In primele luni din 2024, Google a facut o schimbare importanta la setarile campaniilor Google Ads Search (clasicele anunturi sponsorizate, nu shop) – aceasta schimbare are un efect vizibil negativ IN SPECIAL asupra campaniilor bine optimizate, unde advertiserii se chinuie sa ciupeasca cateva procente in plus si sa optimizeze fiecare aspect.
Este vorba de modificari semnificative ale modului in care se face match-ul cuvintelor cu cautarile. (potrivirea dintre cuvintele cheie setate si la ce cautari efectiv se declanseaza anunturile).
Daca ai campanii pe Google Ads seach (clasice) – care anul trecut au mers bine – iar acum nu mai aduc vanzari, atunci e posibil sa fie asta cauza.
DIN FERICIRE – inca avem posibilitatea sa modificam campaniile – doar ca e un pic mai greu decat inainte. Dar, 100% posibil.
Despre ce modifiari e vorba?
Si cum pot fi corectate?
In continuare in articol ↓
Modificari ale matching-ului cuvintelor cheie la inceputul 2024 in campaniile Google Ads
Intai, pentru cine nu stie: ce este keyword match type?
Pe scurt, oamenii, atunci cand cauta in google ceva, o fac in mai multe feluri.
De exemplu: “pantofi negri barbatesti” sau “pantofi barbatesti negri” sunt doua cautari semantic diferite, dar practic inseamna fix acelasi lucru.
Match Types este o facilitate care incearca sa rezolve variatia asta din cautari si sa incerce sa iti aduca pe site pe toti care cauta in mare ce ai tu de promovat.
Acum, lucrurile sunt un pic mai detaliate.
Exista 3 nivele de matching: Adica, cat de apropiate sunt ca inteles cuvintele introduse de tine de cautarea facuta de utilizatori.
Avem asa:
– Broad Match : in care cuvintele se introduc fara nici un modificator ( pantofi negri barbatesti ) si unde google iti afiseaza reclama inclusiv pe cautari care nu sunt exact ce ai specificat tu. (de exemplu, reclama poate fi afisata si la pantofi negri, pantofi barbatesti, incaltaminte barbateasca, adidasi barnatesti, etc…)
– Phrase Match : cuvintele se introduc cu ghilimiele “pantofi negri barbatesti” in care google iti afiseaza reclama doar in cautari care includ si intelesul cuvintellor tale ( pantofi negri pentru eveniment, pantofi barbatesti de ocazie). Pana recent, se afisa doar la cautari care includeau exact cuvintele tale.
– Exact match : cuvintele se introduc cu paranteze [pantofi negri barbatesti] si care pana mai curand insemna ca reclama se afisa doar pe cuvintele cheie exacte scrise de tine. Acum, se afiseaza pe cautari sunt foarte apropiate de intelesul cuvintelor tale. ( incaltaminte neagra barbateasca)
Foarte pe scurt, schimbarile importante sunt la ultimele doua tipuri de matching – phrase si exact.
Pana mai recent, Google afisa reclama ta doar la cautari care includeau exact cuvintele precizate de tine. Acum, google afiseaza reclama la cautari care includ intelesul cautarilor tale.
DE CE NU E OK
Nu e ok pentru ca sunt cautari mai profitabile si cautari mai putin profitabile.
Sunt cautari pentru care vrei sa platesti bine, pentru ca iti aduc clienti si sunt cautari pentru care nu prea vrei sa platesti , pentru ca nu prea iti aduc vanzari.
Acum, folosind doar setarile de tip match, e semnificativ mai greu sa alegi doar cuvintele profitabile. Google isi ia libertatea sa te bage pe ce cautari crede el, ceea ce clar NU este foarte profitabil.
Am sa va dau un exemplu concrete din o campanie reala.
Suntem si agentie de web design si pentru noi avem campanii pe cautari care implica realizarea/creare de site-uri.
Sa luam cuvintele urmatoare:
creare site
si
firma creare site
Ca inteles, pentru Google sunt la fel. Intentia din spatele cautarii e aceeasi. Cel care cauta asta, vrea un site. Corect. INSA, exista o diferenta mare si de nuanta, pe care robotul nu o sesizeaza.
Cautarea “creare site” este o cautare mult mai informationala si mai generala.
O mare parte din cei care cauta “creare site” vor doar informatii. O alta parte vor sa afle cum sa isi creeze ei singuri un site. Altii vor un site, dar cat mai ieftin, poate chiar gratuit, gen WIX.
Cei care cauta “firma creare site” in general vor ceva mai complicat / complex. Majoritatea realizeaza ca daca vrei un site competitiv, cam trebuie sa apelezi la cineva care se ocupa cu asta, si ca implica un cost, pentru ca nu iti face nimeni un site mare si ok in cateva ore. SI de asta vor sa lucreze cu o firma, si evident sa plateasca pentru asta.
Concret, ca agentie, sansa sa obtii un client din cautarea “creare site” este de 4-5 ori mai mica decat sa obtii un client din cautarea “firma creare site”.
Altfel spus, cautarea “creare site” este de 4-5 ori mai putin profitabila decat cautarea “firma creare site”.
Insa, pentru Google, sunt acum acelasi lucru.
Pagina noastra de creare site are un calculator/estimator automat de preturi ( se poate vede aici https://seomark.ro/creare-site-wbst01/#solicitare_servicii ). In general, majoritatea celor care intra pe site, completeaza acel calculator pentru a avea o estimare rapida asupra costului unui site.
In primele doua luni din an, am observat un fenomen: Majoritatea celor care completau calculatorul, ziceau ca doar se interseaza, ca nu vor acum, ca vor doar informativ, etc… Foarte putini erau concret in cautarea unei firme de web design.
Intai am presupus ca e inceputul de an… dupa care am presupus ca o fi ceva legat de cresteri de taxe, incertitudine economica..
Abia dupa ce am verificat ce cautari exacte aducea campania am identificat problema reala. Si nu, cel putin de data asta nu era guvernul…
Desi aveam ca si cuvant cheie exact match selectat [firma creare site], cca 80% din trafic era adus de cautarea creare site.
Cum se rezolva problema?
Din fericire, exista ceea ce se cheama cuvinte cheie negative.
Adica, niste expresii (cuvinte cheie) care suprascriu cuvintele introduse initial, si care impiedica reclama sa se afiseze daca utilizatorii folosesc acele cuvinte cheie.
In cazul cuvintelor cheie negative, tipurile de matching functioneaza exact ca in trecut.
Adica, daca adaugi cuvant cheie negativ [creare site] reclama nu se va afisa daca utilizatorul scrie exact expresia creare site, indiferent ce alte setari ai facut in campanie.
Ce trebuie sa faci acum , ca sa ai o campanie profitabila este sa verifici intr-un interval de timp mai mare – rezonabil 3-6 saptamani – ce cautari mai generale iti intra si sa le treci pe toate ca si cuvinte cheie negative.
As zice ca daca acum vrei sa ai o campanie profitabila, trebuie sa aloci 1-2 ore in plus de lucru per fiecare campanie distincta de search pe care o ai.
Nu e o tragedie, dar, daca esti o firma mai maricica, care are +/- 10 servicii diferite pe care le promoveaza, si inainte alocai cca 20-30 de ore pentru a face campanii, acum necesarul de lucru se duce undeva in 30-50 pentru aceeasi calitate. Ceea ce creste costurile cu 60-70% .
Oh well… Show must go on presupun…
Ca sa termin intr-o nota optimista, pierderea unuia e castigul altuia.
Situatia este 100% remediabila.
Sunt convins ca nu toate firmele mici/medii care foloseau cuvinte cheie foarte targetate au aflat ce s-a intamplat si au facut ajustarile necesare.
Asta inseamna ca cei care le-au facut, sau vor face modificarile inaintea majoritatii vor avea o perioada de timp un avantaj competitiv.
Deci, daca ai citit articolul asta, stii cum sa iei mai multi clienti decat o face concurenta ta.
Evident, o perioada de timp, pana se prinde toata lumea.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓