Google a anuntat ca pana la sfarsitul anului 2024 toate interogarile vor afisa si raspunsuri generate de inteligenta artificiala.
Este asta sfarsitul internetului asa cum il stim? Cine va avea de pierdut? Cine are de castigat? Putem face ceva? Si in sfarsit, moare SEO cu adevarat?
Toate astea in continuare in articol … generat inca cu inteligenta umana.
Prima pagina a Google se schimba.
Pana la sfarsitul anului (promite Google) va afisa continut generat de inteligenta artificiala pentru orice cautare.
Sau pentru majoritatea cautarilor zic eu… Vedeti un pic mai incolo de ce…
De ce face Google asta?
Evident, pentru ca asta e noua directie.
Din ce in ce mai multi oameni folosesc pentru a obtine informatii generatoarele de text – in principal Open AI.
Microsoft deja are o functie similara, asigurata de chat GPT.
Si noi solutii apar una dupa alta. Google trebuie sa ramana relevant si in trend.
Care va fi insa impactul?
O sa moara site-urile pentru ca nu o sa mai primeasca trafic de la Google? O sa dea faliment toate firmele de SEO?
Hai sa vedem.
Impactul generat de textele AI va depinde de tipul cautarii
In mare toate cautarile de pe internet se impart in 2 categorii principale si fiecare categorie are doua variante.
Mai exact:
Cele doua categorii de cautari sunt in functie de:
- intentia cautarii – informationale sau tranzactionale
- momentul cautarii – cautari de inceput si cautari de sfarsit (sau cautari de inceput de funnel si cautari de sfarsit de funnel).
Am sa exemplific , ca sa intelegeti usor.
Cautari in functie de intentie:
Cautari informationale – sunt acele cautari unde vrei sa afli ceva informatii.
De exemplu:
- care e cel mai mare animal de pe pamant
- care e cea mai apropiata planeta de soare
- cat e salariul mediu in romania
- in ce zi pica pastele
- cat costa o dacie noua
Sunt sigur ca ati inteles despre ce e vorba.
Tot cautari in functie de intentie sunt si Cautarile Tranzactionale
Sunt cautari unde vrei sa obtii ceva concret, si in marea marea majoritate a cazurilor sunt diametral opuse cautarilor informationale. O cautare nu poate fi si informationala si tranzactionala in acelasi timp.
Exemple de cautari tranzactionale:
- aspirator roomba i7
- instalator non stop bucuresti
- service telefoane colentina
- apartament 3 camere cluj
- firma arhitectura
- avocat insolventa focsani
Ati prins ideea. Sunt cautari care vor avea ca finalitate o actiune concreta in viata reala. Angajez pe cineva sa faca ceva, cumpar ceva, etc…
Acum, mai exista o categorie de cautari. Se imparte in functie de cat de avansat esti in procesul de obtinere a informatiei.
Sunt cautari de inceput (sau cautari de inceput de funnel)
De exemplu:
- Stefan cel mare
- Jupiter
- Emag
- aspirator inteligent
- farmacie
- carti
- haine
In esenta sunt cautari foarte foarte generale, care de regula nu te ajuta cu nimic, dar te pun in fata unei surse care iti poate raspunde la intrebarea sau intentia finala.
Si, evident, sunt cautari de sfarsit (sau de sfarsit de funnel).
De exemplu
- intre ce ani a domnit stefan cel mare
- cat de mare e gravitatia pe jupiter
- casti hands free emag
- aspirator inteligent roomba i7
- farmacie retete compensate sector 5
- cartea game of thrones dansul dragonilor
- camasa barbateasca slim fit albastra L
Toate cautarile de mai sus sunt posibile variante finale (cautari de sfarsit) ale unor cautari initiale .
O cautare poate fi ori cautare de inceput, ori cautare de sfarsit . (exista si cautari de mijloc, dar pentru scopul articolului nostru, ele sunt foarte similare cu cautarile de final).
DECI:
conform categoriilor de mai sus, putem avea 4 variante de cautari:
1 – cautare informationala de inceput
2 – cautare informationala de final
3 – cautare tranzactionala de inceput
4 – cautare tranzactionala de final
Acum,ca am stabilit categoriile vreau sa vedem ce impact concret ar avea AI-ul, cine are de pierdut, cine are de castigat, cum ar putea influenta internetul si ce se poate face.
Pentru asta am stabilit un set de intrebari, pe care o sa le pun la fiecare din cele 4 cautari de mai sus.
Intrebarile la care vreau sa gasesc raspuns sunt:
– este relevanta automatizarea AI?
– va avea un impact major pentru cei mai multi?
– cine pierde / cine castiga?
– va influenta mult promovarea online si SEO?
Hai sa vedem cum raspunde la intrebarile astea fiecare categorie de cautari.
1 – cautari informationale de inceput
aici vorbim de cautari foarte generale , cu raspunsuri simple
Exemple de cautari informationale simple: Stefan cel Mare, Jupiter, scriitor Witcher, seriale Netflix, etc…
Ce site-uri livreaza acest continut: In principal Wikipedia, alte enciclopedii, site-uri de articole generaliste, site-uri cu detoate, site-uri de presa generaliste, etc… Pe scurt, site-uri care prezinta multe subiecte, dar la un nivel mai superficial.
– este relevanta automatizarea AI?
– Da, este. Oamenii vor in esenta un rezumat. Este evident mai folositor sa gasesti un rezumat din prima, decat sa intri pe mai multe site-uri si sa il construiesti in mintea ta.
– va avea un impact major pentru cei mai multi?
– Nu semnificativ. Ce se schimba fundamental pentru cei mai multi daca in loc sa ia rezumatul de pe wikipedia sau alt pedia , acel rezumat il face direct Google.
– Cine pierde / cine castiga?
– Pierd mult site-urile foarte generaliste care raspund simplist la genul asta de intrebari. Wikipedia va fi de departe cel mai mare perdant, dar si alte enciclopedii si site-uri generaliste. Majoritatea site-urilor care acum sunt in primele pozitii pe cautari informationale de inceput vor pierde o mare parte a traficului.
– Castiga Google. Oamenii vor folosi mult mai mult Google pentru informatii foarte generale si simple.
– va influenta mult promovarea online si SEO?
– Putin. Sunt cautari cu foarte mica valoare, nu se dau lupte pentru aceste cautari. Exceptand enciclopediile si alte site-uri informationale, impactul astupra internetului va fi mic. Un impact semnificativ ar fi ca articolele/ link-urile din site-urile f. generaliste vor avea semnificativ mai putina valoare. Cum link-urile sunt in esenta un joc in suma nula, vor avea valoare mai mare link-urile de la site-uri mai specializate.
2 – cautari informationale de final
Dupa ce ai facut o cautare informationala de inceput, ori te opresti, ORI, continui pentru ca probabil urmaresti o documentare mai ampla. Daca vei continua pe acelasi topic o vei face cu cautari informationale de final, sau nisate. In esenta cauti lucruri mai specifice, nu generalitati.
De exemplu, cineva vrea sa faca un mic documentar despre cele mai importante batalii purtate de Stefan cel Mare, sau vrea sa cumpere un aspirator si cauta recenzii / pareri sa gaseasca cel mai bun produs ca raport pret/calitate.
Ce site-uri apar pentru aceste categorii:
- site-uri cu informatie specializata, forum-uri, anumite enciclopedii specializate, site-uri dedicate/nisate unor activitati specifice, site-uri de anunturi, centralizatoare, alte site-uri cu informatie mai specializata, canale de Youtube, Blog-uri profesionale. Pe scurt, site-uri cu informatie dar mai specializata.
– este relevanta automatizarea AI?
– da, insa putin. Nu mai cauti generalitati – cauti lucruri specifice / de amanunt. Un rezumat de cateva propozitii probabil nu mai e suficient.
– va avea un impact major pentru cei mai multi?
– putin. O mare parte din oamnei vor alege sa intre pe site-urile respective si sa studieze in amanunt subiectul dorit.
– cine pierde / cine castiga?
– pierd un pic site-urile de informatii specializate. O parte din continutul lor va fi rezumat de Google. Totusi, in faza asta oamenii vor detalii, nu rezumate.
– castiga un pic Google. Invariabil o parte din informatia specializata va fi consumata direct de la ei.
– va influenta mult promovarea online si SEO?
– putin. Se pierde procentul de cautari care sunt satisfacute direct de Google. Nu mai astept insa sa fie foarte mare aici in viitorul previzibil.
3 – cautari tranzactionale de inceput
Aici cel mai important aspect : cautarea in google este doar mijlocul pentru atingerea scopului. Cand caut instalator urgente sau service telefon Drm Taberei sau pantofi negrii sau fier de calcat – nu ma intereseaza informatii ci doar o lista cu site-urile de unde pot gasi produsele / serviciile dorite.
Aici prima pagina a Google – asa cum e acum ESTE in esenta rezumatul dorit de utilizatori. Pe cautari tranzactionale, prima pagina a Google ESTE un rezumat al celor mai relevante site-uri care ofera ce cauti. O sa te ajute un rezumat al rezumatului? Foarte putin probabil cred eu.
Deci:
– este relevanta automatizarea AI?
– putin.
– va avea un impact major pentru cei mai multi?
– nu.
– cine pierde / cine castiga?
– pierd putin cei care sunt in prima pagina pe cautari tranzactionale de inceput – gen Site-uri de anunturi,comparatoare de preturi, alte site-uri care cumva rezuma/centralizeaza oferta altor site-uri.
– va influenta mult promovarea online si SEO?
– putinm indirect. valoarea oferita de site-uri de anunturi/ centralizatoare va fi mai mica.
4 – cautari tranzactionale de final
Sunt cele mai concrete si cele mai valoroase cautari. De ce? pentru ca cei care cauta lucruri specifice au cea mai mare probabilitate sa si devina clienti.
Totodata au si cea mai mica probabilitate sa vrea doar informatii. Cautaril tranzactionale de final ar fi: Service militari Samsung J6+. Fier de calcat vertical Philips. Pantofi negrii cu toc inalt. Camasa slim fit XL maro, etc…
– este relevanta automatizarea AI?
– aproape deloc
– va avea un impact major pentru cei mai multi?
– nu
– cine pierde / cine castiga?
– Nu cred ca aici AI va avea in perioada urmatoare un impact semnificativ
– va influenta mult promovarea online si SEO?
– Putin si indirect. Snippet-ul de text generat de AI are la punctul 4 (cautari tranzactionale de final) cel mai mic impact.
Spuneam la inceput ca eu cred ca snippet-ul nu va aparea obligatoriu peste tot. Cred ca pe aceste cautari este posibil nici sa nu vedem snippet. De ce? Google masoara interactiunea oamenilor cu prima pagina. Cred ca un snippet de AI generated text aici doar incurca. Cred ca marea majoritate care cauta tranzactional si final vor da scroll instant si nici nu se vor uita la textul generat de AI.
REZUMAT Deci.. cine pierde si cine castiga? Si mai facem SEO?
Noua mantra a Google: “Google will do the Googling for you“. In esenta, mi se pare un rezumat corect.
Daca e sa ma uit peste cine pierde/cine castiga la toate punctele de mai sus, imi e clar ca pierzatorii vor fi site-urile mari, generaliste si cu de toate. Wikipedia va fi de departe cel mai mare pierzator. Acum cca 20% din toate cautarile, afiseaza wikipedia pe prima pozitie. Cred ca aproape tot acest trafic il va capta Google. E imens, dar in ultima instanta, pentru restul internetului nu e prea relevant. In trecut, inainte de aparitia social media, forum-urile erau o chestie imensa pe internet. Acum cu foarte putine exceptii (reddit, discord) au disparut aproape complet. S-a schimbat major lumea ca nu mai se folosesc forum-uri?
O sa fie o schimbare majora pentru cei care au site-uri gen wikipedia sau reviste cu content ieftin, generalist. Da, ei vor deveni muuult mai putin utili.
Altfel spus informatia simpla , primara o sa o livreze direct Google. Asta inseamna insa , ca va fi mai usor sa ajungi la informatie secundara, mai specializata si mai valoroasa. Deci, pe langa Google, Open AI si alte LLM’s cred ca vor castiga si site-urile care ofera informatie foarte foarte specializata.
CRED ca se va intampla ceva similar cum s-a intamplat in industria entertainment-ului. O granulare/specializare a ofertei.
Furnizorii principali de entertainment nu mai sunt marile companii de la hollywood care fac cateva sute de filme pe an ci zecile de milioane de utilizatori de Youtube, Tik-Tok, Facebook , instagram, care posteaza zlinic sute de milioane de videoclipuri. Pentru ca sunt atat de multi, este greu sa cauti ceva si sa nu gasesti cativa mini creatori de continut care fac videoclipuri exact pe subiectul cautat de tine.
Moare SEO?
Nu, dar se transforma.
Cum? Mai sus spuneam ca link-urile din site-urle mari isi vor pierde din relevanta. Pentru ca si site-urile mari vor pierde din trafic.
Ce cred ca se va intampla este pentru fiecare subiect / topic, vor fi site-uri care vor fi relevante specific pentru acel subiect.
Acum gold standard-ul link-urilor sunt link-urile de la site-urile mari, generaliste cu mult trafic si multa autoritate. In viitor, cred ca site-urile mari generaliste si cu multa autoritate vor pierde o mare parte din publicul lor catre AI content. Drept urmare gold standard vor fi site-urile specializate, foarte apropiate si relevante pe subiectul tau care aduc trafic mai putin, dar mai relevant si mai la obiect.
ADITIONAL, cred ca SEO on-site va fi in continuare foarte important insa cred ca minimul necesar se va schimba.
Acum, minimul necesar e sa iei cele mai importante cuvinte cheie, sa faci pagini pentru ele si sa pui 1-2 paragrafe si done. restul link-uri. Nu spun ca e optim, dar cam asta e strictul necesar.
In viitor acest “minim necesar” va fi facut fara probleme de AI. Nu o sa mai fie nici o branza ca ai 2 paragrafe care nu spun mare lucru.
CRED ca SEO on-site va fi sa ai pagini dedicate, specializate, cu MULTA informatie relevanta , mai ales targetata pe cautari foarte specifice, si care adapteaza acele cautari fff specifice la produsele tale. Sau poate e mai corect sa spui ca adapteaza produsele tale la acele cautari ff specifice?
O sa spuneti: da, dar necesarul de text este enorm. Fiecare business are sute, sau mii de cautari fff nisate. Sa scrii pagini mari cu informatie personalizata pe produsele tale inseamna extrem de mult efort.
Da, extrem de mult efort uman. Mult mai putin efort cu tool-uri automatizate si LLM-uri la nivelul urmator fata de ce avem acum. Ma gandesc ca piata LLM-urilor se va indrepta si va creste enorm in directia GPT’s.
Valoarea mare nu vine din a folosi versiunea generala a GPT, ci sa iti personalizezi tu un GPT pentru afacerea ta. Adica, sa folosesti “creierul” oferit de GPT, Bard, sau orice alt LLM , insa cu informatiile tale. Aici va fi cred eu marea valoare si urmatorul mare nivel in crearea de continut, inclusiv SEO.
Cred ca in viitor SEO on-site de valoare, va fi un om care sa creeze un plan de continut bine facut si structurat pe nevoile unui site. Acel om (sau echipa din care face parte) sa antreneze bine un LLM pentru produsele/serviciile acelui site, dupa care LLM sa genereze un site mare, cu multa informatie relevanta si PERSONALIZATA si care ofera valoare reala.
Cred acel “SEO” care acum inseamna cateva zeci de articole generaliste , regurgitate de pe internet care nu spun nimic concret si care sunt postate pe site-uri mari dar in zone unde nu le vede nimeni in afara de Google, va disparea.
Cat de repede vom ajunge acolo? Sincer, nu stiu, dar daca ar fi sa arunc o cifra, as zice 3-5 ani.
Autor: Radu Ciofu, cofondator SEOmark.ro.
Ma ocup de marketing online incepand cu 2013 – Initial ca angajat la companii din piata de capital (continut, Google Ads, SEO), dupa care pe cont propriu in cadrul SEOmark.ro.
Intrebari? Sugestii? Comentarii? Lasa-le mai jos ↓