Chat GPT este o unealta care a revolutionat industria redactarii de text. Nu exista dubii.
INSA, o unealta este eficienta doar in masura in care este folosita eficient.
In articol mi-am propus sa prezint o strategie de utilizare a Chat GPT care sa nu fie considerata spam sau calitate slaba (detaliez un pic mai incolo) si care poate aduce beneficii vizibile pe SEO.
SEO cu Chat GPT – principalele idei ale strategiei topic cluster
Intai – ce este un “topic cluster” si de ce e util?
Un topic cluster este, pe romaneste, un grup de articole pe acelasi subiect.
De ce performeaza (pe google) mai bine decat un articol simplu?
Pentru ca Google masoara ceea ce se cheama user interaction si user satisfaction. Adica, pe romaneste, google vrea ca cel care intra pe un site sa fie cat mai multumit de ce gaseste acolo.
Cum masoara Google asta?
In principal in functie de timpul pe care il petreci pe site si cate pagini vizitezi din acel site.
Sa presupunem ca faci o cautare in care vrei informatii despre un muzician.
Luam doua variante de site-uri:
- site-ul 1 in care e o pagina cu biografia lui. Si atat.
- site-ul 2 in care e o pagina cu biografia lui + link spre pagini cu biografiile restului muzicienilor din trupa din care face parte + pagini pentru cele mai importante melodii / premii obtinute + …
Care site are sansa sa te tina mai mult pe el?
Evident 2.
Biografia muzicianului + restul paginilor formeaza un grup de articole pe acelasi subiect; adica un topic cluster.
De retinut – pentru marea majoritate a cautarilor, un cluster va avea semnificativ mai mult trafic din Google decat o singura pagina pentru acel cuvant!
De ce topic cluster e mai bun decat article spam
Intai, ce e article spam?
Pe scurt, faci o lista cu sute/mii de cuvinte cheie rezonabil utile pentru site-ul tau, dupa care faci cu Gpt articole pe modul rapid inainte, dupa care le postezi in bulk pe site.
Functioneaza?
Da.
Are si dezavantaje? DA – mari.
Numarul foarte foarte mare de articole spam, iti dilueaza cuvintele cheie principale / utile.
Adica.
Conform algoritmului Google, fiecare site este eligibil sa primeasca un numar aproximativ fix de click-uri pe luna. Altfel spus, Google limiteaza numarul maxim de click-uri pe care fiecare site il poate primi.
Primul gand este in general: “ce nesimtit e Google“. In realitate insa, pentru 99.9999999999 din site-uri e un lucru bun.
Daca nu ar fi limita de autoritate, 0.1% din site-uri ar lua 99.9% din trafic.
Wikipedia ar fi peste tot, ziarele mari si cateva magazine mari + site-uri de anunturi (Emag, Olx) ar lua tot traficul. Site-urile mici si medii nu ar vedea absolut nimic.
Limitarea e OK. E buna.
Si atunci care e dezavantajul diluarii?
Sa zicem ca ai un site de consultanta juridica. Ai 10 pagini de servicii, cea mai importanta este Consultanta Juridica pentru Insolventa.
Pagina asta ESTE importanta pentru tine, pentrun ca e pagina servicului pe care il vinzi, si care efectiv iti aduce bani.
Sa zicem ca ai 100 de vizite pe zi si pe care presupunem ca Google le distribuie uniform. Pagina consultanta juridica insolvente va primi 10% din toate vizitele – adica 10 click-uri pe zi. Din 10 click-uri, primeste 2-3 cereri de oferta si poate ramai cu un client.
Acum, sa zicem ca faci spam de articole cu GPT.
Faci 1000 de articole.
Traficul va creste un pic, DAR fara crestere vizibila a autoritatii site-ului (fara link-uri, mentiuni din alta parte,etc…) traficul total va creste putin.
Sa zicem ca ajunge la 150 cautari pe zi.
Cautari care sunt distribuite rezonabil uniform.
Asta inseamna ca pagina consultanta juridica insolvente va prmi 150 / 1010 click-uri pe zi = 0.14 click-uri pe zi.
Adica aproximativ 1 click la 7 zile.
Cu noul trafic, iti ia cam 70 de zile sa obtii un client.
Nu e optim.
DA, spam-ul iti aduce mai mult trafic, dar nu neaparat unde ai nevoie de el.
Pentru ziare/reviste, care vor trafic (nu conteaza unde ajunge), article spam e bun.
Pentru site-uri de firma/business, unde conteaza unde ajunge omul, spam-ul e muuuult mai putin eficient.
Cum implementezi un topic cluster – pas cu pas
Pasul 1 :
Gaseste cuvantul cheie principal si cautarile adiacente.
In marea majoritate a cazurilor, un topic cluster este in jurul unui cuvant cheie principal (main keyword) si are undeva intre 5 si 30 cautari secundare.
De exemplu:
Firma de design interior – vrea un topic cluster pentru cautarea “design interior dormitor”
Primul pas e sa gasim principalele cautari care compun cluster-ul.
O varianta gratuita pentru a gasi cautarile este Google Keyword Explorer – iti trebuie un cont g ads, insa nu trebuie sa fie activ. Sau poate fi activat cu 1 leu.
Sau, fara nici o bataie de cap — keywordtool.io (centralizeaza sugestiile Google).
Vedem cautari adiacente:
- design interior dormitor mic
- design interior dormitor copii
- design interior dormitor mansarda
- design interior dormitor adolescenti
- design interior dormitor verde
- design interior dormitor alb
- … etc…
Pasul 2:
redacteaza cu Chat GPT:
• 1 articol MARE pentru cautarea principala “design interior dormitor” (articol mare =~ 1200 cuvinte sau peste)
• x articole standard, cate unul pentru fiecare cautare secundara (standard =~ 600 cuvinte =~ o pagina word)
• x paragrafe introductive, cate unul pentru fiecare cautare secundara. Paragrafele astea introductive nu trebuie sa fie mai mare de aprox 100-150 cuvinte. Ele vor aparea in articolul principal cu link spre articolul cu sub-cautarea relevanta.
Dupa ce ai redactat textele ( vezi un articol despre cum sa redactezi cu chat Gpt + prompt-uri utile aici» ) publica-le pe site si :
- articolul mare preferabil sa fie in meniu
- in articolul mare, la fiecare paragraf pune link spre articolul mic relevant
- in fiecare articol mic pune 2-3 link-uri spre articolul mare (foarte important pasul asta)
- in fiecare articol mic, pune inca 1-3 link-uri spre cateva din celelalte articole mici, preferabil cele mai relevante
- optional, in toate articolele poti pune extra 1-3 link-uri spre alte articole/pagini relevante care nu sunt neaparat din acelasi cluster (de exemplu design interior bucatarie)
Ce ai obtinut concret printr-un topic cluster si cat dureaza implementarea
- Esti relevant pe majoritatea cuvintelor cheie din zona respectiva pentru ca ai articole dedicate pentru fiecare cautare.
- Sansa ca vizitatorul sa stea pe site-ul tau e mai mare, pentru ca indiferent unde intra, probabilitatea e mare sa gaseasca inca cel putin un subiect de interes. Drept urmare, scorul tau de relevanta va creste.
- Articolele – in special cel mare – au un link-building intern bine pus la punct.
- Raportul timp lucrat / efect este foarte bun:
- ai timp sa verifici manual articolele (nu sunt sute/mii)
- singurul articol unde aloci mai mult timp este cel mare – care e si cel mai important.
- Numarul de articole NU este suficient de mare cat sa iti dilueze articolul principal
- structura interna de link-uri si subiectele alese potenteaza articolul principal
Cat timp dureaza realizarea unui astfel de cluster.
Variabila principala este cat de multe cuvinte are clusterul.
Aproximativ timpul locat este:
- intre 2 si 3 ore pentru articolul mare, care trebuie verificat manual inclusiv “asamblarea” paragrafelor si implementarea
- in jur de 30-45 minute pentru articolele mici, inclusiv implementarea (link-uri, poze, etc…)
Deci, un cluster cu 1 articol mare si 10 mici ar dura undeva in jur de 8 ore, sau o zi full de lucru.
Sigur, se poate si mai repede, dar atunci o sa tai din calitate.
Te intereseaza costul optimizarii SEO a unui site?
Avem un calculator automat: obtine o estimare in cateva minute: Calculator cost SEO»
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓