, daca nu are pagini optimizate, daca are erori sau probleme tehnice , oricat de mult ar investi clientul in link-uri si oricat de bune ar fi link-urile atunci site-ul nu va atrage trafic din Google.
CUM AR TREBUI SA FIE
Pentru un site care nu a fost foarte bine facut sau nu a fost deja optimizat , pasul 1 este OBLIGATORIU optimizarea la nivel de site. Ceea ce se mai cheama si SEO on site / SEO on page.
Din punctul meu de vedere, o agentie SEO care nu ofera si servicii de optimizare on-site si care nu incepe cu asta, nu are ce sa cauta in lucru cu clientul final.
Intai, trebuie sa vezi ce vrea sa vanda clientul, cum se cauta pe google acel ceva si cum e gandita structura site-ului acelui client. Dupa care poti intra in detalii. Informatiile astea sunt suficiente ca sa faci o estimare foarte grosiera a marimii proiectului, a bugetului necesar si ce mai e nevoie.
In cazul in care va intereseaza mai multe despre conceptele generale SEO – ce este si cum functioneaza avem:
- un ghid SEO gratuit aici› https://seomark.ro/ce-este-seo-descarca-gratuit-ghidul-de-optimizare-opse24/
- un webinar (putin mai vechi) dar inca de actualitate ca plan de lucru. (preturile au crescut insa de atunci, webinar e din 2018) › https://youtu.be/pYzB-KaabdU
Agentia de SEO iti ofera doar articole cu link-uri pentru blog
Problema mare nu e ca se ofera articole ci ca se ofera DOAR articole.
Fa experimentul urmator: cauta in google cuvintele cheie care te intereseaza pe tine. Cauta si cuvinte cheie care stii ca sunt competitive, cuvinte care aduc multi vizitatori si care au potential de a aduce multi bani.
Cate din site-urile din prima pagina sunt articole de blog?
Cauta asta in Google.
CE TREBUIE SA STII
Din punct de vedere al intentiei, exista doua tipuri mari de cautari in Google: Informationale si Tranzactionale.
Cautarile informationale sunt cautari facute atunci cand vrei ceva informatii ; cautarile tranzactionale sunt cautari care in general denota o intentie de a face ceva.
Am sa va dau cateva exemple ca sa fie clar.
Cautari informationale: Horoscop rac ianuarie ; Stiri politice ; Tratamente raceala ; Reteta budinca de macaroane , etc….
Este evident ca vreau INFORMATII.
Cautari tranzactionale: Pantofi de dama negrii ; Televizor Samsung UltraHD ; All inclusive Dubai ; Acoperis tabla zincata ; Rotopercutor Bosch , etc….\
Este evident ca nu ma intereseaza ca citesc despre astea ci sa gasesc o oferta buna. Ma intereseaza sa cumpar.
Acum, daca voi ati fi Google unde ati alege sa il trimiteti pe utilizatorul care cauta Pantofi de dama negrii sau Acoperis tabla zincata sau… Pe categoria unui magazin online care vinde produsele alea? sau pe un blog?
Repet : faceti cautarea in google. Vedeti in prima pagina din Google CE TIP DE PAGINI APAR pentru cautari tranzactionale.
Nu e intrinsec rau sa investesti in articole pe blog. DAR, daca vrei SEO, sa investesti DOAR in articole pe blog e o strategie FOARTE PUTIN EFICIENTA.
Articolele de blog genereaza in peste 95% din cazuri doar trafic informational. Adica, cu un blog aduci oameni care in cea mai mare parte nu vor sa cumpere.
CUM AR TREBUI SA FIE (mai ales daca esti magazin online)
Intai si intai, trebuie optimizate cateogriile unui magazin online sau paginile de servicii daca esti o firma de servicii.
Adica – intai vezi care sunt principalele cautari tranzactionale pe nisa de activitate a clientului, dupa care se fac pagini de servicii pentru acele cautari (sau se optimizeaza daca sunt deja facute) si ABIA DUPA ce s-au epuizat toate cautarile tranzactionale, si daca mai ai buget, atunci poti sa faci si un blog si sa faci articole pentru cautari informationale.
Un articol un pic mai in detaliu despre ce inseamna o structura eficienta pentru un site, puteti gasi aici: https://seomark.ro/cum-sa-iti-imbunatatesti-semnificativ-site-ul-cel-mai-important-sfat-pe-care-il-pot-da-opse24/
CIRCUMSTANTE ATENUANTE
Exista insa o situatie in care se intampla situatia de mai sus chiar daca agentia de seo recomanda altceva – se intampla in cazul firmelor mari, de obicei cu multi directori.
Se strang “BIG MIDDLE BOSII” si decid in functie de niste criterii stiute numai de ei ca site-ul trebuie schimbat si trebuie sa fie asa si nu altfel.
Evident, site-ul se face conform dorintei lor si dupa ceva timp, la finalul procesului e chemata si agentia de seo sa faca seo.
Si agentia spune:
“pai stiti… modul in care e facut site-ul nu are nici o legatura cu modul in care se cauta in google…”
“posibil… (si iti dai seama ca nu te crede) da’ nu avem cum sa il modificam ca asa a fost aprobata de SUS structura si ca trebuie procedura sa se modifice o virgula si aprobari si timpi si chestii complicate si trebuie si dumnezeu sa vrea si etc…. Pe scurt, faceti si voi ceva sa fie facut acolo.
Si agentia face.. ceva.. sa fie acolo… Pune niste articole pe blog, ca doar aia are voie sa faca.
Agentia de SEO percepe o taxa lunara ca sa faca “SEO” la toate produsele care intra in stocul magazinului
Punctul asta este exclusiv pentru magazinele online. Si de multe ori aici e si vina directa a clientilor.
Ca magazin online, in fiecare luna iti intra in stoc un numar de produse si iti ies din stoc alt numar de produse.
Multi proprietari vor SEO. Normal si firesc.
Insa, multi proprietari cred si sunt ferm convinsi ca SEO pentru un magazin online inseamna sa pui niste descrieri SEO la toate produsele, sa completezi niste campuri si niste tag-uri p-acolo pe undeva si cam asta e.
Din pacate sa faci doar asta este frectie la picior de lemn. NU iti aduce aproape nici un beneficiu.
Fa un test: cauta in google expresii tranzactionale (vezi mai sus in articol) gen : pantofi dama, haine .. de care o fi , telefoane samsung, apple, laptop, genti, etc….
In primele pagini din google apar categorii? sau produse?
Optimizarea magazinelor online se face la nivel de categorie, nu de produs.
Avem un ghid gratuit in care explicam exact in ce consta SEO pentru magazine online : Ghid SEO pentru Magazine Online (eCommerce SEO)
Avem si cateva webinarii video:
- De ce nu faci mai nimic daca SEO tau se rezuma doar la Meta “chestii” descrieri si titluri – https://youtu.be/8hACF3R919g
- Un exemplu concret de optimizare a unui magazin online – https://youtu.be/YeQd7maCTWQ
Sa optimizezi fiecare produs in parte este o munca de sisif inutila. Produsele alea au o viata limitata si textul care se pune, in general este foarte putin, foarte relevant si foarte asemanator cu textele de la alte produse si drept urmare, produsele individuale nu rankeaza.
Si, din pacate, de multe ori, e si foarte scump.
Chiar daca sa “optimizezi” descrieri si meta chestii la un produs e foarte iefitin, in cazul in care sunt sute / mii de produse lunar, pretul poate deveni mare.
Din fericire, magzinele mari au cam inteles cum sta situatia. Veti vedea ca multe magazine mari au acum categorii optimizate.
Vezi articolul: Cum face Emag sa fie pe primele pozitii in Google»
Spuneam insa ca uneori problema e si la client. Ma referam in principal la clientii mici/medii.
Daca proprietarul e ferm convins ca SEO inseamna doar sa setezi niste meta chestii prin produse (prin Yoast de ex) iar tu ii spui ca trebuie facute categorii, ca trebuie texte mai mari, ca trebuie mult mai multe pe site nu o sa te creada.
El va fi ferm convins ca vrei sa il pacalesti si ca vrei sa ii iei o gramada de bani.
Pleaca si cere de la altul o oferta. Ideea e ca daca te incapatanezi sa gasesti ceva foarte ieftin, este imposibil sa nu gasesti.
Doar ca exista o regula valabila aproape peste tot: cat dai, atata face.
Radu Ciofu, SEOmark.ro
Ai avut vreo experienta similara cu cele de mai sus? Lasa un comentariu ↓