Ce faci cand Facebook Ads are probleme si pur si simplu reclama ta nu aduce vanzari?
Exemplu concret – astazi, 12 iulie 2021 Facebook Ads nu livreaza cum trebuie. Campaniile noastre de promovare nu aduc lead-urile dorite. Si nu e o problema doar la noi sau ceva de setari.
Oficial, Facebook a anuntat ca trebuie sa implementeze un sistem nou care sa fie compatibil cu reglementarile UE privind politica datelor personale, motiv pentru care exista oficial un avertisment: eficienta reclamelor va fi afectata pentru o perioada mai lunga de timp – posibil cateva luni.
Comunicatul oficial poate fi gasit aici»
Ce poti face?
Si cum sa diagnostichezi problemele in cazul in care nu exista un avertisment clar scris?
Update – 8 decembrie – 2021
Situatia s-a ameliorat, insa, e in continuare relativ departe de ce era o data.
In opinia mea, cel mai puternic afectate sunt companiile mici/medii care se foloseau de audiente mici si specifice.
Firmele care se promovau mai mult sau mai putin catre toata lumea, sunt mai putin afectate.
In special audientele lookalike sunt destul de mult afectate.
Pare ca Facebook si-a pierdut mult din eficienta cu care targeta in functie de interese si era capabil sa gaseasca alte persoane foarte similare cu cele din profilul tau.
Avertismentul oficial, cel cu problemele inca mai apare prin conturi; personal nu mai cred ca situatia va reveni la ce era inainte.
Update – 23 iulie – 21
Pare ca situatia s-a mai ameliorat cat de cat.
Unele campanii au inregistrat rezultate putin mai bune decat in saptamana imediat de dupa 6-7 iulie.
Ce CRED ca s-a intamplat este ca algoritmul Facebook responsabil pentru “match-ing” intre profile si reclama a fost cumva resetat.
Par ca functioneaza mai bine doar campaniile care targeteaza audiente foarte generale.
Acele campanii care se bazeaza pe audiente foarte specifice, cu putini oameni, sau lookalike precise – in continuare nu par sa livreze deloc.
Pasul 1 – Asigura-te ca promovarea ta pe Facebook Este Bine Setata
E usor sa dai vina pe restul lumii, insa, de cele mai multe ori, problemele sunt la tine.
Verifica intai cat de corect e setata reclama ta. Asta inseamna sa verifici daca Audienta este bine corelata cu mesajul si cu destinatia.
Adica cine vede reclamele, ce vede efectiv in acele reclame si unde e dus daca face click pe ele.
Aici exista in mare 3 lucruri pe care in general le poti face.
1 – Trebuie sa gandesti efectiv reclamele cat de obiectiv poti. E o problema generala faptul ca cei care fac/gandesc reclamele nu pot fi foarte obiectivi cu propriile creatii. Roaga un coleg sau cineva care se pricepe sa arunce si el un ochi. De multe ori, chiar si cei mai experimentati marketeri nu vad padurea de copaci.
2 – Facebook te ajuta si la nivel de reclama (la nivel de add, nu ad set, nu campanie) iti spune daca ad-urile tale au rata de interactiune sub/peste medie , daca rata de click e sub/peste medie, etc…
instrumentul asta te ajuta sa vezi daca audienta reactioneaza ok la mesaj – destinatia nu intra in calcul aici – doar corelatia dintre mesaj si audienta.
3 – Fa si o campanie pe termen lung (nu remarketing) pe care sa nu o modifici , sau sa o modifici cat se poate de putin. Foloseste campania respectiva ca un fel de reper.
Daca acea campanie care a mers bine multe luni, chiar ani, dintr-o data, BRUSC, nu mai livreaza, atunci inseamna ca fie ceva s-a schimbat la Facebook , fie ti-a picat site-ul sau ai probleme la el, fie a intrat un jucator foarte mare in piata.
Nici o campanie nu ramane vesnic eficienta – ideea e insa sa ai un reper pe termen scurt. Pe termen lung va trebui sa refaci si aceste campanii.
Totodata, ar trebui sa ai si cel putin 2-3 audiente (cel putin una lookalike) care sa fii sigur ca functioneaza bine pentru produsele tale. In cazul in care ceva se intampla, revii la acele audiente. Daca tot nu merge ok, probabil ca se intampla ceva la nivel de facebook.
Apropo “de roaga un prieten sa te ajute” – daca ai campanii mai maricele si ai probleme cu ele, avem un serviciu gratuit de audit pentru Facebook Ads: vezi aici: audit live gratuit FB»
Pasul 2 – Problemele sunt sistemice – Atunci trebuie un inlocuitor
E o vorba romaneasca: “nu-ti pune toate oualele in acelasi cos“. Sau nu te baza doar pe un singur canal de promovare.
ORICE canal de reclama are doua riscuri mari:
– poate disparea sau deveni temporar inaccesibil
– se poate supra-aglomera, caz in care devine ineficient
Caz concret la noi: o parte semnificativa a modului in care SEOmark se promoveaza e dand gratuit ghiduri (vezi sectiunea educatie). Pentru ghidurile astea avem reclama pe Facebook. Cine le descarca “plateste” cu email si telefon, dupa care vedem daca persoana respectiva este interesata de o eventuala colaborare.
Am inceput strategia asta din 2016. La inceput, pe audiente generale, costul per lead (per descarcare de ghid) era de 0.9 lei aproximativ – la audiente mai generale si cam 1.2 lei la audiente mai specifice. Era un cost foarte bun.
In timp, costul a crescut – incet – incet – datorita inflatiei, datorita cresterii competitiei (au aparut si alte firme care folosesc aceeasi strategie). In prezent, costul per lead la audiente generale e cam 1.5 lei si cam 2-3 lei la audinete mai specifice. In continuare este un cost bun.
Totusi, saptamana trecuta (redactez acest articol in 12 iulie) costul per lead a inceput sa creasca semnificativ. A ajuns la 15 lei si chiar mai mult in cateva zile.
Avem si campanii noi dar, avem si audiente prestabilite si avem si cateva campanii la care nu am facut modificari de multe luni de zile. Semnalul de alarma a fost cand si la ele costul per lead sarea mult de 10 lei.
Initial ma gandeam ca poate e vara.. dar nu se face vara in cateva zile… sau poate vre-un concurent foarte mare… desi nu prea e fezabil. Raspunsul l-am aflat dupa 2 zile cand a aparut avertismentul oficial in platofrma de administrare Facebook Ads.
Adevarul e ca Facebook a fost supus in ultima perioada unui bombardament continuu: Posibile fraude electorale in SUA, posibili roboti/hackeri rusi sau mai stiu eu de unde, date personale in Europa, Facebook Analytica… Prea multa cenzura… ba prea putina cenzura…
Orice sistem are limitele lui…
Pe scurt, in comunicatul oficial se spune ca sunt probleme, pentru ca trebuie implementate noi sisteme care sa respecte legislatia UE, si ca in Europa reclamele vor fi afectate posibil chiar cateva luni.
Ce se poate face?
Promoveaza-te pe alte canale!
Care alte canale?
Depinde ce vinzi. Alegi canalul de promovare in functie de audienta dorita.
Daca vinzi catre publicul larg (retail):
• Campanii mai mari de Remarketing – in special pe termen lung.
Remarketing-ul este o modalitate FOARTE eficienta de promovare. Se poate face si pe termen scurt si pe termen lung. Pe termen lung ajuta si la Branding.
Se poate face remarketing si prin Facebook/Instagram si prin Google Display. La capitolul asta, sincer, cred ca Google a fost mai eficient decat Facebook-ul intotdeauna, in principal datorita costului mult mai mic per mia de afisari.
Daca nu ai o campanie de remarketing pe Google, atunci e primul lucru pe care trebuie sa il faci. Daca ai deja, creste-i bugetul si asigura-te ca e si pe termen lung si pe termen scurt.
Daca nu stii exact ce se poate face prin campanii de remarketing, atunci vezi acest videoclip»
Daca ai nevoie de implementare, oferim servicii de Google Ads Display»
• Video marketing-ul – care a rescut enorm in pandemie, in special YouTube.
E un moment foarte bun sa intrii si pe canalul asta. Se poate face fie prin reclama directa – prin Servicii Google Ads» (oferim asa ceva) sau prin realizarea unui canal de YouTube propriu.
• Google Display daca vinzi produse pentru toata lumea – gen haine, telefoane, excursii, etc..
In esenta, retelele de socializare au “luat” trafic de pe site-uri de stiri si continut. Drept urmare, pretul promovarii aici a scazut mult. A devenit o varianta destul de eficienta ca raport pret/calitate
• Daca vinzi servicii petru publicul larg, ia in calcul si promovarea pe site-urile de anunturi.
Merg bine in general serviciile gen zugrav, parchetar, tractari, instalatii sanitare, electrice, etc… Site-urile de anunturi sunt Olx, publi24, lajumate, bizoo, etc…
Daca vinzi catre companii sau daca vinzi servicii nisate
• Pentru promovarea pe zona B2B Linkedin a crescut mult.
Este destul de consumator ca timp, mai ales ca pretul reclamelor este inca prohibitiv in Romania, dar, daca investesti timp in a-ti face contacte, dupa care investesti si timp in a le tine rezonabil active, vei avea cereri. Canalul asta este o directie in care nu am investit ca agentie, dar, anul asta avem in plan sa recuperam si sa venim si cu servicii.
• Email Outreach – email-uri catre companii
NU MA REFER LA SPAM. Ma refer la campanii targetate in care sa intrebi daca exista interes pentru serviciile/produsele tale.
Avem un mic tutorial video despre cum se face o astfel de campanie. Vedeti aici»
• Google pentru campanii ce targeteaza firme, sau, produse nisate
Google te poate ajuta – targetezi expresii exacte. Google se poate face prin SEO sau Google Ads (reclama in Google). Daca vrei ceva rapid, atunci incepe cu Google Ads. SEO este eficient, dar, e o investitie pe termen lung, care nu aduce rezultate rapide. Daca “arde” SEO nu e solutia.
O consultanta – live si gratuita – prin Skype, Zoom sau Teamviewer in care analizam campania ta de Facebook si iti oferim o parere.
› Ai campanii de promovare active pe Facebook??
› Nu esti multumit de eficienta lor?
› Nu ai vanzarile pe care le asteptai?
› Vrei o opinie din partea unei firme specializate?
» Te putem ajuta! Solicita un audit gratuit al campaniei tale de Facebook. Programeaza-te la o discutie Gratuita cu un specialist!
• Vrei sa vinzi rapid catre publicul larg?
• Vrei ca multi oameni sa afle de tine?
• Daca da – ai ajuns unde trebuie!
Suntem o Agentie de marketing specializata in implementarea campaniilor de promovare prin Facebook Ads si Instagram Ads.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Vezi mai multe despre noi»
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓
Foarte bun subiectul articolului, foarte folositor in special pentru incepatori, dar si pentru cei cu mai multa experienta. Felicitari!