In ultimul an aproximativ, ne-am tot lovit de urmatoarele probleme legate de redactare
„Ai un prompt bun pentru articole?”
„Cum pot sa fac sa-mi scrie AI-ul postari care sa sune bine?”
„Ce-i dau lui ChatGPT ca sa nu mai piarda timp copywriterul?”
Toata lumea vrea si cauta “Prompt-ul perfect”. Il ai si in 10 minute iti face textele pentru tot site-ul.
Perfect, nu?
Doar ca povestea asta am vazut-o de nenumerate ori in trecut sub diferite forme.
Vanzarile si reclama in general sunt pe termen scurt un joc in suma nula. Daca tu castigi un client, altcineva a pierdut acel client.
Asa ca intr-o economie de piata, firmele sunt obligate constant sa evolueze, sa vina cu ceva nou fata de concurenta ca sa castige acel client.
Orice beneficiu / progres este util DOAR in masura in care ceilalti nu il au. Daca toata lumea ofera aceleasi facilitati, ele nu mai sunt un avantaj competitiv.
– Daca toate masinile decente vin cu aer conditionat, atunci aerul conditionat nu mai e un avantaj competitiv
– Daca toate magazinele online ofera transport gratuit la comenzi de minim 300 lei, atunci nu mai e un diferentiator
– Daca toata lumea pune in titlul cuvantul cheie dorit, atunci cuvantul cheie in titlu nu mai e un diferentiator
– Daca toate telefoanele au camere multiple, atunci un telefon cu mai multe camere nu mai are un avantaj competitiv
– Daca la job, toata lumea iti ofera laptop si telefon, atunci nu mai e un avantaj deosebit daca cineva ti le ofera
si, evident
– Daca toata lumea are texte generice si ok , scrise de AI, atunci textele generice si ok NU MAI SUNT UN AVANTAJ COMPETITIV
Clar.. nu?
Si atunci ce ofera un avantaj competitiv ? Cum a evoluat redactarea ?
Despre asta e vorba in continuare.
Articol sau video. Acelasi subiect
Concluziile mele dupa mai bine de 6 luni de experimentare cu prompt-uri pentru redactare
Pe scurt, pot rezuma in 2 idei
1 – A crescut baseline-ul de raportare – adica minimul necesar. Acum minimul decent necesar este un text scris ok
2 – prompt-ul perfect universal valabil NU EXISTA – el trebuie creeat specific pentru audienta, contextul si diferentiatorii unei afaceri
Altfel spus
AI-ul nu e solutia finala. E doar o unealta.
Cel putin pana nu capata constiinta si preia controlul lumii…
Da, AI-ul scrie repede. Da, scrie corect gramatical. Si da, poate da impresia ca face 80% din munca unui redactor.
Dar, marea majoritate a textelor generate cu AI suna similar.
Si, ghici ce : cand toata lumea are texte generice si ok … care mai e avantajul competitional?
Ce functioneaza? Ce este un prompt personalizat?
PROMPT-UL PERFECT NU ESTE UN PROMPT, ESTE O PROCEDURA
Repet, ca sa fie si mai clar.
Nu exista un singur prompt care sa faca totul ok cap coada.
Un prompt “perfect” ( bine.. in realitate nimic nu e perfect …) este o serie de pasi pe care redactorul ii parcurge cu AI pentru a general continut foarte bun si personalizat exact pe nevoile proiectului.
Care sunt pasii ?
sunt aceia pe care cam trebuie sa ii aplici la orice forma de promovare daca vrei sa obtii un rezultat cu adevarat bun.
1 – Care este scopul textului / paginii.
Ok – redactam o pagina … dar ce ne propunem sa facem cu ea?
– E destinatie finala? cum ar fi o pagina de produs?
– E o pagina de prezentare a firmei care trebuie sa genereze incredere, dupa care sa trimita utilizatorul in alte pagini?
– E un articol care trebuie sa trimita spre o pagina de servicii, care e pasul urmator natural…
Intai trebuie sa definesti exact scopul acelei pagini. E conceptul de funnel. Unde in funnel e pagina pe care o faci?
Vezi mai multe despre conceptul de funnel aici – https://seomark.ro/ce-este-si-cum-sa-crestem-vanzarile-cu-sales-funnel-palnia-de-vanzari-mkt110/
2 – Cine e audienta?
Pe limba cui trebuie sa vorbim?
Una e sa faci o pagina despre un serviciu de montaj acoperisuri, alta e sa faci o pagina despre servicii de design interior de lux, alta e sa faci un articol despre beneficiile unei creme anti rid.
Un continut bun este un continut PLIAT PE NEVOILE AUDIENTEI.
Aici trebuie sa intrebi si sa studiezi un pic
– cine e audienta (cine sunt vizitatorii care vor veni pe site )
– ce vor , ce cauta si ce nevoi are acea audiena?
– ce stil de limbaj e potrivit pt acea audienta?
– exista particularitati ale acelui public?
3 – Diferentiatorii si particularitatile celui pentru care faci textul
Fiecare firma e diferita. Fiecare firma are niste avantaje competitive.
Unii sunt mai ieftini, altii mai scump dar au calitate mai buna, altii ofera doar anumite produse, altii doar in anumita zona, altii au oferte speciale , etc…
Orice text – DACA vrea sa fie premium – trebuie sa tina cont de particularitatile firmei pentru care il scrii
Aditional,
tot la zona de particularitati – un punct important sunt recenziile reale si portofoliul de proiecte
– una e sa prezinti un text generic “Sunt Maria, din Bucuresti, am comandat de la ei , sunt multumita” si alta e sa vii cu un text real, o recenzie reala :
“Diana Duca, dianaduca.ro diana duca mic Am nevoie de SEO in toate treburile mele digitale, asa ca acest curs a picat la fix. Si pot sa nominalizez cel putin 5 lucruri noi pe care le-am aflat si pe care le voi aplica. Dar, in primul rand, as vrea sa mentionez ca cel maimult mi-a placut faptul ca a fost suficient de informal astfel incat sa ma simt confortabil sa intreb tot ce ma framanta si suficient de profesionist incat sa spun ca merita efortul. Multumesc!”
E o diferenta.
Nu e nimic nou – e conceptul de social proof sau recenzii reale – Avem un video pe tema asta : https://youtu.be/pBnJetuZ4eY
Tehnic, ce se face este ca, inainte de inceperea proiectului efectiv de redactare se strange o baza de date (knowledge base) despre entitatea pentru care vrei sa redactezi si se adauga colectia de texte la aproape toate prompt-urile.
Altfel spus, cand AI genereaza texte, sa o faca plecand de la ceva real si concret, nu generic internet.
4 – Inserarea in funnel, si conectarea cu alte resurse din site
Punctul asta e o extindere a punctului 1.
Il pun separat, pentru ca nu prea am reusit crearea unui singur prompt care sa faca ok cap coada toate punctele.
In general, faci un text mare ok ca si structura generala, dupa care te apuci si manual imbunatatesti fiecare punct.
Pana acum nu am reusit sa fac totul dintr-un singur prompt.
Din experienta mea, daca promptul devine mult prea mare si complex, AI incepe sa piarda “coeziune” si sa cam “uite” ce trebuie facut.
Presupun ca aici va aparea un fel de automatizare, un AI “mare” care sa supravegheze procesul si AI -uri “mai mici” care sa faca fiecare bucatica. Nu sunt inca la nivelul ala.
“AI-ul mare” sunt in prezent eu si redactorii.
Concret, ce trebuie facut?
O pagina de continut FOARTE BUNA, ofera referinte din site si catre alte segmente de continut foarte apropiat.
O pagina eficienta NU are toate informatiile posibile in ea, pentru ca atunci ar fi kilometrica si nu ar mai citi nimeni.
De exemplu:
– “Te intereseaza mai multe despre cum se calculeaza pretul? – vezi aici un calculator”
– “Te intereseaza mai multe detalii despre procesul de fabricatie ? – vezi aici o pagina dedicata”
– “Te intereseaza mai multe despre fiecare ingredient din produs si avantajele lor asupra sanatatii? – vezi aici pagina detaliata cu ingrediente”
Ati inteles ideea.
Un criteriu foarte important ca si conversie si SEO este rata de engagement. Adica cat de mult interactioneaza vizitatorul cu site-ul. Cu cat interactioneaza mai mult, cu atat inseamna ca a gasit acolo ce cauta si creste sansa sa cumpere sau sa ceara ceva.
Asta inseamna ca odata generat prompt-ul el nu va fi folosit doar pentru o pagina, ci pentru mai multe pagini ale site-ului respectiv.
Atat pentru paginile principale, cat si paginile secundare (suport).
Este conceptul de topic cluster (in romana ar fi grup de subiecte) – vezi aici un articol despre asta – https://seomark.ro/tutorial-maximizeaza-eficienta-seo-cu-chat-gpt-pentru-site-uri-de-firma-clusterul-de-subiecte-opse24/
Tot aici intra si generarea si optimizarea butoanelor de actiune – Call to Action sau CTA.
In esenta butoanele sau textele care directioneaza utilizatorul sa faca ce vrei tu sa faca. Sa cumpere ceva, sau sa ceara ceva, sau sa descarce ceva…
5 – Generearea Prompt-ului de verificare
Intr-un proiect mare vorbim de multe pagini – articole. pagini de servicii, etc.
Nu este eficient – nici ca timp si nici dpdv calitate sa verifice un redactor uman tot. Sigur, prin esantionare se verifica si de un om, DAR, verificarea eficienta se face printr-un prompt.
EVIDENT si prompt-ul respectiv trebuie sa fie unul personalizat.
Insa, promptul de verificare este semnificativ mai usor de generat decat pormpt-urile de redactare.
Pentru asta avem un template de la care plecam si care se ajusteaza in functie de fiecare client.
Daca te intereseaza template-ul generic al prompt-ului nostru de verificare pe care il folosim acum – il poti descarca de aici>
6 – Optimizare succesiva – reinforced learning
AI-ul este creeat printr-un proces de invatare succesiva. Toate LLM-urile si toate AI-urile sunt facute prin repetarea unui proces care genereaza rezultate din ce in ce mai bune.
Evident ca un prompt bun va fi generat la fel.
Faci un prompt plecand de la un template, parcurgi pasii 1-4 , verifici cu prompt-ul de la 5 si vezi ce iese.
GARANTAT prima versiune nu o sa fie grozava.
Modifici prompt-urile initiale, si reiei de la pct 1.
Eu personal am vazut ca ceva bun apare cam de la generatia 6-8 , iar ceva foarte bun, de la generatia 14-16 in sus.
Dupa +/- 20 de generatii, textul este deja foarte bine optimizat pe specificul proiectului si noi generatii aduc beneficii din ce in ce mai mici.
Plus ca , cu cat faci mai multe generatii, cu atat specializarea textului e mai mare, si daca vrei sa schimbi ceva important, risti sa trebuiasca sa refaci o mare parte din proces.
De mentionat ca verificarea nu e bine sa se faca pe un singur articol/pagina, ci pe mai multe. Altfel va genera ceva fffffff specific strict pentru acea pagina si nu e optim.
Vrem ceva personalizat pt intregul site, nu doar o pagina.
O varianta care merge bine, este ca un redactor cu experienta sa modifice cateva din versiunile de la generatia 5-6-7 in sus dupa care sa introduci in AI prompt-ul care a produs acele versiuni alaturi de paginile modificate si sa ii ceri lui AI sa modifice el promptul pentru a genera articole mai apropiate de cele modificate de redactor.
E un proces eficient, dar consumator de timp. Nu se foloseste la primele generatii, e un fel de fine-tunning.
Cat dureaza tot procesul si cine are nevoie de el?
Orientativ , timpul necesar pentru procesul de mai sus este undeva intre 10 si 30 de ore.
Evident, procesul se preteaza doar pentru site-urile sau proiectele care intentioneaza sa ofere multe servicii/produse alaturi de mult continut suport.
Nu are rost sa faci un astfel de proiect pentru un site de 5 pagini.
Exista insa o situatie in care proiectul se preteaza si pentru site-uri mai mici : in cazul promovarii multi-site.
Adica, pentru cine vrea sa aiba o retea de mai multe site-uri. Vezi video pentru SEO cu mai multe site-uri – https://youtu.be/HnfdwnmDIEk
Ai intrebari? sau te intereseaza ceva similar?
Daca ai intrebari despre procesul de redactare in era AI sau daca te intereseaza ceva similar cu ce am descris aici, click – https://seomark.ro/redactare-articole-seo-qz11-opse24/
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓