Un aspect comun in toate rundele de finantare prin fonduri europene de pana acum, a fost faptul ca publicitatea nu este o cheltuiala eligibila.
Totusi, fara promovare si fara vizitatori pe site nu o sa vinzi nimic.
Trebuie sa existe reclama. Doar ca este un cost pe care il vei suporta integral din banii tai.
Q: Se poate face ceva sa reduci acest cost? sau sa cresti eficienta promovarii ulterioare (din banii tai)?
DA, se poate.
Sunt doua lucruri importante care se pot face pentru a ajuta semnificativ promovarea site-ului:
1 – se poate creste sansa ca cineva care intra pe site sa devina client cumparator. Se cheama cresterea ratei de conversie.
2 – se poate optimiza site-ul pentru a avea trafic gratuit (neplatit) din Google. Se numeste optimizare pentru motorarele de cautare, sau SEO
Cum se fac? si ce costuri sunt? Afla in continuare.
website

Cum sa construitesti un site eficient cu fonduri europene
Strategia generala a unui site eficient, care vinde bine
Primul aspect – site-ul trebuie sa vanda bine. Adica, sa ai o rata mare de conversie. Adica, atunci cand cineva intra pe site sa fie o sansa mare sa cumpere sau sa ceara o oferta.
Al doilea aspect – sa aiba cat mai mult trafic neplatit (nu din campanii platite de promovare) – in principal optimizare pentru Google, sau SEO
Cum cresti sansa ca site-ul sa vanda – rata de conversie mare
Primesc multe cereri la agentie de la persoane care vor site-uri pentru afacerile lor.
Una din cele mai des intalnite cerinte, este ca site-ul sa fie “simplu si usor de folosit“. Cu cat mai simplu, cu atat mai bine.
Pare o cerinta rezonabila … nu?
E ca si cum ai spune: “vrea un om de vanzari… da sa fie tacut, sa nu deranjeze pe nimeni“. Crezi ca un agent de vanzari tacut o sa vanda?
In ziua de azi gasesti marfa si servicii peste tot. Bani sa ai, ca de cumparat ai de unde.
Cea mai mare problema in vanzari este sa il convingi pe om sa cumpere de la tine, nu de la concurenta.
Cand vizitatoru intra pe site-ul tau, e sansa ta sa il convingi ca ce oferi tu este mai bun decat ce ofera ceilalti.
Crezi ca un site foarte simplu, fara informatii, fara nimic cu adevarat deosebit o sa convinga pe cineva ca esti cel mai bun?
Foarte probabil nu. Foarte probabil omul o sa intre, o sa stea 5 secunde in care nu vede nimic interesant, dupa care se duce de regula si cumpara de unde stie si de unde probabil a mai cumparat. De la Emag, Altex, Dedeman, Zarra, etc…
Nimeni nu cumpara de la firme putin cunoscute cand exista atatea oferte la firmele mari.
❗️ Realitatea este ca un site simplist, fara informatie si fara ceva cat de cat deosebit NU VINDE.
Ce se poate face?
In mare, sunt 2 lucruri pe care trebuie sa le construiesti pe site ca sa vanda mai bine (sa ai o rata de conversie mai mare)
– Trebuie sa ai oferte cat mai diverse, pentru cati mai multi oameni.
– Trebuie sa cresti autoritatea (increderea) site-ului tau. Adica site-ul sa prezinte incredere.
Daca vrei sa vinzi la mai multi oameni, trebuie sa ai o oferta cat mai diversificata
La modul general, oamenii nu cauta lucruri generale. Oamenii cauta lucruri specifice.
Nimeni nu cauta “haine” sau “electrocasnice”
Oamenii cauta “camasa barbateasca neagra slim fit” sau “cuptor cu microunde cu grill”.
Ca sa vinzi trebuie sa ii oferi – pe cat posibil – fiecarui vizitator exact ce are el nevoie.
S-au facut multe studii, si de fiecare data rezultatul este acelasi. Rata de conversie se coreleaza direct cu numarul de produse/oferte pe site.
Cu cat ai un site care ofera mai multe produse/servicii cu atat creste sansa ca vizitatorul sa gaseasca la tine pe site exact ce are el nevoie.
Recomandari concrete
-
- De exemplu, daca ai un magazin, fa mult mai multe categorii. Nu fa doar o singura categorie “camasi”. Fa categorii pentru camasi in functie de culori, in functie de marimi, in functie de material, etc…
- Cu cat ai mai multe categorii pe site, cu atat este mai usor vizitatorului sa se duca acolo unde stie el ca vrea sa ajunga.
- De exemplu, daca ai un magazin, fa mult mai multe categorii. Nu fa doar o singura categorie “camasi”. Fa categorii pentru camasi in functie de culori, in functie de marimi, in functie de material, etc…
-
- Daca ai o firma de servicii. De exemplu, firma de mentenanta calculatoare. Nu fa o singura pagina “Servicii mentenanta calculatoare”, fa pagini dedicate pentru devirusare, curatire praf, reinstalare sisteme de operare, reparare probleme imprimante, etc… Ce stii tu ca cer in general clientii.
-
- Ofera cat mai multe detalii despre produse / servicii. De cate ori vi s-a intamplat sa vreti ca cumparati ceva, dar nu ati facut-o pentru ca nu erau suficiente informatii despre produs?
- De exemplu, produse alimentare care nu mentioneaza ingredientele, imbracaminte cu poze putin relevante din care nu iti dai seama exact cum e materialul, mobilier sau obiecte decorative unde marimea nu e clar specificata, etc….
- Ofera cat mai multe detalii despre produse / servicii. De cate ori vi s-a intamplat sa vreti ca cumparati ceva, dar nu ati facut-o pentru ca nu erau suficiente informatii despre produs?
Pe scurt, cu cat ai mai multe informatii pe site, cu atat vei vinde mai bine.
Daca vrei sa vinzi mai mult, trebuie sa dovedesti ca esti de incredere
In esenta, un client este o persoana care iti da bani pentru ceva.
Cum convingi persoana respectiva ca nu dispari in noapte cu banii lui sau ca serviciul oferit este oferit in parametrii prezentati?
Altfel spus, cum il convingi pe om sa aiba incredere in tine?
Increderea o castigi in principal in doua feluri:
1 – prezinti in amanunt si cu detalii serviciul/produsul – prezinti incredere pentru ca dovedesti ca esti expert in nisa in care activezi
De exemplu, ai un service auto.
Poti spune “Vino la noi la service si iti reparam masina”
Sau,
”
Vino la noi la service. Avem intotdeauna pe cineva la receptie – afla ce problema ai si te repartizeaza la mecanicul potrivit. Daca problema este mica, poti astepta confortabil. Cafeaua e din partea noastra.
Se semneaza un formular de preluare a masinii.
Dupa care masina e dusa in service si se pune pe tester pentru diagnosticare.
Clientului i se prezinta rezultatul diagnosticului + costurile pentru reparare. Clientul decide care din probleme urmeaza a fi rezolvate.
In functie de decizia clientului se transmite timpul estimat de reparare
…..
”
In care din cele doua situatii de mai sus firma pare mai profesionista?
Daca ar fi sa alegi, in care din cele doua situatii probabilitatea este mai mare sa ai parte de servicii de calitate?
2 – Ca sa castigi incredere, prezinti proiecte cat mai mari care au fost finalizate de tine. Preferabil pentru alte entitati cunoscute.
Prezinti incredere pentru ca arati ca esti capabil sa finalizezi sau sa livrezi lucrari mari/complexe cu atat mai mult daca realizezi ceva pentru entitati mari.
Un aspect important al increderii este ca e destul de greu sa o cresti singur. “Lauda de sine, nu miroase a bine”
Increderea e mult mai usor castigata prin asocierea cu alti parteneri care prezinta incredere.
Alt aspect important, este ca si aici cu cat povestea e mai detaliata, cu atat efectul este mai mare.
Una e sa spui ca printre clientii nostrii se afla “XYZ”, cu totul altceva este sa faci o pagina dedicata proiectului realizat pentru XYZ. In pagina respectiva, pui poze de la lucrare, unu-doua interviuri cu cineva de la firma XYZ, detalii din faza de realizare, cat timp a durat, ceva specificatii tehnice ale proiectului, etc… Daca se poate si un video, cu atat mai bine.
O astfel de pagina de proiect este una din cele mai puternice dovezi ca firma ta poate face ceva ok si ca prezinti incredere.
Care sunt costurile aproximative cu cresterea autoritatii si a conversiei la un site
Ca intotdeauna, costurile sunt direct proportionale cu munca depusa.
Daca vrei sa iasa ceva cu adevarat calumea, atunci cineva trebuie sa munceasca ca acel ceva sa fie bun.
Cresterea relevantei are direct legatura cu numarul de produse/servicii oferite de firma ta.
Daca e vorba de un magazin mai mic sau o firma care ofera servicii, vorbim de poate undeva in jur de 10-30 pagini de categorii si/sau servicii.
Costul aproximativ ar putea fi undeva in jur de 5000 – 15 000 lei si un numar de ore undeva in jur de 50 si 150 de ore.
Repet, gradul de aproximare este foarte mare. In realitate marimea proiectului se discuta de la caz la caz si de la buget la buget.
Pentru un cost mai exact, avem un calculator de preturi dedicat – calculator estimare costuri realizare site»
Cum cresti traficul site-ului – SEO
Traficul este celalalt aspect esential pentru un site.
Oricat de bine facut ar fi site-ul, daca nu are vizitatori, nu se intampla nimic.
Premiza de la care am plecat insa este ca nu avem voie sa ne bazam pe publicitate platita.
In cazul asta, principala sursa pe care ne putem baza este traficul natural, neplatit din Google. Adica SEO.
Ce presupune optimizarea pentru Google – SEO
Pentru SEO sunt doua categorii mari de optimizari care se fac:
1 – optimizare la nivel de site (in site)
2 – promovare externa sau optimziare off-site.
Punctul 2, in cea ma mare parte presupune tot bugete de pormovare – deci, conform scenariului cu care lucram, nu ne putem baza aproape deloc pe link-uri sau promovare externa. Nu avem buget de promovare.
Deci, ce putem face este sa optimizam foarte bine site-ul.
Ce inseamna concret SEO on-site
Ce este optimizarea la nivel de site
Atunci cand cauta un produs/serviciu pe care il vor, oamenii in general cauta in mod specific , nu general.
Daca vrei o bucatarie alba pe colt, atunci nu o sa cauti “mobila” ci o sa cauti “mobila bucatarie alba pe colt”
La cine o sa ajunga vizitatorul care cauta asa ceva?
La cine e in prima pagina.
Pe cine pune Google in prima pagina?
Pe acele site-uri care au pagini foarte relevante pentru cautarea “mobila bucatarie alba pe colt“.
Daca ai o pagina generica cu “mobila de bucatarie” atunci foarte probabil nu o sa fii in prima pagina.
Un aspect important: Google INTELEGE ca pagina ta de “mobila de bucatarie” este cat de cat relevanta pentru ce cauta omul respectiv.
Insa, prima pagina in Google nu este despre daca esti sau nu relevant – in prima pagina sunt cei care sunt CEI MAI RELEVANTI DIN ROMANIA pentru acea cautare.
E ca la Formula 1 – participa in cursa zeci de piloti, dar doar primii 10 primesc puncte.
Pentru SEO de succes nu este suficient ca Google sa inteleaga ce ai pe site. Google trebuie sa te considere unul din cei mai valorosi 10 din internet pentru cautarea respectiva.
Iar ca sa fii valoros in ochii Google, o pagina cu 3 propozitii si 2 poze, nu e suficient.
Ca sa faci un site cu adevarat bun din punct de vedere SEO se face un plan cu urmatorii pasi:
-
- se face un tabel cu expresiile cautate de oameni in Google (cuvinte cheie)
- se face pe baza tabelului un necesar de pagini. Pentru fiecare cuvant cheie trebuie facuta pe site o pagina separata
- se redacteaza texte relevante , poze si ce mai e nevoie in functie de tipul cautarii
- Principalele criterii de optimizare la nivel de pagina sunt prezentate in detaliu aici»
Mentionez ca o singura pagina bine facuta necesita undeva in jur de 3 si 10 ore de lucru.
Poate fi si mai mult, dar as zice aici se incadreaza marea majoritate a proiectelor.
Deci vorbim de un cost undeva in jur de aproximativ 300 si 1000 lei per pagina.
Acum, numarul de pagini si cuvinte cheie se stabileste in functie de natura fiecarui business in parte.
APROXIMATIV,
pentru o firma care ofera servicii, numarul de cautari este in general undeva in jur de 10-30
pentru un magazin online numarul de cautari este in general mai mare. Daca magazinul vinde multe produse, din multe categorii, atunci putem vorbi de sute de pagini. (ganditi-va doar cate cautari sunt pe zona de haine)
Deci, cumulat, optimizarea on-site a unui site , daca e sa fie bine facuta, poate costa undeva in jur de 5000 si 30 000 lei.
Sumele sunt evident aproximative si am luat in calcul proiecte de marimi rezonabil medii.
Inca ceva – costurile nu includ promovarea. Scenariul dat e ca nu avem voie sa avem buget de promovare.
In cazul in care orientativ doriti un cost mai exact, inclusiv cel cu promovarea, avem un calculator de costuri pe seo»
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓