Ghid – promovarea pe timp de Criza economica!

Panica – bani mai putini si mai greu de obtinut.

Ce e de facut?

Ce strategii de marketing si promovare putem aplica pentru a naviga in ape tulburi?

› Am pus in articol o serie de recomandari utile pe timp de criza.

Strategii de marketing, promovare si comunicare pe timp de criza

Intai, un pic de background despre mine.

Am lucrat aproape 10 ani in piata de capital – intre anii 2006 si 2016. Cea mai mare parte din timp am fost analist financiar. Era job-ul meu sa analizez companii listate la bursa si sa incerc sa calculez un pret corect si o estimare a tendintei viitoare.

Am prins din plin criza financiara din 2007-2009 si – vreau sa cred – am invatat cate ceva.

Nu stiu cati urmariti bursele si pietele de capital, insa, ce se intampla acum e foarte similar cu ce s-a intamplat atunci. La momentul redactarii acestui articol, amploarea inca nu e la fel de mare, insa… cine stie.

Este insa CAT SE POATE DE CLAR ca va veni o noua criza economica – recesiune economica.

In continuare am sa prezint cateva idei care pot fi implementate pentru a creste eficienta promovarii si a conserva pe cat posibil profitul si cifra de afaceri a companiei.

Intai si intai – imparte activitatile in 2 categorii:

› Strategii pentru a atrage clienti platitori
› Strategii care nu implica clienti platitori

Logica e urmatoarea: ORICE criza are o faza acuta, de panica maxima. In perioada asta are loc cea mai mare parte a picajului si nimeni nu se gandeste decat la redus cheltuieli si restrangerea activitatii.

Evident, nu se inchide totul, dar clientii platitori sunt mult mai dificil de obtinut si sumele in general sunt mai mici (au loc scaderi generalizate de preturi)

Nimic nu e vesnic insa. Nici panica. Dupa o vreme, nevoia de bani, de bunuri depaseste panica si incet, incet activitatea economica reintra in normal. O activitate mult redusa decat pre-criza, dar clar mai mare decat in perioada de maxima panica (aici depinde mult si de amploarea masurilor de sprijin luate de state)

In prima perioada acuta (de panica maxima) focus-ul ar trebui sa fie pe strategii care NU implica clienti platitori, iar dupa perioada acuta, clar focus-ul trebuie sa fie pe strategii care sa atraga bani reali.

In continuare, in detaliu idei pentru cele doua categorii.

Strategii de criza care NU implica atragerea directa de clienti platitori

Idei de pot fi implementate in perioada acuta a crizei (panica maxima)

Logica e urmatoarea: In perioada acuta e FOARTE DIFICIL sa gasesti clienti platitori – e MULT mai usor insa sa iti optimizezi activitatea astfel incat atunci cand activitatea economica se reia (cat de cat) sa cresti mult sansele de a avea clienti reali.

Practic, iti optimizezi activitatea pentru a fi cat mai aproape de pole position cand se da startul reluarii economiei.

Ce poti face?

  1. content marketing
  2. parteneriate
  3. outreach
  4. SEO on-site

Hai sa le luam pe fiecare pe rand:

✅ 1.1 Implementeaza campanii de promovare prin continut – content marketing

Sunt mai putini bani de promovare. Sunt si mai putine task-uri de facut pentru ca nu mai sunt la fel de multi clienti si e mai putin de lucru. E ok » inseamna ca AI TIMP sa realizezi continut – tu sau angajatii.

Poti implementa:

• Un blog
• Un canal de YouTube
• Un site secundar
• O pagina pe social media – Facebook si/sau Instagram
• Ghiduri, tutoriale

+ Sa le promovezi pe toate cat mai mult posibil

Aici sunt doua directii pe care ar trebui sa le urmezi:

1 – Continut despre produsele/serviciile tale – preferabil educational
2 – Continut despre tine / firma ta / echipa – umanizeaza brand-ul si aduce mai aproape persoanele interesate.

Toate astea au o denumire – content marketing – sau, pe romaneste, marketing prin continut.

Ai patru beneficii principale:

  1. Cresti numarul vizitatorilor pe site / canal de YT, etc… Continutul – bine facut – creste traficul spre tine.
  2. Cresti rata de conversie. Cu cat oferi mai multa informatie despre un produs/serviciu, cu atat prezinti mai multa incredere in ochii unui potential cumparator si cresti sansa ca acesta sa cumpere.
  3. NU TE COSTA MULT – te folosesti de resurse pe care le ai deja – mai mult timp sau angajati un pic mai liberi.
  4. Obtii date de contact ale unor persoane potential interesate – lead-uri. Cresti baza de date cu potential interesati, urmand ca atunci cand activitatea economica creste, sa ai mult mai multi potentiali clienti.

Am sa iau pe rand fiecare modalitate de promovare din cele de mai sus.

🖊️ REALIZAREA UNUI BLOG – sau content marketing prin articole

Conceptul e simplu. Faci o sectiune pe site-ul tau si incepi sa scrii articole despre produsele / serviciile pe care le oferi si alte informatii care crezi ca sunt utile pentru potentialii vizitatori.

IMPORTANT de retinut: un articol de blog NU vinde direct. Un articol de blog, in cel mai bun caz trezeste interesul unui potential client, urmand ca acesta sa testeze sau sa ceara informatii suplimentare.

Deci: nu fa articole in care sa iti lauzi produsele. Fa articole prin care sa rezolvi problemele cititorilor utilizand produsele/serviciile pe care le oferi. Altfel spus OFERA CONTINUT UTIL.

Inca un aspect important: este esential ca articolele sa fie si promovate. Daca doar le scrii, dupa care le uiti pe blog, beneficiul lor nu va fi prea mare. Promoveaza-le: da-le pe email, trimite-le la presa, pune-le pe retele de socializare, pe grupuri forum-uri, etc…

Aici poti vedea mai multe despre : Cum functioneaza in realitate Content Marketing »

Alte beneficii ale unui blog: Google si SEO

POTI atrage trafic important din Google, daca articolele pe care le faci le optimizezi in jurul unor cuvinte cheie.

Intai, trebuie sa identifici lista de cuvinte cheie pe care potentialii tai clienti le fac in Google, dupa care sa redactezi pentru acele cuvinte cheie articole care sa raspunda nevoilor oamenilor. Daca vrei sa inveti cum sa scrii texte optimizate, urmeaza cursul online Jurnalism SEO.

Pe scurt, iti trebuie un studiu de cuvinte cheie si un plan editorial. Mai multe despre acest subiect poti gasi aici: Ce sunt Cuvintele Cheie si cum le gasesti »

📹 Realizarea unui canal de YouTube

Din punctul meu de vedere este una din marile oportunitati ale acestei perioade/crize. Cred ca e printre putinele aspecte care va creste chiar si in perioada asta – comunicarea e esentiala si daca nu se mai poate fizic face to face…

Aici sunt doua oportunitati mari:

1 – Tutoriale video de prezentare a produselor / serviciilor pe care le oferi. Gen unboxig – pentru produse.
2 – Tutoriale & Continut CONEX produselor / serviciilor tale. Aici intra orice altceva care nu e direct produs/serviciu.

Important – mai ales in perioada acuta a crizei – BENEFICIILE NU SUNT DOAR VANZARE DIRECTA.

La fel ca orice alta modalitate de content marketing, faptul ca cineva iti vede un videoclip nu inseamna neaparat ca dupa vizionare obligatoriu va arunca in tine cu bani. In cazul Tutorialelor de produse/servicii este posibil sa se intample si asta – insa nu atat de des pe cat crezi. Practic, doar cresti cu cateva procente sansa ca cineva sa cumpere direct.

Ce e mult mai probabil sa se intample este ca vei capta interesul acelei persoane si – daca video-ul e bine facut – iti vei creste autoritatea in ochii lui. Concret insa, iti cresti mult sansa de cumparare ATUNCI cand vizitatorul va lua decizia de cumparare.

Un alt beneficiu mare e plusul de trafic generat. In ultima perioada, consumul de video a crescut mult – si clar va creste AJUTAT si de criza.

Un alt beneficiu este ca e mult mai usor sa promovezi ceva interesant / educational decat o reclama pura. O reclama nu va fi nici pe departe la fel de interesanta ca un video educativ.

La SEOMark.ro avem de mai bine de 3 ani un canal de YouTube »

Dupa mai bine de 2 ani, cel mai important beneficiu e plusul de autoritate pe care ni-l confera. S-a intamplat de multe ori ca atunci cand vorbim cu un potential client sa descoperim ca vazuse pe YouTube unul din tutorialele noastre si ca atare intelesese in mare ce are nevoie si ii castigasem increderea.

Un alt beneficiu – mai mic in cazul nostru, dar care nu trebuie ignorat – este traficul direct.

YouTube este al 2-lea Google – uneori oamenii cauta tutoriale sau concepte si te pot gasi direct + ai sansa ca videoclipurile tale sa fie recomandate oamenilor care vizualizeaza content video similar cu ce ai tu.

Precizare importanta:

Prin promovare pe YouTube se pot intelege doua lucruri – Reclama Platita in YouTube si realizarea unui canal propriu de YouTube – cu video-uri proprii, etc… In cazul in care nu ai un canal de YouTube BINE pus la punct, prioritar trebuie sa fie realizarea de content si doar dupa aceea promovarea lui.

Planul editorial de videoclipuri ar trebui sa contina:

• Tutoriale bazate pe cautari importante pe Google – de multe ori YouTube apare pe primele pozitii IN GOOGLE
• Intrebari dese puse de clientii tai – sunt convins ca le stii
• Situatii in care produsele / serviciile tale sunt utile si cum rezolva problemele potentialilor clienti
• Exemple concrete / studii de caz

🌐 Realizarea unui site secundar

Aici scopul principal e relativ simplu: faci un site secundar ca sa captezi vizitatori din Google.

Cu cat ai mai multe site-uri, cu atat ai trafic mai mare pe entitatile tale.

Aici sunt 3 strategii principale:

• Faci un site aproape identic cu principalul pe care il ai si promovezi toate serviciile/produsele pe care le ai
• Faci un site pentru o singura cautare importanta
• Faci un site doar de continut – care sa aiba rolul de suport pentru site-ul principal.

Toate pot functiona, toate au avantaje si dezavantaje.

Pot spune ca cea mai ieftina modalitate este sa faci un site pentru o singura cautare importanta.

Despre toate avantajele / dezavantajele celor 3 modalitati pe larg in acest articol: Mai merita sa iti faci un site cu un cuvant cheie in domeniu? »

Avem si un video dedicat pentru SEO Multi-site

ℹ️ Realizarea de Ghiduri si Tutoriale (gen PDF)

Beneficiul principal aici este obtinerea de date de contact ale unor persoane potential interesate de ce faci.

Atunci cand realizezi un ghid SE PRESUPUNE ca ai investit ceva efort in realizarea lui. Si din moment ce ai depus efort sa face ceva ca lumea, ar trebui sa fii recompensat cu ceva – datele de contact ale persoanelor interesate. Se cheama lead-uri.

Nota: Am intalnit si opinia ca nu e nevoie ca acele ghiduri sa fie bine facute, ca oricum peste 80% din cei care le descarca nu se uita peste ele. Din punctul meu de vedere este o mare prostie daca ghidurile nu sunt ok. DA, este adevarat, doar cca 20% dintre cei care le descarca se uita peste ele. Ghici insa ce: se aplica principiul paretto – 80% din venit vine de la 20% din clienti. Care clienti? EXACT, aia care au interes in nisa ta si care SE UITA peste ghiduri. Cei care nu se uita peste ghiduri sunt cei cu putin interes si cu sansa mica de a se concretizeze ceva. Daca ambalezi frumos niste nimicuri, vizitatorii cu cel mai mare potential comercial VOR VEDEA ca nu esti capabil sa faci ceva ok. Esti sigur ca vrei asta?

Obtinerea de Lead-uri

Odata ce ai facut ghidurile, mai trebuie doar 2 lucruri:

– sa faci pagini specializate de descarcare – vezi de ex: ghid SEO pentru magazine online »
– sa contactezi ulterior lead-urile si sa vezi ce vor si ce se poate face – vezi tutorial de procedura de vanzari »

Recomandari aditionale:

– nu te rezuma la un singur ghid; preferabil cate unul pentru fiecare serviciu important / categorie de produse pe care le oferi
– incearca sa ai si un ghid de actualitate, ceva pe o problema presanta / concreta – gen un ghid de criza

🤝 1.2 Stabileste parteneriate

In general, intr-o criza puternica, peste 95% din companii au probleme si se confrunta cu scaderea cifrei de afaceri. (Sunt si care castiga, de exemplu companiile de recuperari creante, firme care administreaza insolvente, etc…)

Daca ai probleme – foarte probabil nu esti singurul.

IN GENERAL e mai usor sa treci peste probleme daca primesti ajutor. Si ar fi bine sa dai si tu o mana de ajutor, pe cat posibil.

Cum exact?

Aproape nici o nisa economica nu functioneaza in izolare perfecta de restul economiei. Pentru fiecare domeniu de activitate exista domenii conexe, unde sunt firme care deservesc public tinta similar, dar nu sunt concurenti directi. De exemplu:

– ai un cabinet medical? – cabinete medicale de alte specializari, farmacii
– ai un magazin online de produse de frumusete? – magazine online care deservesc o audienta similara – gen haine de dama, bijuterii, incaltaminte dama, etc…
– ai o firma care vinde sisteme de securitate? – magazine online cu echipament video, firme de paza si protectie, etc…
– ai un magazin care vinde mobila? – agentii imobiliare – afli cine isi cumpara case, firme de gresie, faianta, firme de constructii, etc…

Pentru aproape orice domeniu poti gasi domenii conexe.

Efectiv, ce presupun parteneriatele?

Va dau cateva idei:

› Cross Promotion (promovarea reciproca) – eu public ceva la mine, preferabil cu link spre tine, si tu faci la fel. Pot fi articole sau bannere. Uite un exemplu de cross promotion »
› Schimb de newslettere, postari pe Facebook / instagram. Eu dau un newsletter sau pun ceva pe facebook cu tine, tu faci la fel cu mine.
› Afiliere / comision – Eu recomand serviciile tale clientilor mei, tu recomanzi serviciile mele clientilor tai. Daca iese ceva cel care a adus un client primeste un comision.
› Schimb de link-uri in zona de parteneri / articole. Link-urile sunt pentru SEO – trafic din Google. Vezi aici un articol despre schimbul de link-uri »
› Barter – produs contra produs, sau produs/serviciu contra promovare. Fie schimb de servicii / produse care nu implica cash, fie – daca exista posibilitate, ofera servicii / produse contra promovare. “Eu iti fac asta, tu ma promovezi la clientii tai.”

Nici una din ideile de mai sus NU implica bani.

NOTA: recomand sa studiati bine cu cine faceti parteneriatul. E posibil ca aceste parteneriate sa ramana pe mult timp – gandeste-te bine cu cine vrei sa fii asociat.

📢 1.3 Outreach – contactarea directa a potentialilor clienti

Asta e cea mai veche si simpla modalitate de promovare. Nu ai clienti? Vrei mai multi? Nu astepta sa vina ei la tine – mergi tu la ei.

Evident ca nu recomand sa mergi pe strada si sa ii cauti. Sunt variante moderne, online.

Una dintre cele mai putin SI PROST utilizate modalitati de promovare in ultimii ani a fost promovarea prin email rece (cold email) – email outreach.

Spun prost utilizata pentru ca aici in proportie de peste 95% ce s-a facut e spam. Email-uri trimise COMPLET AIUREA , in masa si cu vanzare directa de produse.

NU asa functioneaza email-ul rece (outreach).

Modalitatea ESTE functionala si profitabila daca e facuta ok.

Avem un tutorial YouTube despre cum sa faci ok Email Outreach »

Acum, mai e un aspect: ce promovezi? Vad doua directii:

1 – identificarea de persoane interesate si catre care sa livrezi imediat ce trece faza acuta (panica maxima)
2 – sa identifici CEVA ce are rost sa promovezi si acum si poate functiona – aici depinde de fiecare business in parte si de imaginatia patronului sa vada ce poate oferi.

O alta modalitate de outreach este prin Linkedin.

Cred ca cea mai mare utilitate a avut-o pentru recrutarea de personal. In perioada urmatoare (in criza) cred ca aici se va pune pauza – in general in crize se dau oameni afara, nu se angajeaza…

Insa canalul sigur poate fi folosit si pentru a identifica potentiali clienti si/sau persoane interesate de ce faci. Mai ales daca activezi in zona B2B.

🛠️ Optimizare SEO On-site

Ai un site? Fa-l mai bun.

Iti vei creste traficul din Google – mai multi vizitatori = sanse mai mari de a avea clienti.

Acum, pentru SEO sunt necesare doua aspecte importante:

– Optimizarea site-ului
– Promovarea site-ului

Promovarea site-ului implica in general obtinere de link-uri si/sau bannere pe alte site-uri. In general, se face cu bani. Daca esti firma mare si ai concurenti puternici, cu bani multi. Pentru ca e un ghid de criza, nu pun accent aici.

Insa, imbunatatirea site-ului ESTE ceva ce poate fi facut si de angajati. In esenta, trebuie redactat continut RELEVANT pentru site.

Pentru SEO On-site avem multe materiale, dar am sa va recomand 3, care cred eu ca sintetizeaza foarte bine problema.

Intai – ghidul nostru general despre SEO »

apoi un articol care sintetizeaza simplu si eficient ce se poate face fara un efort prea mare: modificari simple cu impact mare »

si un tutorial pentru optimizarea seo ON-Page sau optimizarea la nivel de pagina »

Aditional,

pentru cine are un magazin online, subiectul se schimba un pic. Fata de un site de prezentare, site-urile de ecommerce au cateva particularitati legate de SEO. Avem un ghid complet + video pe ce inseamna optimizarea unui magazin online »

Strategii de criza care implica atragerea directa de clienti platitori

Chiar daca e criza, nu e sfarsitul lumii – bani exista – doar ca sunt mult mai putini. Si panica nu tine de foame. Si nici nu plateste facturile

Zilele astea, totul este pe modul panica – stiri cu razboi peste tot

Va mai dura ceva – nu stiu cat – insa dupa o vreme, masinaria economica VA TREBUI sa se si miste.

Masinile se vor strica si vor trebui reparate, cumparaturile trebuie facute, haine achizitionate, cladiri construite si reparate, etc… Sigur, va fi o incetinire semnificativa economica. Ce este important insa e ca SUNT BANI – nu la fel de multi ca inaintea crizei, dar SUNT si incet, incet se deblocheaza din panica.

NU vreau sa pun in acest ghid accent pe reducerea preturilor. Evident ca asta se va intampla si trebuie comunicat. Vreau, insa, sa pun accent pe ALTCEVA decat doar preturi mai mici.

Ce se poate face pentru a creste veniturile in timpul crizei

1 – Cresterea SEMNIFICATIVA a prezentei online a afacerii tale
2 – Dezvoltarea de noi servicii online – cursuri / consultanta remote
3 – Dezvoltarea de produse/servicii conexe oferite ca bonus cumparatorilor
4 – Dezvoltarea si oferirea de servicii / produse cu aplicabilitate in criza
5 – Cresterea comunicarii si un contact mai apropiat cu clientii / potentialii clienti / persoanele de la care ai date de contact – RETENTIE
6 – Eficientizeaza semnificativ reclamele
7 – Supravegheaza intens concurenta

🌐 2.1 Creste SEMNIFICATIV prezenta online a companiei tale

Romania este una dintre tarile codase in UE din punct de vedere al digitalizarii companiilor. Practic, avem FOARTE multe companii care fie nu au deloc prezenta online, fie au doar site-uri din 2-3-4 pagini cu minim de informatii si care sunt doar un fel de carte de vizita online.

 

RECOMANDARI pentru cresterea prezentei online

Sunt 2 directii mari care trebuie luate in considerare:

• Site si prezenta pe Google / Presa si alte site-uri
• Prezenta pe retelele de socializare – Facebook si/sau Instagram

Daca vrei sa fii gasit in functie de serviciile/produsele pe care le oferi, iti trebuie un site. Google este DE DEPARTE cea mai buna sursa de trafic specializat. De asemenea, daca vrei sa te promovezi pe alte site-uri, iti cam trebuie un site.

DACA vrei ca site-ul tau sa traga efectiv la business, trebuie sa nu fie unul minimal. Un site minimal nu prea va avea trafic si nu prea te va ajuta cu nimic. Un site mai mare este un site care PREZINTA DETALIAT produsele/serviciile tale si, drept urmare, are trafic natural din Google. Plus, cu cat oferi mai multa informatie, cu atat creste sansa sa trezesti interes vizitatorului asa ca la site-urile mici, chiar daca exista promovare platita, numarul de cumparari in general e minimal.

Cat costa un site?

Avem un articol in care prezint principalele variabile care intra in calculul realizarii unui site. Vezi articolul cat costa un site »

Aditional, in general nu e suficient doar sa faci un site. Trebuie sa il mai si promovezi cat de cat. Cat costa in mare promovarea pe Google? Vezi un articol aici »

Si, daca exista interes si mai concret, avem un calculator (estimator) pentru realizarea unui site. Aici poti estima costul unui site »

⚕️ 2.2 Implementeaza servicii / produse noi ce pot fi oferite remote

EVIDENT – doar aplicabil unde se poate.

Majoritatea companiilor care ofera servicii – si uneori in cazul produselor mai complexe – ofera si servicii de mententanta / consiliere / suport, etc… fie online, fie prin curier.

De multe ori, aceste servicii sunt secundare – si nu sunt bine evidentiate si nici nu sunt bine promovate.

Primul pas este sa updatezi pagina acestor servicii. De exemplu:

– Firme care asigura reparatii pentru diverse produse – precizeaza ca reparatia se poate face si daca produsul este trimis prin curier.
– Firmele care ofera servicii IT – precizeaza in paginile site-ului ca suportul se poate realiza prin skype, videoconferinte, etc… Tot pentru firmele care asigura suport tehnic, mentionati ca operatiunile se pot realiza si prin programe de tip remote-control – gen TeamViewer.

Nu e nimic nou – toate aceste servicii puteau si pana acum sa fie oferite remote. Noutatea este ca acum poti promova remote-ul ca o facilitate de sine statatoare.

Aditional, daca pana acum nu aveai astfel de servicii, ar fi timpul sa le faci.

📚 2.3 Oferirea de Cursuri Online

Iarasi, aplicabil doar in anumite cazuri. Nu orice firma are rost sa ofere cursuri. Dar unele pot.

Aici sunt doua tipuri de cursuri:

– Cursuri efective de specializare pe domeniul respectiv

– Cursuri de suport pentru produsele / serviciile oferite. De exemplu: firma care importa masinarii industriale pentru debitat / prelucrat laser – poate oferi cursuri de specializare si utilizare a masinilor respective. La fel, firmele care importa masini agricole. La fel firmele care importa echipamente pentru saloane de frumusete. Aceste cursuri sunt oferite mai curand gratuit sau cu preturi mici – scopul nu e sa profiti neaprat din asta, cat sa iti promovezi serviciile/produsele oferite. E mai curand un fel de content marketing- vezi primul capitol.

Vezi si cursurile online oferite de noi: cursuri de marketing online.

📱 2.4 Schimbarea procedurilor de retentie / sales si apropierea mai mare de clientii proprii

Ai o baza de date cu adrese de email de la clienti / fosti clienti, persoane care s-au interesat de afacerea ta la un moment dat?

Le dai cate un email din cand in cand?

In mod normal, cei mai buni clienti sunt in general cei recurenti. Adica cei care cumpara de mai multe ori de la tine. DACA ai produse ok, e mai usor sa convingi sa cumpere din nou pe cineva care a cumparat de la tine, decat sa convingi o persoana complet noua.

Insa, pentru asta iti trebuie o strategie de comunicare cu clientii existenti. Adica iti trebuie o strategie de RETENTIE. Email-ul (newsletter) e doar un canal prin care se poate face retentie.

Concret, ce poti face?

– Implementeaza un newsletter periodic – saptamanal. Dar nu il face doar cu vanzare directa.
– Implementeaza o campanie de postari pe Facebook
– Implementeaza un program de notificari Push
– Implementeaza un canal de Chat pe Facebook
– Implementeaza o campanie de Remarketing (e foarte ieftina)

Pe scurt – RETENTIE

Daca te intereseaza Email Marketing – ai mai multe informatii in articolul Cum sa vinzi eficient prin Email »

Aditional, aici sunt mai multe informatii despre cum sa comunici eficient cu clientii tai »

💲 Schimba procedura pentru departamentul Vanzari

La aproape toate companiile se intalneste urmatoarea statistica:

Numarul clientilor este o mica parte din numarul total al oamenilor care solicita oferte – SI – numarul total al oamenilor care solicita oferte este o mica parte din numarul total al oamenilor care pun intrebari.

Vrei mai multi clienti? Pune biciul pe sales. La figurat, evident.

In general, mai ales in perioadele de boom economic – cum tocmai a fost – companiile primesc multe intrebari si cereri de oferta. Evident ca aleg sa se focuseze doar pe cei cu potential vizibil mai mare. Insa, in perioade de criza, trebuie sa tragi cu dintii de toata lumea. Nu stii de unde sare iepurele.

Asa ca:

– ai grija sa revii cel putin o data la fiecare persoana care a pus intrebari
– ai grija sa revii cel putin o data, preferabil de mai multe ori la orice persoana care a cerut ceva
– implementeaza si etape intermediare pentru potentialii clienti. De exemplu:

A pus intrebari? Raspunde-i + ofera-i ghiduri. Vei castiga si ceva date de contact in plus.
A cerut o oferta – Ofera-i un produs / serviciu demo. Ceva gratuit cu functionare limitata.

Pe scurt : Implementeaza PROCEDURI DE VANZARE si un FUNNEL DE MARKETING.

Pentru mai multe informatii, aici avem un articol cu o tehnica de vanzari » si aici un articol despre ce inseama sa implementezi un Funnel de Vanzari »

👍 2.5 Eficientizarea promovarii

Sunt Bani mai putini – creste eficienta utilizarii lor.

In general, cam toate firmele care se promoveaza au mai multe campanii de promovare. EVIDENT ca nu toate sunt la fel de profitabile. Unele mai mult, altele mai putin.

Primul lucru pe care il poti face e sa tai bugetele campaniilor putin eficiente.

In esenta, prin reclama “cumperi” clienti pentru compania ta. Daca e o campanie eficienta, costul cumpararii clientilor e mic. La o campanie mai putin eficienta, costul e mare.

Primul pas in eficientizare e sa ramai doar cu campaniile care iti aduc ieftin clienti.

Evident, ar trebui sa poti masura – chiar si aproximativ – la ce cost iti aduce clienti fiecare modalitate de promovare. Adica Calculul Conversiei sau implementarea unui sistem de calcul al vanzarilor pentru magazine online.

Cum facem reclame / promovare mai eficienta? Subiectul e destul de complex, dar recomand urmatoarele articole:

– Mai mult cu Aceiasi Bani – care reclama e cea mai eficienta »
– Recomandari originale de Optimizare campanii prin Google »

🕵️ 2.6 Supravegheaza atent concurenta

In criza e mai greu insa NU DOAR PENTRU TINE.

Concurentii tai ai si ei de suferit si se lupta cu aceleasi probleme ca si tine.

Fii cu ochii pe ei mai intens ca oricand.

Sunt doua posibile avantaje:

– E aproape imposibil ca cineva sa nu vina cu o idee inteligenta pe care s-o aplici si tu
– Anumite firme ar putea sa suspende oferirea anumitor servicii, caz in care apare un loc liber pe piata pe care il poti exploata

Intrebari? Sugestii?

Ai si ALTE idei de promovare / eficientizare a activitatii pe timp de criza?

Lasa un comentariu. Daca ideea ta este buna, o vom introduce in ghid.

Radu Ciofu, SEOmark.ro