Ca sa intelegeti diferentele, luam doua exemple de site-uri:
› un site de anunturi imobiliare (poate fi si agentie, sau doar site de anunturi, nu conteaza)
› un site al unei companii care importa si vinde geamuri antiglont
Exemplele le-am luat la nimereala DAR, fiecare are o particularitate.
Particularitatea site-ului de imobiliare
In cazul site-ului de anunturi imobiliare, sunt foarte multe cautari foarte specifice.
Cand cineva doreste sa cumpere un apartament in general isi stabileste cam cate camere vrea (1-2-3-4….) si cateva zone de interes – Bucuresti, sector 1,2,3… Cluj, Brasov, sau chiar o zona foarte specifica – un cartier – de ex: Mosilor, Colentina, 1 Mai, Drm. Taberei, Militari, etc….
Dupa care incepe sa caute pe Google.
Cautarile clientilor vor fi in general dupa formula:
apartament + [x camere] + [zona]
De exemplu – apartament 3 camere militari
Ce este EVIDENT este ca nu exista o singura cautare dominanta in aceasta nisa. Pe nisa site-urilor de anunturi imobiliare (sau agentii) sunt MII de cautari foarte specifice. Nu exista o singura cautare foarte dominanta.
Sigur, exista cautarea “anunturi imobiliare” – insa, aceasta cautare e una intermediara. Nimeni nu cauta anunturi imobiliare doar ca sa le citeasca si atat. Fiecare cauta ceva specific – adica un tip de apartament intr-o anumita zona.
Acum,
Sa zicem ca avem un site de anunturi imobiliare. Acest site are ca si categorii doar apartamente cu 1, 2, 3 si 4 camere. Atat.
Ce se intampla insa daca cineva cauta 5 camere zona x.
Exista pe acel site o destinatie CLARA si SPECIFICA pentru cei care cauta apartamente de 5 camere?
Evident NU.
Sau, alta situatie.
Site-ul are categorii in functie de sectoare : Sector 1,2,3,4,5,6. Dar, daca cineva cauta Apartament 2 bd Basarabia sau Stadionul National. Ambele locatii sunt undeva la granita dintre sectorul 2 si 3.
Categoria sector 2 sau sector 3 returneaza – pentru vizitatorul nostru – multe rezultate nedorite.
Deci – care e cea mai buna destinatie pe care Google i-o poate returna?
PROBLEMA e ca nu prea exista.
Daca un concurent are o categorie bine facuta cu numele: apartamente zona Bd. Basarabia, atunci acel concurent aproape sigur va fi plasat in google peste site-ul nostru pentru cautari care contin Bd Basarabia sau Stadionul National.
Altfel spus:
In cazul site-urilor tip agentie imobiliara sau anunturi imobiliare optimizarea cea mai valoroasa este cea pe orizontala.
OPTIMIZARE PE ORIZONTALA inseamna sa ai cat mai multe destinatii cat mai specifice posibil.
Daca site-ul tau raspunde unei cautari mai bine decat al concurentilor, Google – in timp – te va promova pe tine pentru acea cautari.
Si avand in vedere ca in imobiliare, pentru fiecare oras sunt MII sau ZECI de MII de cautari – inseamna MII de potentiali clienti.
Bineinteles ca te ajuta si daca te promovezi extern – off-site. INSA, chiar daca te promovezi foarte mult – daca omul cauta ceva care NU exista pe site-ul tau, atunci toata promovarea externa nu te ajuta prea mult.
Particularitatea site-ului care vinde sticla antiglont
Cunoasteti alte cuvinte foarte des folosite pentru a descrie sticla antiglont?
Credeti ca acest tip de produs este cautat in sute de feluri?
NU si NU.
Daca vreau sticla antiglont, caut sticla antiglont. Poate sa mai caut ceva gen furnizor sau magazin sau importator.. dar cam atat. Si toate aceste cuvinte spun cam acelasi lucru.
Caut o firma care sa furnizeze acest tip de sticla.
PRACTIC, pentru aceasta nisa exista UN SINGUR CUVANT CHEIE DOMINANT
Sticla AntiGlont.
Nu imi trebuie mii de destinatii pentru ca NU sunt mii de cautari. E una si buna.
Deci, vreau sa fiu CAT MAI SUS POSIBIL DOAR PENTRU ACEL CUVANT CHEIE.
Evident, cuvantul cheie sticla antiglont e un caz exterm.
Dar, logica e valabila pentru orice site/nisa unde exista putine cuvinte cheie care sunt foarte importante.
Vrei sa fii cat mai sus posibil DOAR pe acele cuvinte .. si cam atat.
OPTIMIZARE PE VERTICALA inseamna sa fii cat mai sus posibil in cautari in Google pentru UN SINGUR CUVANT CHEIE
Adica, ai cam o singura destinatie (pagina) foarte importanta pe site-ul tau.
EVIDENT, pagina respectiva TREBUIE facuta cat mai bine posibil si optimizata atat pentru SEO cat si probabil pentru cresterea ratei de conversie. Foarte probabil vrei ca cei care vin acolo sa te contacteze cumva.. pentru ceva…
Exista insa o problema.
Optimizarea unei pagini NU e atat de dificila. Pana la urma, e o singura pagina.
Nu e dificila nici pentru tine, nici pentru concurentii tai.
Asa ca, foarte probabil, daca pe acel singur cuvant cheie exista concurenta puternica, in scurt timp vor fi MULTE pagini foarte bine optimizate.
Caz in care : pe cine sa puna Google pe prima pozitie?
Avem doua pagini X si Y – ambele cu mult text, ambele au poze si arata bine, ambele au titluri ok si tot ce tine de on-page. Cum poate face Google diferenta?
De cele mai multe ori in functie de numarul de link-uri externe.
Daca pagina X are 3 link-uri de la niste directoare web.. iar pagina Y are zeci de link-uri de la site-uri mari de presa… atunci nu mai exista discutie.
Pagina Y are MULT mai multa promovare decat pagina X si in 99.99% din cazuri va aparea in Google mai sus decat pagina X.
Termenul specific este autoritate. Adica, pagina Y are mai multa autoritate decat pagina X.
In acest caz promovarea externa este MAI VALOROASA decat promovarea interna CU CONDITIA ca pagina sa fie bine facuta.
Adica – la fel ca la primul exemplu – degeaba ai toata promovarea din lume daca pagina respectiva NU este relevanta (e prost facuta) pentru cautarea dorita.
Insa, cea mai mare parte a efortului NU se duce pe optimizarea site-ului. Pana la urma ai doar o pagina de optimizat. Cea mai mare parte a efortului trebuie sa se duca catre promovarea externa a acelei pagini.